مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی مساحت کنونی دریاچه ارومیه را 2 میلیون و 741 کیلومترمربع اعلام و اضافه کرد: مساحت دریاچه در زمان مشابه سال گذشته 2 میلیون و 276 کیلومتر مربع بوده که افزایش 465 هزار کیلومتر مربعی را نشان می دهد.

به گزارش جماران؛ مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: اکنون سه میلیارد و 130 میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد، در حالی که پارسال در همین موقع مجموع آب دریاچه معادل یک میلیارد و 990 میلیون مترمکعب بود.

یوسف غفارزاده روز یکشنبه اظهار داشت: حجم آب دریاچه ارومیه در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از یک میلیارد و 140 میلیون مترمکعب افزایش نشان می دهد.

غفارزاده مساحت کنونی دریاچه ارومیه را 2 میلیون و 741 کیلومترمربع اعلام و اضافه کرد: مساحت دریاچه در زمان مشابه سال گذشته 2 میلیون و 276 کیلومتر مربع بوده که افزایش 465 هزار کیلومتر مربعی را نشان می دهد.

وی همچنین افزود: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، بارش ها در شمال غرب کشور در اردیبهشت ماه امسال بیشتر از حد نرمال خواهد بود که به طور طبیعی تاثیر مناسبی در افزایش حجم آب دریاچه ارومیه و ذخایر سدهای آذربایجان شرقی خواهد داشت. 

غفارزاده اظهار داشت: میزان بارش ها تا 17 فروردین امسال نسبت به متوسط دراز مدت 43 درصد و نسبت به پارسال 20 درصد افزایش یافته است. 

وی با بیان اینکه رها سازی آب سد قلعه چای عجب شیر به سمت دریاچه ارومیه از پنجم فروردین آغاز شده است، گفت: 10 میلیون مترمکعب آب تعهد شده برای رهاسازی آب این سد انجام شد، اما به علت شرایط و بارندگی های مناسب اکنون نیز این رهاسازی همچنان ادامه دارد.

غفارزاده در خصوص آمار بارندگی های روزانه در فروردین ماه سال 98 نیز گفت: بیشترین بارش ها با 102 میلی متر در مراغه و کمترین بارش با 13.7 میلی متر در کلیبر گزارش شده است. 

وی با بیان اینکه تراز آبی دریاچه ارومیه 46 سانتی متر افزایش یافته است، گفت: تراز آبی این دریاچه سال گذشته 1270.74 متر بود که امسال به 1271متر و 20 سانتی متر در 15 فروردین رسید. 

به گزارش جماران، تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 در حد فاصل یکهزار و 274 متر تا یکهزار و 278 متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه 40 سانتی متر و در مجموع 8 متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش 90 سانتیمتری همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که 550 گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است. 

این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال 1346 به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.

دریاچه ارومیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال 1356 از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد. 

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.