منابع مورد استناد واشنگتن‌پست که خواسته‌اند نامشان فاش نشود اخراج فوری دنی‌ کوتس را پیش‌بینی نمی‌کنند اما گفته‌اند ترامپ در حال بررسی این موضوع است. این منابع خاطرنشان کرده‌اند ترامپ گاهی از مقام‌های زیردستش عصبانی می‌شود، اما کار را به اخراج آنها نمی‌رساند.

به گزارش جماران؛ منابع خبری به یک روزنامه آمریکایی گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی اخراج یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی این کشور است که ماه گذشته به پایبندی ایران به برجام اعتراف کرده بود.

نارضایتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از «دنی کوتس»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا برخی اعضای دولت او را به گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال اخراج او از سوی ترامپ وادار کرده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه نوشته برای دونالد ترامپ هیچ‌‌گاه دنی کوتس مشاور معتمد یا دوست نزدیک نبوده؛ و نارضایتی‌های رئیس‌جمهور آمریکا اکنون بیشتر هم شده، زیرا کوتس حرف‌هایی را به ویژه درباره امکان توافق هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی بر سر زبان آورده که نارضایتی‌های ترامپ از او را شدت بخشیده است. 

منابع مورد استناد واشنگتن‌پست که خواسته‌اند نامشان فاش نشود اخراج فوری دنی‌ کوتس را پیش‌بینی نمی‌کنند اما گفته‌اند ترامپ در حال بررسی این موضوع است. این منابع خاطرنشان کرده‌اند ترامپ گاهی از مقام‌های زیردستش عصبانی می‌شود، اما کار را به اخراج آنها نمی‌رساند.

مطابق این گزارش، ترامپ هنوز از «دنی‌ کوتس» بابت سخنانش در جلسه استماعی که ماه گذشته در مجلس سنا برگزار شد عصبانی است. ارزیابی‌های اطلاعاتی کوتس در آن جلسه در خصوص پایبندی ایران به برجام، احتمال موافقت کره شمالی با خلع سلاح و تکمیل پروژه شکست داعش با نظرات ترامپ متفاوت بود. این ارزیابی‌ها در گزارش سالانه موسوم به «ارزیابی تهدیدهای جهانی» که به فاصله کوتاهی بعد از این جلسه استماع انتشار یافت هم منعکس شده‌اند. 

یکی از مشاوران ترامپ که اخیراً با او گفت‌وگو کرده در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفته ترامپ معتقد است کوتس با علنی کردن تناقضات میان ارزیابی‌های اطلاعاتی با نظرات او، اقتدارش را زیر سوال برده است.   

ترامپ بعد از پوشش گسترده رسانه‌ها از این مواد تناقض، به شدت از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا انتقاد کرد و آنها را به ساده‌لوحی و انفعال در برابر ایران متهم کرد.

وی، ۱۰ بهمن‌ماه در توییتر نوشت: «به نظر می‌آید وقتی پای خطر ایران در میان است، اطلاعاتی‌ها فوق‌العاده منفعل و خام می‌شوند. اشتباه می‌کنند! زمانی که من رئیس‌جمهور شدم، ایران داشت در کل خاورمیانه و فراتر از آن، دردسر درست می‌کرد. از وقتی که من رئیس‌جمهور شده‌ام، آن‌ها کلا فرق کرده‌اند.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس در توییتی دیگر نوشت: «اما [ایران] یک منبع بالقوه برای خطر و مناقشه است. آن‌ها دارند راکت آزمایش می‌کنند (همین هفته پیش) و خیلی چیزهای دیگر و تا مرز خطر می‌آیند. الان اقتصاد آن‌ها دارد زمین می‌خورد و همین تنها دلیلی است که آن‌ها را عقب نگه داشته است. مراقب ایران باشید. شاید اطلاعاتی‌ها باید دوباره درس‌هایشان را مرور کنند.»

با وجود این، او چند روز بعد گفت که با مقام‌های اطلاعاتی، از جمله دنی کوتس جلسه داشته و آنها گفته‌اند که رسانه‌ها متن اظهارات آنها را تحریف کرده‌اند. با بیان این اظهارات به نظر می‌رسید که ماجرا برای ترامپ حل شده و او اختلافی با مقام‌های اطلاعاتی ندارد.

اما گلایه‌های ترامپ در محافل خصوصی ادامه دارد و او اخیراً به یکی از مشاورانش گفته که کوتس «وفادار نیست» و «با تیم همسویی ندارد.»

یک مقام کاخ سفید گفت که ترامپ اخیراً از بیانیه‌های علنی دنی کوتس انتقاد کرده و گفته معتقد است که این بیانیه‌ها به تضعیف او منجر می‌شود. یک مقام دیگر کاخ سفید گفت که نارضایتی ترامپ از کوتس واقعی است، اما به گمان او، کوتس به این زودی به جرگه اخراجی‌های کاخ سفید نمی‌پیوندد.  

مشاور ترامپ که خواسته نامش فاش نشود گفته ترامپ در روزهای اخیر از معتمدانش درباره اینکه چه کسی را می‌توان جایگزین کوتس کرد سوال پرسیده است.

اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا از احتمال اخراج دنی کوتس ابزار تأسف کرده‌اند. 

سناتور «آنگوس کینگ» از اعضای این کمیته گفت: «دنی کوتس، یک خدمتگزار نمونه است. وقتی که رئیس‌جمهوری اطلاعات مبتنی بر حقیقت را که توسط جامعه اطلاعاتی ارائه می‌شود رد کرده یا نادیده می‌گیرد، این پیام را به جامعه اطلاعاتی می‌فرستد که به من چیزهایی را که نمی‌خواهم بشنوم نگویید.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.