رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه در کشور ما بدنه اقتصاد باید حتماً از طریق مردم اداره شود نیز موضوعی است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در حال پیاده‌سازی در کشور است البته اینکه این سیاست بد اجرا شده، بحث دیگری است اما همین سیاست‌گذاری‌های کلان نشان می‌دهد که در سطح بالای کشور چنین نگاهی وجود دارد و لازم است که اشکالاتی که بر سر این مسیر قرار دارد، رفع شود.

به گزارش جماران؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اصناف باید نقشی متناسب با شرایط روز ایفا کنند، گفت: مکانیزم نظارتی اصناف نیازمند بازنگری است.

دکتر علی لاریجانی  عصر امروز (سه شنبه، 14 اسفند ماه) در دیدار با اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف و همچنین بسیج اصناف کشور با بیان اینکه اصناف از گذشته و از ابتدای انقلاب خدمات بسیاری برای کشور داشته‌اند، گفت: از گذشته نیز بازار نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته و اینکه فقه اقتصادی در بازار و امور اقتصادی باید بازیابی و پیاده‌سازی شود نیز امروز نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه از گذشته بسیاری از بازاری‌ها مکاسب را مطالعه می‌کردند و خود فاضل بودند، ادامه داد: جا انداختن و آموزش فقه اقتصادی برای صنوف کمک کننده و بهبود دهنده شرایط بازار است.

واگذاری اقتصاد به مردم از سیاست‌های کلان کشور است

وی اضافه کرد: اینکه در کشور ما بدنه اقتصاد باید حتماً از طریق مردم اداره شود نیز موضوعی است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در حال پیاده‌سازی در کشور است البته اینکه این سیاست بد اجرا شده، بحث دیگری است اما همین سیاست‌گذاری‌های کلان نشان می‌دهد که در سطح بالای کشور چنین نگاهی وجود دارد و لازم است که اشکالاتی که بر سر این مسیر قرار دارد، رفع شود.

دکتر لاریجانی یادآور شد: در شرایط فعلی اصناف و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باید نقشی متناسب با شرایط  روز را بازی کنند و این نقش باید به گونه‌ای باشد که هم برای اعضای صنف رضایت‌بخش باشد و هم مردم از آن بهره مند شوند.

اصناف باید در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور دخیل باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اولین نکته این است که اصناف باید در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور دخیل باشند بنابراین اگر طرحی در مجلس مطرح است که شما نظری متفاوت با دولت دارید برای طرح آن هیچ مشکلی وجود ندارد و می‌توانید آن را بیان کنید البته در تدوین طرح‌ها و لوایح به مرکز پژوهش‌ها توصیه شده که از نظرات کارشناسی اصناف و اتاق بازرگانی حتماً استفاده شود.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: چنانچه در دولت نیز این همکاری در بخش تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وجود نداشت نیز ما می‌توانیم توصیه کنیم که از وجود اصناف بهتر و بیشتر استفاده شود؛ البته در این مسیر ممکن است مجلس یا دولت نهایتاً تصمیم دیگری بگیرد ولی اینکه شما حرفتان را بزنید و با آگاهی تصمیم‌گیری صورت گیرد ما این مسیر را برای شما فراهم می‌کنیم؛ همچنین در قوه قضائیه هم این مسیر را می‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته مهم این است که در شرایط فعلی اصناف باید خودش را  متناسب با شرایط جدید سازماندهی کند به این نحو که همانطور که دولت مکلف به آرایشی متفاوت در شرایط فعلی شده اصناف نیز باید خودش را با شرایط کشور وفق دهد.

وی افزود: البته این موضوع که سال سختی در آینده پیش روی کشور است را نباید مدام نباید گفت و بی جهت مردم را نگران کرد؛ با کمک خداوند و تدبیری که در کشور وجود دارد، می‌توانیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم و طرح این مسائل هیچ دلیل عقلانی ندارد.

خواب آمریکایی‌ها تعبیر نشد

دکتر لاریجانی تصریح کرد: البته در این مسیر آمریکایی‌ها نیز نقشه‌های بسیاری برای ایران در سر داشتند که در هیچ کدام موفق نشدند؛ مگر آنها نگفتند که فروش نفت ایران را به صفر می‌رسانیم یا اینکه ایرانی‌ها نمی‌توانند چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را ببینند اما در هیچ کدام از این گفته‌ها موفق نشدند و ملت ایران هوشیار بودند و آن چیزی که آمریکایی‌ها خواب دیده بودند، تحقق نیافت.

