سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان براساس قوانین انتخابات مجلس و دولت، شرایط حداقلی را برای بررسی کاندیداها دارد و براساس حداقل‌ها کاندیداها را بررسی می‌کند. ما ابزار شایسته‌سنجی نداشته و نداریم و این کار بستگی به انتخاب مردم و معرفی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی دارد. اگر گروه‌های سیاسی در این جهت گام بردارند، این مشکل هم رفع می‌شود.

به گزارش جماران، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درخصوص سخنان رییس‌جمهور درباره لوایح FATF و اینکه وی گفت شورای نگهبان با این لوایح موافق است، گفت: من سخنان ایشان را شنیده‌ام. دو لایحه پالرمو و CFT با ایراداتی به مجلس برگردانده شد. ایرادات پالرمو در مجلس حل شد ولی مشکلات هیات نظارت نسبت به آن باقی مانده بود. در مورد CFT هم مشکلات عمده ما حل نشد که در دستورکار مجمع است. 

کسی هراسی از رفراندم ندارد

وی درباره طرح برگزاری همه‌پرسی در مورد FATF هم اظهار داشت: کسی هراسی از رفراندم ندارد ولی تا زمانی که مجامع قانونی هنوز وظایف خودشان را انجام نداده‌اند و مشغول انجام کار خود هستند، طرح همه‌پرسی را ضروری نمی‌دانیم. 

اقدامات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها اقناع‌پذیر است

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره هزینه تبلیغاتی کاندیداها هم تصریح کرد: پس از اصرار ما مجلس و دولت در قالب طرح و لایحه مشغول تدوین قوانینی برای انتخابات هستند. امیدواریم نکات مدنظر ما به تصویب برسد. البته اینها در مرحله ابتدایی است و بررسی آن در مجلس احتمالا به سال بعد موکول می‌شود. 

کدخدایی درباره رد صلاحیت‌ها و عدم اقناع جامعه از این رد صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: شورای نگهبان براساس قانون وظایفش را انجام می‌دهد و چون انجام می‌دهد اقناع‌پذیر است مگر اینکه این افراد قانون را قبول نداشته باشند. 

مشکلی برای دیدار با اصلاح‌طلبان نداریم

وی درباره واکنش اصلاح‌طلبان به توییت روز گذشته وی و پیشنهاد برگزاری جلسه مشترک با اصلاح‌طلبان درباره بررسی صلاحیت‌ها ابراز داشت: ما از پیشنهاد هر گروه و جناحی استقبال می‌کنیم. جسته و گریخته هم با این افراد دیدار داریم و اگر آنها بخواهند، می‌توانند خبرها را منتشر کنند. مشکلی برای دیدار نداریم ولی مشروط به اینکه آنها حرف اساسی داشته باشند. 

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: همین افرادی که گفتید هر روز در سه نوبت علیه شورای نگهبان بیانیه صادر می‌کنند. ما باید چه پاسخی داشته باشیم. ما در برابر اینها دیروز یک پاسخ دادیم.

ابزار شایسته‌سنجی نداشته و نداریم

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بسیاری از فعالان سیاسی معتقد هستند نظارت استصوابی راه را بر غیرشایستگان باز می‌کند و منشا ناکارآمدی، مریدپروری و فساد گستری است و برای این مساله هم به فساد برخی نمایندگان در دوره‌های مختلف و مصوباتی که کارآمدی ندارد، اشاره می‌کنند. برای حل این معضل چه راهکاری دارید، بیان کرد: شورای نگهبان براساس قوانین انتخابات مجلس و دولت، شرایط حداقلی را برای بررسی صلاحیت کاندیداها دارد و براساس حداقل‌ها کاندیداها را بررسی می‌کند. ما ابزار شایسته‌سنجی نداشته و نداریم و این کار بستگی به انتخاب مردم و معرفی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی دارد. اگر گروه‌های سیاسی در این جهت گام بردارند، این مشکل هم رفع می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد لایحه جامع انتخابات که توسط دولت تدوین شده وظایف و اختیارات شورای نگهبان را به نفع دولت مصادره کرده است، یادآور شد: اینها لایحه است و در حد پیشنهاد هستند. تا زمانی هم که در مجلس چیزی به تصویب نرسد، درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم.

کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت در تدوین این لایحه با شورای نگهبان مشورت کرده است، اظهارنظر داشت: خیر.

وی درباره نظر شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا هم تصریح کرد: براساس اصل ۹۹ انجام این کار برعهده شورای نگهبان نیست. ما مایل به این کار نیستیم و هم توانی برای انجام این کار نداریم. البته پیشنهاد کرده‌ایم که سازمان مستقلی در نظر گرفته شود و فکر هم می‌کنم مجلس در فکر است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات تناسبی هم خاطرنشان کرد: ما کلیت انتخابات تناسبی را قبول داریم چرا که به نظر ما به عدالت نزدیکتر است ولی تصمیم‌گیری درباره نحوه برگزاری انتخابات بر اساس قانون برعهده مجلس است و باید این مسئله در مجلس تصویب شود.

کدخدایی درباره آخرین وضعیت شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی ابراز داشت: طبق قانون، شکایت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید بررسی شود و آنجا این شکایت در جریان است. من از آخرین وضعیت این مسئله اطلاع چندانی ندارم.

وی از آغاز بررسی لایحه بودجه در جلسه پیشین شورای نگهبان خبر داد و بیان کرد: تعدادی از مواد این لایحه در جلسه پیشین شورای نگهبان بررسی شد که ادامه بررسی‌ها به جلسه روز چهارشنبه این هفته موکول شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.