سخنگوی وزارت خارجه گفت: فشارهای آمریکا ادامه دارد و این کشور به دلایل مختلف مخالف همکاری کشورها به ویژه اروپا با ایران است.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران در ادامه گفت: آن‌چه در اروپا بیان می‌شود حاکی از اراده برای اجرای ساز و کار مالی است ولی جز ثبت این کانال چیزی ندیدیم و مهم گام‌های بعدی است که نگاه ما به اروپا اجرایی کردن این ساز و کار است.
وی افزود: به طور فشرده مذاکرات کارشناسی خود را متشکل از وزارت خارجه و دیگر مراجع و سازمان‌ها با اروپایی‌ها ادامه داده و می‌دهیم و امیدواریم اروپا بپذیرد برای این نوع همکاری‌ها اقدامات بیشتر و موثرتری را انجام دهد. ما اعلام کردیم مردم و دولت صبر و تحمل‌شان تا حدی است و تاکید شده این موضوع را تا حد بیشتری و سریع‌تری جلو ببرند.

وی ادامه داد: این ساز و کار در بخش‌های مختلف در حال بررسی است و مذاکراتی طی روزهای آینده در سطح کارشناسی انجام می‌شود.

قاسمی دریا ه پیگیری موضوع حملات تروریست‌ها از مرز پاکستان در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل اظهار کرد: در مورد سازمان ملل و مجامع دیگر تصور نمی‌کنم اقدام خاصی مطرح باشد. ما علاقه‌مندیم در یک رایزنی جدی و فشرده برای تعیین تکلیف مرزها و اینکه پاکستان چه باید کند که شاهد این اتفاقات دیگر نباشیم صحبت کنیم و رایزنی‌ها در این چارچوب ادامه دارد. ظرف چند روز آینده می‌توانیم درباره پیشنهادات طرف پاکستانی برای پیدا کردن راه حل‌هایی بیشتر صحبت کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه پاکستان قصد دارد به ائتلاف‌های ضد ایرانی با کشورهایی مانند عربستان بپیوندد، گفت: بعد از حادثه تلخ اخیر در سیستان و بلوچستان که به شهادت عزیزان ما منجر شد طی تماس تلفنی که وزیر امور خارجه پاکستان با وزیر امور خارجه کشورمان داشت این حادثه را محکوم کرده و در مورد چگونگی همکاری‌های بیشتر برای اینکه بتوانند مانع این اتفاقات ناگوار شوند، صحبت‌هایی انجام شد. همچنین ملاقات‌های متعددی در تهران و اسلام آباد داشتیم و این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتواند در مقابل این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خودش نسبت به جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کند.

سخنگوی امور خارجه افزود: امیدواریم این ماجرا بتواند به شکل مقتضی و با یک اراده بیشتر و تصمیم جدی‌تر در اسلام آباد حل و فصل شود و شاهد افزایش تنش‌ها در مرزهای شرقی خود نباشیم.

قاسمی در ادامه بیان کرد: در مورد پیوستن پاکستان به ائتلاف‌های منطقه‌ای هم فعلاً صحبتی نخواهم کرد و منتظر هستیم برای نوع اقدامات و راه‌حل هایی که قرار است دولت پاکستان ارائه کند و در نهایت تصمیمات خودمان را خواهیم گرفت. به هر حال علاقه‌مندی این است که مرزهای ما با پاکستان از نوع مرزهای دوستی باشد. در حالی که نوع این اقدامات کاملاً مغایر است با دارا بودن مرزهای صلح آمیز و دوستی، لذا امید است که دولت پاکستان بتواند و بخواهد که نهایتاً شاهد این نوع اتفاقات نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیوستن هند به ساز و کار مالی اروپا گفت: اکنون مذاکرات کارشناسی در جریان است و با اقلام و کشورهای مشخص شروع به کار می‌کند و اگر بتواند روند مثبت باشد این امکان فراهم است تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند برخی کشورها با اروپایی‌ها صحبت کردند تا بتوانند از این ساز و کار استفاده کنند و تصور من این است که هند یکی از این کشورهاست.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد برخی اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و اسرائیلی مبنی بر وقوع جنگ در منطقه که یک سر آن ایران است تاکید کرد: ما برای هر وضعیتی آمادگی داریم. اینها سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی است و بی‌ربط به سیاست ایران هراسی آنها نیست، سخنانی که کاملاً بی‌ربط و نادرست است.

