نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کنار این موارد آفتی که شهرداری‌ها را دچار مشکلات کرده و مواردی نظیر معماری را نیز تحت‌الشعاع قرار داده این بوده که شهرداری تبدیل به سکویی برای پرش به سمت ریاست جمهوری شده لذا خیلی از امور به نمایش تبدیل شدند و خیلی از اصول رعایت نشده است.

به گزارش جماران؛ دومین روز همایش تهران 4 دهه معماری و طرح‌های شهری با حضور علی مطهری نماینده و نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی همراه بود.

علی مطهری در همایش تهران چهار دهه معماری و طرح های شهری گفت: امروز شهر تهران به شهری متراکم تبدیل شده که همه دنبال پر کردن جای خالی هستند. شهری که در آن از آرامش روانی خبری نیست و از مهمترین اولویت های معماری عبور از این فضای در هم تنیده است .

نماینده و نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر تمدنی در برخورد با تمدن های دیگر رشد پیدا می کند و بهترین نمونه آن تمدن اسلامی است. پیامبر اسلام  در برخورد با تمدن‌های همزمان خود روش تطابق را پیش گرفته بودند و مانند موجودی زنده که برای زندگی مواد مفید را جذب و مواد مضر را دفع می‌کند، نکات مفید تمدن‌های همجوار را جذب و نکات منفی را دفع کردند و این‌گونه تمدن اسلامی به رشد و بالندگی دست یافت. ما نیز باید نقاط مثب تمدن‌های دیگر را که مهمترین آن تمدن غرب است، جذب و نقاط منفی آن را دفع کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مقوله معماری پرداخت و گفت: درباره معماری باید گفت که یک هنر است و بیشتر از مقوله هنر می‌توان به آن نگریست. هنر امری است که در فطرت همه انسان‌ها وجود دارد و هر انسانی میل به زیبایی آفرینی دارد. با این حال سالیان گذشته برخی عوامل بر این مقوله اثر گذار بوده نظیر اینکه دولت کمک‌های خود در بخش عمران و نوسازی به شهرداری‌ها را قطع کرده بود و در این شهر شهرداری‌ها وابسته به درآمدهای شهرسازی شده و رو به فروش مجوزهای ساختمانی، تغییر کاربری و تراکم آورد. به هر حال شهرداری‌ها باید امور شهر را رتق و فتق کنند و لذا هر چه بیشتر در پی وصول این درآمدها بودند .

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این شد که ما شاهد سر برآوردن ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر کم عرض شدیم و تعدد این تخلفات چهره شهر را زشت کرده و امروز با کمبود فضای سبز و فضا ورزشی مواجهیم و وجود این موارد سبب شده تهران به شهری فشرده تبدیل شود. شهری که آرامش روحی انسان در آن رعایت نمی‌شود در حالیکه در شهرهای مهم دنیا انسان احساس آرامش روحی می‌کند و فضاهای باز و فضای سبز فراوان یافت می‌شود. متاسفانه در تهران به گونه‌ای شده که همه از هر متر مربع فقط دنبال کسب درآمد هستند.

علی مطهری اظهار داشت: همین دیدگاه سبب شده در مسائل دیگر نظیر تامین پارکینگ‌ها دچار مشکل شویم. از طرح های جامع و تفصیلی عبور کنیم و به حریم پیاده راه ها و پیاده رو ها تعدی و تجاوز کنیم چراکه دیدگاه انتفاع مالی است. دیدگاهی که می گوید  خراب کن و برج بساز و همین امر سبب شده امروز استانداردهای پیاده‌راه‌ها در شهر رعایت نشود. طراحان و معماران شهری باید به فکر درست کردن این موارد باشند البته در کنار سایر عوامل.

نایب رییس مجلس همچنین افزود: در این راه ایجاد و تشکیل مدیریت واحد شهری می تواند یاری رسان باشد و من همواره از این مهم حمایت کرده ام. در تهران باید مدیریت واحد شکل گیرد و تمام امور حتی راهنمایی و رانندگی نیز زیر نظر شهرداری ها قرار گیرند. امروز ما از منظر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در رتبه آخر هستیم و اولین موضوعی که برای گردشگران خارجی جلب توجه می‌کند وضعیت نابه‌سامان رانندگی است.

مطهری خاطرنشان کرد: کنار ایجاد مدیریت واحد دولت باید در تامین درآمدهای شهرداری‌ها کمک کند تا دیگر شهرداری ها به تخلفات ساختمانی و کسب درآمد از این راه متمایل نشوند. اما درباره سبک معماری باید بگویم ما ضمن حفظ سبک معماری ایرانی اسلامی می توانیم از سبک های معماری کشورهای دیگر الهام بگیریم و این امر مذمومی نیست.  معماران و طراحان شهری باید به این نتیجه برسند که آیا در طراحی ساختمان ها باید به کل یکسان عمل کرد؛ نظیر شهری مانند مسکو یا به گونه‌ای دیگر عمل کنیم.

وی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات این است که حریم خانه‌های حیاط‌دار رعایت نمی‌شود. وقتی در معبری کم‌عرض ساختمان 7 طبقه ساخته می‌شود طبیعی است حریم حیاط‌ها حفظ نشود. این هم یکی دیگر از مشکلات طراحی ساختمان‌های ما است در حالی‌که در گذشته ساختمان‌ها را به شکل اندرونی و بیرونی می ساختند تا حریم اندرونی حفظ شود.

مطهری با اشاره به یکی از اقدامات خوب مدیریت شهری نظیر ایجاد پارک های بانوان، گفت: من معتقدم وقتی ما بانوان را ملزم به رعایت حجاب می‌کنیم باید محیط هایی را فراهم آوریم که آنان بتوانند آزادانه در آن به ورزش بپردازند و تردد کنند.

علی مطهری در ادامه گفت: کنار این موارد آفتی که شهرداری‌ها را دچار مشکلات کرده و مواردی نظیر معماری را نیز تحت‌الشعاع قرار داده این بوده که شهرداری تبدیل به سکویی برای پرش به سمت ریاست جمهوری شده لذا خیلی از امور به نمایش تبدیل شدند و خیلی از اصول رعایت نشده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: ما خواهان این بودیم که در قانون شهرداری‌ها این موضوع را بگنجانیم که شهردار تهران تا پایان دوره تصدی خود حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشد یا اعضای شورا برای نمایندگی مجلس کاندیدا نشوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.