مهدی هنردوست تاکید کرد: حادثه بسیار تلخ 24 بهمن ماه و شهادت جمعی از مرزبانان غیور ایران زمین از سوی گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل که وابسته به کشورهای مرتجع منطقه است، با هدف تخریب روابط ایران با همسایگان خود و ایجاد فضای بی اعتمادی انجام گرفت.

به گزارش جماران؛ سفیر ایران در پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر از قربانیان اصلی تروریسم و افراط گرایی بوده و ادعاهای تکراری 'عادل الجبیر' تلاش بی ثمر سعودی ها برای وارونه جلوه دادن تمامی واقعیت های مسلمی است که جامعه جهانی نسبت به آن اذعان دارد.

'مهدی هنردوست' درباره آخرین تحولات و رویدادهای جاری در منطقه افزود: متاسفانه در هفته اخیر شاهد حوادث بسیار تلخی در منطقه جنوب و غرب آسیا بوده ایم که تاثیری منفی بر روند رو به رشد حاکم بر روابط کشورهای این منطقه داشته است، ایران در چارچوب توجه به اصل همگرایی منطقه ای و گسترش مناسبات همه جانبه با همسایگان، دستاوردهای قابل توجهی در راستای تعمیق همکاری ها با کشورهای این منطقه به ویژه با جمهوری اسلامی پاکستان داشته است.

وی تاکید کرد: حادثه بسیار تلخ 24 بهمن ماه و شهادت جمعی از مرزبانان غیور ایران زمین از سوی گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل که وابسته به کشورهای مرتجع منطقه است، با هدف تخریب روابط ایران با همسایگان خود و ایجاد فضای بی اعتمادی انجام گرفت.

سفیر ایران در پاکستان با یادآوری اینکه کشورهای حامی این تروریست ها، در ادامه سیاست های واگرایانه خود در بین کشورهای اسلامی به خصوص بین دو کشور ایران و پاکستان، به دنبال اجرای برنامه ها و نقشه های اربابان غربی خود هستند، گفت: بدون شک اثرات این حادثه تلخ، عواطف و احساسات هر وجدان آگاه و منصفی را جریحه دار کرده است که با عنایت به عمق این فاجعه، هرگز از خاطر اذهان عمومی و کشورهای آزاده جهان پاک نخواهد شد. 

وی خاطر نشان کرد: به رغم اهمیت بیش از پیش همگرایی منطقه ای و اتحاد بین الملل اسلامی به عنوان تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی و مقابله با استکبار جهانی و مداخلات کشورهای فرامنطقه ای، شاهد صرف هزینه های کلانی برای ایفای نقشی واگرایانه از سوی برخی دولت های مرتجع منطقه هستیم که با رویکردهای کوته بینانه به بازیگرانی برای اجرای سناریوهای دشمنان اسلام مبدل شده اند.

هنردوست در پاسخ به اظهارات وزیر مشاور امور خارجی سعودی که مغایر با سیاست های ایران مبنی بر همگرایی منطقه ای و ضرورت اتحاد امت اسلامی به عنوان نیاز فعلی منطقه برای مقابله با تروریسم است، گفت: این اظهارات طرف سعودی مسئله جدیدی نیست، ظاهرا آنها عادت کرده اند که به طور مرتب گفتاری متوهمانه و اتهامی نسبت به ایران داشته باشند. متاسفانه وزیر مشاور سعودی با سوء استفاده از فرصتی که بر اساس عرف دیپلماتیک تعریف و ظرفیت خاص خود را دارد، به تکرار ادعاهای کذبی پرداخت که بیشتر با هدف فرافکنی اتهام هایی که در سطح بین الملل به خود آنها منتسب است، مطرح کرد.

وی تاکید کرد: الجبیر تلاش بی ثمری در وارونه جلوه دادن تمامی حقایق و واقعیت های مسلمی داشت که جامعه بین الملل نیز نسبت به آن اذعان دارد. جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته، از قربانیان اصلی تروریسم و افراط گرایی بوده و هزینه های بالای مادی و معنوی را نیز صرف مقابله با این پدیده شوم کرده است.