وی افزود: ایران امروز از توان و قدرتی قابل توجه در منطقه و جهان برخوردار است. فکر می‌کنم اگر عقل و درایت وجود داشته باشد کسی نسبت به این موضوع فکر هم نمی‌کند، اینها بیشتر ناشی از نگاه ایران هراسانه و تبلیغات ضد ایرانی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برخی اخبار مبنی بر تمایل عراق و لبنان به پیوستن به روند آستانه تصریح کرد: تصمیم گیری در مورد آینده اینکه کشورهای جدیدی به عنوان عضو ناظر به روند آستانه اضافه شوند از پیش مطرح بوده و کشورهای زیادی بعد از آنکه روند آستانه با پیشرفت رو به رو شد این درخواست را داشتند در عین حال سه کشور ایران روسیه و ترکیه باید در این باره به نتیجه برسند که کشورهایی می‌توانند به عنوان عضو ناظر به این روند اضافه شوند یا خیر.

وی اظهار کرد: مواضع همه کشورها درباره اضافه شدن برخی کشورها به ویژه کشورهای منطقه و همسایه سوریه به عنوان عضو ناظر مثبت است و می‌تواند این نگاه به مرحله اجرا برسد اما شرط آن تفاهم سه کشور اصلی در این روند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه این وزارت خانه نسبت به اجرایی کردن بیانیه سیاست خارجی "گام دوم انقلاب" که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است گفت: مقام معظم رهبری ۱۵ توصیه در سیاست‌های جدیدی که اعلام شد داشتند البته بخش عمده‌ای از آنها از گذشته در حال اجرا بوده و نهایتاً با جدیت بیشتر و نگاه عمیق‌تری پیگیری خواهد شد. در کمیته‌ای روی این موضوع مطالعه می‌شود و دستگاه وزارت خارجه به عنوان مجری سیاست خارجی همه نکات در فرآیندهای سیاست خارجی را با دقت فراوان اجرا می‌کند.

وی در ادامه درباره سازوکار مالی اروپا و ارتباط اجرایی شدن این روند با لوایح سه‌گانه مرتبط با اجرای FATF اظهار کرد: انتقاد ما به سه کشور اروپایی در رابطه با تأخیر در اجرایی سازوکار مالی به جای خود باقی است اما ارتباطی بین FATF و اجرای لوایح مرتبط با سازوکار مالی وجود ندارد و ایران شرطی را در این رابطه نپذیرفته است. در بیانیه سه کشور اروپایی هم این موضوع به عنوان شرط مطرح نشده بلکه یک توصیه است.

قاسمی اضافه کرد: سازوکار مالی اروپا یک بخش کوچکی از تعهدات کشورهای اروپایی است که خواهان ماندن ایران در برجام بودند. اروپا موظف است این سازوکار را فعال کند ما در رایزنی‌های دائمی که در سطوح مختلف با اروپاییان داریم مواضعمان را نسبت به اینکه تحمل و صبر و ماندگاری‌مان همیشگی نیست بیان می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره تصویب نشدن لوایح سه‌گانه مرتبط با FATF از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وزارت خارجه نظر خود را به مجلس و دیگر ارگان‌ها به صراحت بیان کرده و تکرار می‌کنیم تصویب این لوایح بدون در نظر داشتن سازوکار مالی اروپا و ارتباط با برجام به نفع کشور و مصالح مردم و اقتصاد خارجی ایران است. و امیدواریم مجمع که امروز باید در این باره تصمیم بگیرد و به هر دلیلی تاکنون نتوانسته به جمع بندی لازم دست پیدا کند با تشخیص درست و آنچه مصلحت مردم و کشور است کار را سریعاً انجام دهد.

