نماینده آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس -عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین، قطر و عُمان- در این جلسه حضور داشتند و هدف آن -به گفته خبرگزاری عربستان- «توانمند کردن کشورهای عضو مرکز» بود که با تمرکز بر مقابله با ایران بود.

به گزارش جماران؛ پایتخت عربستان سعودی، ششم فروردین میزبان کارگروهی متشکل از آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای «اقدام مالی» و اقتصادی علیه ایران بود.

«ریاض» پایتخت عربستان روز سه‌شنبه ششم فروردین (26 مارس) میزبان جلسه کارگروه منطقه‌ای مرکز موسوم به «مقابله با تأمین مالی تروریسم» بود.

نماینده آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس -عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین، قطر و عُمان- در این جلسه حضور داشتند و هدف آن -به گفته خبرگزاری عربستان- «توانمند کردن کشورهای عضو مرکز» بود که با تمرکز بر مقابله با ایران بود. 

خبرگزاری عربستان سعودی (واس) گزارش کرد: تمرکز کارگروه در این جلسه بر طرح‌های ایران بود که هدفش حمایت مالی نامشروع [از چیزی است که این کارگروه آن را تروریسم می‌نامد] و خطراتی است که ایران برای «نظام پولی جهانی» به بار می‌آورد.

طبق این گزارش، اعضای مرکز هر کدام مواردی عملی ارائه و بهترین اقدامات و گام‌هایی را بررسی کردند که دولت‌هایشان برداشته‌اند یا می‌توانند بردارند تا آنچه آن را «فعالیت‌های خصمانه رژیم ایران» می‌نامند، متوقف شود. 

به گزارش «واس»، «موارد عملی، شامل دو مورد درباره دو شبکه خرید موشک‌های بالستیک بود که شرکت‌ها از آن برای سرپوش گذاشتن بر طرف اصلی استفاده کننده از کالاهای به کار گرفته شده برای تجارت موشک، استفاده می‌کنند و همچنین شامل یک مورد درباره طرح سایبری بود که شامل پول دیجیتال می‌شد که به فعالیت‌های مالی نامشروع کمک می‌کند. همه این موارد عملی، بر حمایت مالی نامشروع مرتبط با ایران و دور زدن تحریم‌ها و نظام‌های مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریست در دنیا، متمرکز بود». 

در این جلسه «بهترین اقدامات برای رعایت قطعنامه شورای امنیت و استانداردهای گروه اقدام مالی (FATF)» ارائه شد و «برای مثال، شاخص‌های اصلی مبارزه با سلاح ژهای کشتار جمعی و نقاط ضعف شرکت‌های تجارت سراسری و چگونگی تقویت شفافیت مالی بخش خصوص از طریق اجرای توجه لازم به کارمندان [یا مشتری‌ها] و تدابیر پیشگیرانه دیگر و اهمیت تنظیم و نظارت مؤثر بر فعالیت مالی ذخایر دیجیتال و ارائه دهندگان خدمات پول دیجیتال مرتبط، بررسی شد».

خبرگزاری عربستان سعودی در پایان گزارش کرد که «کارگاه توانمندسازی امری حیاتی برای مأموریت اصلی مرکز مبارزه با حمایت مالی از تروریسم است؛ مأموریتی که هدفش قطع حمایت مالی نامشروع از سازمان‌های تروریستی و تروریست‌هاست». 

عربستان سعودی و آمریکا در سفر ماه می سال 2017 دونالد ترامپ به ریاض توافقی امضا کردند که به موجب آن یک «کارگروه منطقه‌ای مبارزه با حمایت مالی از تروریست» تأسیس شده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که مأموریت نخست «مرکز مبارزه با حمایت مالی از تروریسم»، تبادل اطلاعات میان آمریکا و شش کشور (شورای همکاری) خلیج فارس درباره شبکه‌های مالی حمایت از گروه‌های مانند داعش یا القاعده است و همچنین شامل تهدیداتی می‌شود که آمریکا آن را برآمده از جانب ایران و سوریه می‌داند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.