آل ثانی تاکید کرد: 'ما همه در یک منطقه زندگی می کنیم و نیازمند دستیابی به تفاهم با یکدیگر هستیم و کشورهای عضو شورای همکاری تا سال 2017 چنین موضع و رویکردی در پیش گرفته بودند، اما محاصره قطر همه چیز را تغییر داد.'

به گزارش جماران؛ شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به دستیابی به تفاهم با ایران فراخواند و افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس نیازمند تفاهم با ایران هستند.

وزیر خارجه قطر امروز / چهارشنبه/ در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه گاردین انگلیس ضمن ابراز این مطلب اظهار داشت که نه تنها عربستان بلکه تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیازمند دستیابی به تفاهم با ایران هستند.

آل ثانی در این مصاحبه تاکید کرد: 'ما همه در یک منطقه زندگی می کنیم و نیازمند دستیابی به تفاهم با یکدیگر هستیم و کشورهای عضو شورای همکاری تا سال 2017 چنین موضع و رویکردی در پیش گرفته بودند، اما محاصره قطر همه چیز را تغییر داد.'

وزیر خارجه قطر ضمن اعلام حمایت دوحه از توافق هسته ای ایران با گروه 5+1 ( برجام) افزود: 'ما خواهان مسابقه تسلیحاتی در منطقه خود نیستیم، زیرا این موضوعی خطرناک است.'

شیخ حمد بن عبدالرحمان آل ثانی ابراز داشت: 'ما با ایران و ترکیه در منطقه محور مشترکی تشکیل نداده ایم .' 

معاون نخست وزیر قطر همچنین از قدرت های جهانی از جمله آمریکا خواست تا سیاست فراگیری برای ایجاد نزدیکی میان کشورهای منطقه خاورمیانه در پیش بگیرند .

وی تاکید کرد: در پیش گرفتن طرح های یک جانبه که ایرانیان و یا فلسطینیان را مستثنی می داند، با موفقیت همراه نخواهند شد.

این مقام بلندپایه قطری در ارتباط با طرح سازش میان اسراییل و فلسطین ارائه شده از سوی جرد کوشنر مشاور دونالد ترامپ در امور خاورمیانه گفت دوحه برای طرحی که مرزهای سال 1967 و حق بازگشت فلسطینیان و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین را به رسمیت نمی شناسد، اهمیتی قائل نیست.

شیخ حمد در مورد پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه خواستار همکاری مقامات سعودی با کمیته تحقیق شکل گرفته از سوی سازمان ملل در همین خصوص شد.

وی از کشتن خاشقچی به عنوان یک ' جنایت وحشیانه ' نام برد و اظهار داشت: خانواده خاشقچی نیازمند دریافت پاسخ هایی در همین زمینه است. آنها می خواهند بدانند که بر سر پدرشان چه آمد. باید در این خصوص بازجویی به عمل آید . 

وزیر خارجه قطر با اشاره ضمنی به رژیم سعودی گفت : برخورد با مخالفان سیاسی تحت عنوان مجرم کار اشتباهی است.

روابط ریاض و ابوظبی و منامه و قاهره با دوحه به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شد و سرانجام این امر در روز دوشنبه پانزدهم خرداد سال 96 به قطع روابط سیاسی و اقتصادی میان آنها منجر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.