قاسمی تاکید کرد: کشور نیاز دارد برخی چرخه‌های بین المللی خود را روان تر کند تا بتواند در ابعاد خارجی و همکاری‌های بانکی کار به طور مطلوب‌تری انجام شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در صحنه جهانی حضور داشته باشیم برای تحقق ارتباطات تجاری خود به عنوان مکانیزمی که در جهان امروز پذیرفته و بسیاری از کشورها به آن ملحق شدند نیاز داریم تا برخی قواعد را بپذیریم و به آن ملحق شویم. بسیاری از سازوکارهای مالی و جهانی هستند که از نظر ما مشروعیت ندارند و به صورت حداقلی مورد تأیید ما است اما با آنها کار می‌کنیم چون بخشی از ماهیت جامعه جهانی است.

قاسمی خاطر نشان کرد: تکرار برخی از اظهارات از سوی مقامات اروپایی بیش از آنکه ارتباطی با سازوکار مالی و یا FATF داشته باشد احتمالاً دلایل دیگری دارد اما ایران هرگز مسئله FATF را به سازوکار مالی گره نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه سفر رئیس مجلس به چین با اشاره به سطح گسترده‌تر روابط سیاسی اقتصادی چین و ایران و تبادل هیئت‌های متعدد میان دو کشور، خاطر نشان کرد: تبادل این هیئت‌ها می‌تواند نارسایی‌ها و کمبودهایی که در سطح روابط وجود دارد را برطرف کند. سفر آقای لاریجانی به چین در رأس هیئت بلند پایه سیاسی اقتصادی و پارلمانی انجام می‌شود و امیدواریم این سفر بتواند به روان شدن هرچه بیشتر همکاری‌ها میان دو کشور بینجامد.

وی در رابطه با اظهارات آنگلا مرکل در مونیخ و آنچه "نقش مخرب ایران در منطقه" خوانده شده، با بیان اینکه ایشان باید در این بخش از صحبت‌های‌شان اشتباه کرده باشند افزود: نقش ایران در منطقه به روشنی مشخص است معتقدیم این تفکرات القائات رژیم صهیونیستی و برخی کانون‌های مشخص و هیئت حاکمه آمریکا است که تلاش می‌کند در رابطه با ایران اخبار نادرست منتشر کند.

قاسمی اظهار کرد: در آلمان افراد زیادی هستند در بین اندیشمندان و روشنفکران که نقش اساسی ایران در مبارزه با تروریسم را تأیید می‌کنند و معتقدم برای خانم مرکل هم این مسئله روشن است. ما این صحبت‌ها را جدی تلقی نمی‌کنیم و بیشتر از زاویه سوءتفاهم می‌دانیم.

وی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در رابطه با مواضع وزیر خارجه در نشست مونیخ مبنی بر اینکه ایران نمی‌تواند هزینه مقاومت اروپا در برابر یکجانبه‌گری آمریکا را به تنهایی بپردازد و اروپا باید وارد عمل شود گفت: نگاه ما نسبت به اروپا و اینکه چه باید بشود روشن است. ما به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه همواره در سال‌های مختلف در حوزه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، مبارزه با تروریسم و غیره، اقدامات مثبت و سازنده داشتیم و تمام مجامع بین المللی این را تأیید می‌کند همچنین به شهادت آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران تعهدات برجامی خود را به خوبی انجام داده و کشوری متعهد بوده است.

قاسمی ادامه داد: بنابراین از دیگر کشورهایی که علاقمندند ایران در برجام بماند انتظار است که به اندازه لازم از شجاعت و درایت برخوردار شوند تا مانع یکجانبه گرایی آمریکا شوند. اروپاییان بارها به ما گفته‌اند مخالف یکجانبه گرایی آمریکا هستند باید هزینه مقابله با این رویکرد را بپردازند. ما فکر می‌کنیم اروپا با وجود شعارهای که مطرح کرده است در عمل نتوانسته این شعارها را به مرحله عمل در آورد. این گلایه نه تنها در رابطه با ایران بلکه در باره نقش اروپا که مدعی هم گرایی و صدای متفاوت در جهان است وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با سفر کوتاه وزیر خارجه هند به ایران و دیدار با آقای عراقچی گفت: روابط ما با کشورهای منطقه مستقل است و با هر کشوری براساس تاریخ روابط و پیشینه همکاری‌های قبلی، سیاست خارجی را دنبال می‌کنیم. رایزنی‌ها و تماس‌های ما با مقامات هند همواره وجود داشته و با توجه به همکاری‌های جدید به ویژه در بحث چابهار این رایزنی‌ها بیشتر شده است.