الجبیر روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با 'شاه محمود قریشی' وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد مدعی حمایت ایران از تروریست شد و گفت: تهران نمی تواند دیگران را مسئول اوضاع داخلی خود بداند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دوشنبه شب در پاسخ به اظهارات وزیر مشاور امور خارجی سعودی با یادآوری اینکه عربستان پدرخوانده واقعی تروریسم تکفیری درجهان و منطقه است، تاکید کرد: دولت سعودی به عنوان خاستگاه تفکری بنیادگرا که محل صدور تروریسم سازمان یافته در سطح جهان است، فاقد هرگونه صلاحیت و اعتبار برای متهم کردن دیگر کشورها است.

سفیر ایران همچنین در ادامه و در پاسخ به این پرسش که باتوجه به حوادث تروریستی اخیر، مناسبت ترین راهکار عملی و اجرایی برای ممانعت از تکرار آن چیست؟ گفت: امروزه برخوردهای دوگانه و استفاده های ابزاری از پدیده شوم تروریسم به عنوان مهمترین مانع مقابله با آن محسوب می شود. تقسیم تروریسم به خوب و بد، مانع اتحاد کشورها در تعریف آن در درجه اول و مقابله با آن در درجه دوم شده است.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر پدیده روبه گسترش تروریسم، به عاملی جهانی تبدیل شده است که هیچ کشوری نمی تواند خود را از تبعات آن مصون بداند، تاکید کرد: مقابله با این عامل منفور و جهانی به راه حلی اجماعی و اقدامی هماهنگ نیاز دارد، در بُعد منطقه ای، به دلیل وجود عقبه لجستیکی و حمایت های مالی از تفکرات تکفیری و بنیادگرایانه، اجماع سازی برای مقابله با این پدیده به امری دشوار تبدیل شده است، جای آن دارد که با تشریک مساعی همه کشورهای منطقه به دنبال یافتن راه حلی جامع و اجرایی در مقابله با این عنصر تخریبی و رو به گسترش باشیم.

هنردوست با اشاره به نقش کشورهای مهم و تاثیرگذار جهان اسلام به ویژه ایران و پاکستان، درباره نقش پیشروی تهران و اسلام آباد برای هم افزایی علیه ترور و حل مشکلات منطقه ای گفت: ائتلاف های منطقه ای فعلی و به اصطلاح علیه تروریسم بیشتر جنبه نمایشی دارد، مقابله با تروریسم در درجه اول نیازمند عزم و اراده ای جدی برای انجام این کار است، دو کشور ایران و پاکستان، به خوبی از عواقب تخریبی تروریسم آگاه هستند، نظر به اشتراک های فرهنگی و سنخیت های فی مابین، ایران و پاکستان می‌توانند با همکاری یکدیگر گام هایی اجرایی و عملی در این زمینه بردارند. 

وی ادامه داد: واضح است که طرف های ناراضی از بهبود مناسبات و تحکیم پیوندهای دو کشور همسایه از هیچ گونه تلاشی برای جلوگیری از تعمیق روابط فروگذار نکنند. انتظار ایران از پاکستان این است که با تمامی توان اطلاعاتی و عملیاتی خود به تاکید مقام های عالیرتبه تهران در برخورد با تروریسم پاسخی مثبت دهد و در یک تعامل بهتر و قوی تر از پیش وارد گام های اجرایی برای رفع این معضل که جان انسان های بی گناه و منافع دو کشور را هدف قرار داده، شود.

سفیر ایران در اسلام آباد گفت: متاسفانه امروزه توان و منابعی که می توانست صرف بهبود شرایط اسفناک مردم فقرزده بسیاری از کشورهای اسلامی شود، از سوی برخی کشورهای دست نشانده منطقه، صرف اجرای سناریوهای غربی برای خاورمیانه شده است که نتیجه آن جز افزایش شکاف ها و دو دستگی ها نخواهد بود، بنابراین از دو کشور ایران و پاکستان با توجه به جایگاه خود در منطقه و جهان اسلام انتظار می رود که در راستای تحقق هدف ریشه کنی و محو تروریسم با رویکردی صادقانه، بومی و مسئولانه در سایه تعامل بیش از پیش از هیچ تلاشی مضایغه نکنند. 

به گزارش جماران، در پی حادثه تروریستی 24 بهمن ماه در جاده خاش - زاهدان که منجر به شهادت 27 نفر از مرزبانان سپاه پاسداران و زحمی شدن 12 نفر شد، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان روز یکشنبه در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از اعزام یک هیات تخصصی برای گفت وگو با مقام های کشورمان درباره حادثه تروریستی اخیر خبر داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.