روسای جمهوری روسیه و لبنان در پایان مذاکرات خود در کاخ کرملین بیانیه ای 15 ماده ای صادر کردند و در آن خواستار حل و فصل عادلانه موضوع برنامه هسته ای ایران با توجه به حقوق قانونی ایران در استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز مطابق با قرارداد ان.پی.تی شدند.

به گزارش جماران؛ روسای جمهوری روسیه و لبنان در بیانیه ای مشترک بر حل و فصل عادلانه موضوع برنامه هسته ای ایران تاکید کردند.

ولادیمیر پوتین و میشل عون روسای جمهوری روسیه و لبنان ساعاتی پیش در پایان مذاکرات خود در کاخ کرملین بیانیه ای 15 ماده ای صادر کردند و در آن خواستار حل و فصل عادلانه موضوع برنامه هسته ای ایران با توجه به حقوق قانونی ایران در استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز مطابق با قرارداد ان.پی.تی شدند. 

**محکومیت تروریسم و استفاده از آن برای اهداف ژئوپلیتیکی

سران روسیه و لبنان در بخش دیگری از بیانیه مشترک، تروریسم را در همه مظاهر آن از جدی ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی و ثبات منطقه ای وبین المللی و توسعه پایدار کشورها خواندند.

دو طرف تاکید کردند که به همکاری برای مقابله با تروریسم مطابق قوانین بین المللی و منشور ملل متحد و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل ادامه می دهند. 

عون و پوتین استفاده از تروریسم برای اهداف ژئوپلیتیکی را محکوم و خواستار پرهیز از چنین رویکردی از سوی همه کشورهای جهان شدند.

**مذاکرات آستانه موثر است

پوتین و عون مذاکرات صلح آستانه تحت سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه را موثر و سودمند خواندند.

آنها خاطرنشان کردند این مذاکرات برای ایجاد شرایط مساعد برای آغاز روند حل و فصل سوریه و کاهش خشونت ها در این کشور موثر و پرثمر بوده است.

سران دو کشور در ماده دیگری از این بیانیه، حمایت خود را از اقدامات و تلاش های دولت سوریه و متحدان آن در عرصه مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره و گروه های همدست آنها اعلام کردند. 

آنها همچنین از ابتکار پیشنهادی روسیه برای بازگشت مهاجران سوری به کشورشان حمایت کردند.

**حمایت از تمامیت ارضی لبنان

عون و پوتین در بخش دیگری از بیانیه خود بر لزوم اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل و حمایت کامل از ماموریت گروه موقت صلحبانان سازمان ملل در لبنان برای تامین حق حاکمیت، وحدت و یکپارچگی و تمامیت ارضی لبنان تاکید کردند. 

**تاکید بر حمایت از تمامیت ارضی عراق 

سران روسیه و لبنان در بیانیه خود همچنین برحمایت از دولت عراق و و تمامیت ارضی و استقلال این کشور تاکید کردند.

در این بیانیه از تلاش های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش و سایر گروه های افراط گرای فعال در این کشور پشتیبانی شده است.

در بخش دیگری از بیانیه، سران روسیه و لبنان بر تحکیم همکاری ها و روابط دوستانه میان دو کشور تاکید کردند.

میشل عون رئیس جمهوری لبنان از روز گذشته برای دیدار رسمی دو روزه در مسکو بسر می برد و در چارچوب برنامه سفر خود امروز با ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه نیز دیدار و گفت و گو کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.