پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

ارزیابی خسارت سیل در 17 استان انجام شده است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: تمام تلاش ها بر این متمرکز بوده است که در مناطق سیل زده در وهله اول تلفات جانی نداشته باشیم ؛ با برنامه‌ریزی‌های دقیق نسبت به تخلیه مکانی که احتمال آبگرفتگی وجود داشت اقدامات لازم انجام شد و مردم به مکان های امن از جمله گرگان منتقل شدند.

اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور

به گزارش جماران؛ رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ارزیابی از خسارات سیل در 17 استان کشور انجام و به دولت ارائه شده است.

«اسماعیل نجار» پیش ازظهر امروز- دوشنبه- در نشست هم اندیشی نمایندگان دفاتر سازمان ملل متحد در ایران که با موضوع کمک رسانی به مناطق آسیب دیده از سیل (فروردین ٩٨) در محل وزارت کشور برگزار شد، از کمک های کشورهای مختلف و نمایندگی های سازمان های بین المللی وابسته به سازمان ملل در تهران قدردانی کرد.

وی اظهار داشت:سازمان هواشناسی ایران 25 اسفندماه سال گذشته پیش بینی کرد که سامانه پرفشاری وارد ایران می شود و استان‌های شمالی را در بر می گیرد .

وی افزود: در پی ورود این سامانه پرفشار، استان های شمالی مازندران، گلستان، خراسان شمالی و سمنان درگیر بارش های شدید اولیه شدند و خسارات زیادی به این استان ها به خصوص به گلستان وارد شد.

معاون وزیر کشور توضیح داد: بیش از 20 روز است که مردم آق قلا ، گمیشان و روستاهای اطراف آن ها و جاهای دیگر غرق آب و ماندگاری آب هستند و علیرغم تلاش های صورت گرفته به دلیل موقعیت زمین، ماندگاری و حرکت کند جریان آب، مشکلات زیادی ایجاد شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: تمام تلاش ها بر این متمرکز بوده است که در مناطق سیل زده در وهله اول تلفات جانی نداشته باشیم ؛ با برنامه‌ریزی‌های دقیق نسبت به تخلیه مکانی که احتمال آبگرفتگی وجود داشت اقدامات لازم انجام شد و مردم به مکان های امن از جمله گرگان منتقل شدند.

وی ادامه داد: این اقدامات باعث شد در سیلاب استان گلستان دو نفر جان باخته در کلاله و مینودشت داشته باشیم که این دو نفر هم در اثر ریزش ساختمان که بنای سست و قدیمی داشتند جان باختند.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: در مازندران نیز به وجود گستردگی سیلاب ،به دلیل موقعیت و شیب زمین، آب به سمت دریا تخلیه شد و خسارات کاهش یافت ولی همچنان امکان بروز خسارات بیشتر نیز در آنجا وجود دارد.

رییس ستاد مدیریت بحران کشور توضیح داد: در سیل اخیر در استان‌های مازندران و گلستان تا کردستان و خوزستان نیز با پدیده رانش زمین مواجه شدیم، در مازندران هم جان باخته داشتیم که یکی از آنها بر اثر رانش زمین و دو نفر دیگر به دلیل عدم توجه به هشدارها و ورود به سیلاب بود.

نجار خاطرنشان کرد: در روزهای نخست تمام تلاش ما به استان گلستان معطوف شد و وزیر کشور نیز در آنجا مستقر شد، تیم های فنی وامدادی در آنجا تدارک دیدیم و بازدید میدانی نیز انجام شد تا با اطلاعات و داده هایی که در اختیار داشتیم و شرایط اقلیمی تصمیم بگیریم که چه کاری باید انجام شود.از طرفی تمام تلاش ما بعد از نجات و امداد رسانی، انتقال آب به دریا بود.

وی همچنین به لایروبی گرگانرود و پاکسازی سطح رودخانه ها و امدادرسانی اشاره کرد و گفت: عملیات امدادرسانی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: بخش های زراعت و کشاورزی در دو استان گلستان و مازندران خسارات زیادی دیده اند و ما نیز ارزیابی های لازم را به دولت ارائه کردیم تا دولت خسارت را مصوب و پرداخت کند؛ همچنین بازسازی بناها در مازندران آغاز و روند پرداخت های جبرانی خسارت نیز از طرف دولت انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: با برنامه ریزی و آمادگی که ایجاد شده بود با سامانه بارشی دوم مشکلی نداشتیم، همچنین مرخصی کلیه استانداران، بخشداران و فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی لغو شد این افراد موظف شدند سرکار باشند و کشور در آماده‌باش کامل قرار گرفت.

نجار خاطرنشان کرد: سامانه بارشی سوم نیز 24 استان کشور از جمله استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و ... را درگیر کرد که در این مقطع بیشترین خسارت به استان های لرستان و خوزستان وارد شد.

** 14 هزار کیلوکمتر راه مواصلاتی آسیب دید

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این که مجموعه این بارش ها به 14هزار کیلومتر راه های مواصلاتی کشور آسیب زد گفت: راه خرم آباد- پل دختر کاملا قطع شد و ارتباط زمینی حدود 63 روستا هم در پلدختر و معمولان برقرار نشده است.