دکتر لاریجانی تأکید کرد: امیدوارم سال آینده شرایط بهتری برای وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شود و در این مسیر باید خودمان را متناسب با شرایط تغییر دهیم و به عنوان نمونه باید روش متعارف برای نظارت بر بازار را تغییر دهیم و وضعیت بازار را کنترل کنیم.

ضرورت تجدید نظر در روش‌های نظارتی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات برخی از اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف کشور، گفت: عنوان کردید که نظارتتان را بر بازار بیشتر کرده اید اما نتیجه‌ای که مردم احساس می‌کنند و گرانی که در بازار دیده می‌شود چیزی دیگری است، بنابراین نحوه نظارت و روش خود را باید مورد تجدیدنظر قرار دهید.

وی تصریح کرد: بنابراین مکانیزم نظارتی اصناف نیازمند تغییر است؛ جلسات توجیهی نیاز به تغییراتی دارد تا صنوف آگاهی بیشتری پیدا کنند و در این مسیر قطعا اصناف باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

دکتر لاریجانی افزود: در امور صنفی نباید اتاق‌ها را از بازار جدا کرد و باید اجازه داد با توجه به شناختی که وجود دارد، خود بازاری‌ها بر خودشان نظارت کنند اما در این مسیر نیز باید اتفاقی مثبت رخ دهد نه اینکه گرانی به بار بیاید.  

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته اجحاف‌هایی نیز در برخی فعالیت‌های اقتصادی نیز مانند عدم تخصیص ارز یا سایر موارد نیز رخ می‌دهد و نمی‌توان آن را رد کرد اما در همین قضیه گرانی مرغ بعضاً دیده شده که مغازه‌ای از مغازه دیگری مرغ را با اختلاف قیمت فاحشی گران‌تر عرضه می‌کند و این یعنی نظارتی بر بازار نیست.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور باید یک سازماندهی جدید صورت گیرد و اینکه درخواست دارید به صورت ماهانه جلسه‌ای با نمایندگان مجلس و کمیسیون اقتصادی داشته باشید نکته مثبتی است که می‌توانید با حضور نمایندگان بانک مرکزی، گمرک و واردکنندگان این جلسات را برگزار کنید تا مشکل درک شده و برای آن راهکاری پیش‌بینی شود.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: در عین حال اصناف نیز باید خود جلسات منظمی برگزار کنند تا موضوعات مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و گره کار باز شود.

اگر اصناف بخواهند زیستی درست و با آبرو داشته باشد باید متناسب با شرایط خود را تغییر دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر اتاق اصناف بخواهد زیست درستی و با آبرو داشته باشد باید متناسب با شرایط خود را تغییر دهد و با توجه به اینکه شما از چارچوبی قانونی و برآمده از رأی صنف خود هستید می‌توانید این جایگاه را داشته باشید.

وی درباره اینکه قانون کار نیز نیازمند برخی اصلاحات است، گفت: این موضوع نیز باید با کار کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و زمان آن نیز بررسی شود که آیا امروز زمان مناسبی برای بازنگری در قانون است یا خیر. این آمادگی وجود دارد این موضوع در مجلس بررسی شود.

پیگیری موضوع سهم اصناف از جرایم از طریق مجلس

دکتر لاریجانی درباره دیگر خواسته برخی از اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف کشور درباره اینکه چرا با وجود قانون بخشی از درآمدهای ناشی از جرایم به اصناف تعلق نمی‌گیرد، گفت: این موضوع را نیز از طریق مجلس پیگیری خواهیم کرد تا اگر حق با شما باشد، این مبالغ به اصناف برسد.

وی ادامه داد: مجلس همچنین آمادگی این را دارد که در خصوص موضوع نظام صنفی چنانچه بار مالی نداشته باشد، اقدامات لازم را انجام دهد و خواسته‌های شما در این خصوص را  نیز پیگیری ‌می‌کنیم.

تغییر اصناف متناسب با شرایط؛ یک وظیفه دینی و انقلابی است

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز تغییر اصناف متناسب با شرایط یک وظیفه دینی و انقلابی است و این موضوع باید همانند شرایط و اختیاراتی که به نظام مهندسی یا نظام پزشکی داده شد، پیاده سازی شود و در برابر حمایت‌ها، انتظاراتی که از اصناف وجود دارد نیز محقق شود. همه ما برای خدمت رسانی مطلوب به کشور، در سنگرهای مختلف مسئولیتی داریم و ضرورت دارد برای گذر از این شرایط همفکری بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

در ابتدای این جلسه اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف کشور و همچنین برخی از اعضای بسیج اصناف کشور که به دعوت شهباز حسن پور بیگلری در این جلسه حضور داشتند در سخنان کوتاهی به بیان نقطه نظرات خود در خصوص وضعیت اقتصادی کشور پرداختند./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1133648
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.