یک منبع مطلع سوری گفته است که انجام مقدمات سفر اسد به عراق از چند ماه پیش و سفر فالح الفیاض مشاور امنیتی ملی عراق به دمشق آغاز شده بود.

به گزارش جماران؛ یک خبرگزاری عراقی از سفر قریب الوقوع بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به بغداد در آینده نزدیک خبر داد.

خبرگزاری بغداد الیوم روز چهارشنبه به نقل از یک منبع مطلع سوری، شنیده ها در خصوص سفر قریب الوقوع بشار اسد به بغداد را تایید کرد و گفت: این سفر در یکی دو ماه آینده (آوریل یا مه) انجام می شود. 

این منبع که خبرگزاری عراقی نامی از وی نبرده است، همچنین گفته است که انجام مقدمات سفر اسد به عراق از چند ماه پیش و سفر فالح الفیاض مشاور امنیتی ملی عراق به دمشق آغاز شده بود. 

وی همچنین از امضای چند توافقنامه در زمینه های نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی خبر داده است به گونه ای که موجب خشم آمریکا خواهد شد. 

این منبع با اشاره به کیفیت و ارزانی کالاهای تولید سوریه، این امر را یکی از مزیت های تعامل تجاری میان بغداد و دمشق خواند که انتظار می رود در جریان سفر بشار اسد به حجم آن افزوده شود. 

بغداد الیوم، درخواست لغو یا رایگان شدن روادید میان دو کشور را از دیگر مواردی دانسته است که در این سفر از سوی طرف سوی پیشنهاد خواهد شد.

پیشتر یک روزنامه لبنانی از برنامه سفر بشار اسد به بغداد خبر داده بود. 

منابع رسمی در بغداد هنوز در این خصوص واکنشی نداشته اند با این حال روابط بغداد و دمشق طی ماههای گذشته شاهد رشد بوده است.

عراق همچنین از فعالان حامی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است. 

همچنین در اقدامی بی سابقه پس از آغاز بحران سوریه، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق روز سه شنبه از گشایش یک گذرگاه مرزی میان عراق و سوریه در روزهای آینده خبر داد. 

سرلشگر 'عثمان الغانمی' رئیس ستاد مشترک ارتش عراق که برای شرکت در اجلاس سه جانبه روسای ستادکل نیرو‌های مسلح کشور‌های ایران، عراق و سوریه در دمشق سفر کرده بود، همچنین از افزایش دیدارها و مبادلات بازرگانی میان دو کشور خبر داد. 

برخی منابع عراقی احتمال داده اند اشاره این مقام عراقی به گذرگاه البوکمال باشد و طی هفته های آینده بازگشایی شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.