نجار اضافه کرد: همچنین آب برخی از روستاها و برق آنها قطع شده بود که البته تمام این مشکلات برطرف شد از طرفی آب معمولان به دلیل قطع ارتباطی کانال برق نیز قطع شد و بخش زیادی از این شهر در گل و لای قرار گرفت.

وی همچنین گفت: بر اساس آمار مجموع جانباختگان در حادثه سیل 70 نفر بودند که در حادثه شیراز 21 نفر جان خود را از دست دادند؛ البته اغلب جانباختگان در این حوادث به دلیل مستقیم سیلاب نبوده است.

معاون وزیر کشور ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی و در کنار آنها نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ساعات اولیه حادثه به کمک مردم آمدند و هر کاری که نیاز بود را انجام دادند. 

نجار افزود: جمعیت هلال احمر نیز بسته های (کمکی آذوقه) 72 ساعته و یک ماهه در اختیار مردم قرار داده است؛ در استان گلستان نیز توسط اتاق بازرگانی روزانه 20 هزار پرس غذای گرم بین حادثه دیدگان توزیع می شود و همچنین موکب های عتبات عالیات که در ایام اربعین حاضر می شدند و به طبخ غذا می پرداختند در خوزستان و استان مستقر شدند و غذا طبخ می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند.

** ارزیابی خسارت در 17 استان انجام شده است

وی تصریح کرد: ارزیابی خسارات در حدود 17 استان انجام و به دولت منعکس شده است همچنین به سرعت کار برداشت گل و لای از منطقه حادثه‌دیده نیز انجام شده است.

معاون وزیر کشور به بارش های شدید در استان های جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: تمام آب های جاری در استان ایلام و لرستان حوزه آبریز سدها در استان خوزستان هستند ؛ در خوزستان علی رغم اینکه سدهای بسیاری وجود دارد، اما محدودیت‌هایی نیز در زمینه نگهداری آب در آنها وجود دارد.

نجار اضافه کرد: درخواست ما از مجامع بین المللی در زمینه امکانات دارو و درمان است البته تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است، اما باز نگرانیم زیرا احشام و دام های زیادی تلف شده که امکان دفن آنها نیز وجود ندارد و این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد می کند. 

معاون وزیر کشور با تاکید بر لزوم انتقال و اسکان سیل زدگان در مناطق افزود: سیل زدگان اکنون به چادرهای اسکان ضد آب نیاز دارند که گرمایش و سرمایش در آنها قابل کنترل باشد. از طرفی باید به اسکان موقت جمعیت حدود 500 هزار نفر در استان‌های مختلف نیز توجه کرد.

وی بیان کرد: درخواست دیگر ما از مجامع بین المللی نیز لوازم خانگی ضروری برای مردم خسارت دیده است؛ البته برخی از نهادهای دولتی در این زمینه کمک هایی را فراهم کرده اند و کمک‌های مردمی را نیز به این سمت سوق داده ایم و در نهایت نیز کمک های نقدی برای بازسازی ابنیه زیرساخت ها و پل ها نیز حائز اهمیت است.

** آمادگی سازمان ملل برای همکاری در رفع نیازهای سیل زدگان

«اوگوچی دانیلز» هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان سیل اخیر گفت: سازمان ملل متحد در زمینه «بهبود اولیه»، از سازمان مدیریت بحران و تلاش های وزارتخانه های مرتبط برای رفع نیازهای مردم و جوامعی که بیشتری صدمات را از سیل دیده اند، همکاری می کند.

وی اضافه کرد: در چنین مواقعی زنان، کودکان، افراد دارای معلولیت و سالمندان معمولا آسیب پذیرترین بوده و نیازمند توجه ویژه هستند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: سازمان ملل متحد در زمینه سرپناه اضطراری، از تلاش های سازمان هلال احمر ایران، بنیاد مسکن و وزارت کشور حمایت کرده و کمک های فنی برای ایجاد و مدیریت سرپناه های موقت همچنین امکانات سرپناه اضطراری ارائه می دهد.

در این مراسم نمایندگان وزارتخانه‌ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی ضمن ارایه گزارش عملکرد از اقدامات و عملیات در خصوص امدادی، کمک‌رسانی و کاهش و جبران خسارات در بخش های بهداشتی، درمانی و راهسازی و اسکان سیل‌زدگان، از اواخر اسفند ٩٧ تا کنون در مناطق سیل زده ، اولویت ها و نیازمندی ها شناسایی شده ضروری اعم از کمک های مالی و تجهیزات برای کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل اخیر را بیان کردند.

نماینده جمعیت هلال احمر در این نشست از دایر شدن بیش از ١٨هزار چادر اسکان و همچنین اردوگاه های اسکان اضطراری در مناطق سیل زده خبرداد و تامین چادرهای ضدآب و تجهیزات پیشرفته ، تامین قطعات بالگردهای امدادی و همچنین کمک های مالی و دارویی و بهداشتی را از مهمترین درخواست های هلال احمر اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.