«جاناتان کوهن»، سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته ایران روز ۱ دسامبر ۲۰۱۸ اقدام به آزمایش یک فروند موشک‌ میان‌برد کرده و روزهای ۱۵ ژانویه و ۵ فوریه برای پرتاب ماهواره تلاش کرده است.

به گزارش جماران؛ ایالات متحده آمریکا پنجشنبه ایران را به سرپیچی از قطعنامه شورای امنیت متهم کرد و از این شورا خواست «محدودیت‌های شدید بین‌المللی» علیه تهران را بازگرداند.

ایالات متحده آمریکا پنجشنبه ایران را به سرپیچی از قطعنامه شورای امنیت متهم کرد و از این شورا خواست «محدودیت‌های شدید بین‌المللی» علیه تهران را بازگرداند. 

«جاناتان کوهن»، سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته ایران روز ۱ دسامبر ۲۰۱۸ اقدام به آزمایش یک فروند موشک‌ میان‌برد کرده و روزهای ۱۵ ژانویه و ۵ فوریه برای پرتاب ماهواره تلاش کرده است.

در متن نامه کوهن ادعا شده است: «ایران این سه پرتاب را بر خلاف اراده ابرازشده شورای امنیت سازمان ملل انجام داده و چنین اقدامات تحریک‌آمیزی کماکان کل منطقه خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کنند.»

 اشاره کوهن به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که تیرماه سال ۱۳۹۴ با تصویب ۱۵ عضو شورای امنیت، از جمله آمریکا برای تأیید توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ به تصویب رسید.

این قطعنامه تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت، از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ که ممنوعیت‌های الزام‌آور برای برنامه موشکی ایران در نظر گرفته بود را لغو کرد.

در حالی که مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه یاد شده است، در این قطعنامه تنها با لحنی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته شده» موشک‌هایی را که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، آزمایش نکند. تهران تأکید کرده هیچ کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک‌ هسته‌ای طراحی نشده‌اند. 

در قطعنامه پیشین یعنی ۱۹۲۹ در مورد برنامه موشکی ایران عنوان شده بود که «شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک داشته باشد. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک جلسه شورای امنیت در ماه دسامبر از جامعه بین‌المللی خواست محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۱۹۲۹ را علیه ایران احیا کند. 

سفیر آمریکا در سازمان ملل هم این درخواست را تکرار کرده و خطاب به شورای امنیت نوشته است: «برای تحمیل تبعات واقعی به ایران بابت سرپیچی آشکار از مطالبات شورای امنیت و بازگرداندن محدودیت‌های شدیدتر علیه این کشور جهت مهار برنامه موشکی آن به ما ملحق شوید.»

آمریکا هنوز هیچ طرح ملموسی برای مقابله با برنامه موشکی ایران در شورای امنیت ارائه نکرده، اما هر گونه اقدام در این زمینه به احتمال قریب به یقین با وتوی روسیه و چین مواجه خواهد شد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران از تحرکات دولت آمریکا برای احیای قطعنامه ۱۹۲۹ علیه ایران انتقاد کرده و گفته که آمریکا اولین عضو شورای امنیت است که کشورهای دیگر را بابت پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تنبیه می‌کند. 

 «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه تعهدات این کشور ذیل توافق هسته‌ای برجام را نقض کرده و به مشارکت آمریکا در این توافق هسته‌ای مورد تأیید شورای امنیت پایان داد. این تصمیم با محکومیت جهانی مواجه شده و آمریکا را در موضع انزوا قرار داده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.