وی گفت: تروریسم دامنگیر بسیاری از کشورها در منطقه ما است و معتقدیم مبارزه با آن نیازمند اجماع جهانی و همکاری همه جانبه کشورها در منطقه است و این نیز می‌تواند از مباحث مورد گفت و گو میان ایران و هند باشد.

قاسمی در رابطه با اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه ایران تعهداتی درباره یمن داده است گفت: گاهی حرف‌ها با واقعیت هم خوانی ندارد. آنچه وزیر خارجه انگلیس درباره یمن مطرح کرده یک سخن اشتباه است و ما هم در باره آن واکنش نشان دادیم. اینکه گفته شده وزیر خارجه ایران در بحث یمن تعهدی داده حرف اشتباهی است. ما با همه کشورهای مؤثر در منطقه و حتی در بیرون از منطقه در بحث یمن با توجه به شرایط خاص انسانی که در این کشور وجود دارد صبحت کردیم. ایران تلاش دارد فضای را برای توقف حملات ائتلاف متجاوز در یمن ایجاد کند و همچنین فضای را برای ایجاد آتش بس و کمک‌های بشر دوستانه.

این مقام وزارت خارجه ادامه داد: تلاش‌های ایران به نشست استکهلم منجر شد و شاید صبحت وزیر خارجه انگلیس به تعهداتی برمی‌گردد که برخی از کشورها در آن نشست مطرح کردند.

وی در ادامه در رابطه با سفر بن سلمان به پاکستان و روابطشان با این کشور گفت: روابط کشورهای همسایه به خودشان مربوط است و ما توصیه نداریم و در آن دخالت نمی‌کنیم اما معتقدیم دوستان و همسایگان ما باید متوجه طراحی‌های شیطنت آمیز و مخرب برخی کانون‌های معاند برای تحت تأثیر قرار دادن روابط آنها با ایران باشند.

قاسمی در رابطه با سرنوشت برجام خاطر نشان کرد: در حال حاضر برجام به قوت خود باقی است و ایران به تعهدات خود ادامه می‌دهد. امیدواریم حیات برجام صرفاً به این شکل نباشد که تعهدات از سوی یک طرف انجام شود و کشورهای باقی مانده در آن نیز بتوانند تعهدات خود را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید در برخی اخبار آمده است یک افسر سابق نیروی هوایی آمریکا کمک‌های جاسوسی به ایران کرده است و اکنون به ایران پناهنده شده اظهار کرد: این نوع اخبار ایران ستیزانه به شدت در رسانه‌های آمریکایی مشاهده می‌شود و فکر می‌کنم خبر درستی نیست و اتهامی است کهاف بی ای نسبت به یک شهروند آمریکایی مطرح کرده اما ما در این مورد اطلاعی نداریم و بیشتر به این مسئله از زاویه ایجاد فضای منفی علیه ایران نگاه می‌کنیم.

وی در رابطه با کارکرد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه خاطر نشان کرد: اگر قرار بود این معاونت کارایی نداشته باشد آن را ایجاد نمی‌کردیم. مسئولان با توجه به چهار دهه تجربه این معاونت را ایجاد کردند و الان در یک سالگی ایجاد آن هستیم. اقدامات زیادی به کمک سفارتخانه‌ها و تماس با دستگاه‌ها مختلف اقتصادی در داخل کشور انجام شده است.

قاسمی در پاسخ به اینکه چگونه است که در سفارت ایران در سوریه رایزن اقتصادی نداریم در حالی که سوریه د رمرحله بازسازی قرار گرفته است همچنین در عراق کار به ترک‌ها واگذار شده تصریح کرد: اینکه فکر کنیم عراق به دست ترکیه افتاده است قضاوت ساده انگارانه ای است همچنین اکنون بیشترین صادرات را ما به عراق داریم البته بگویم قرار نیست کشوری دست ما یا ترکیه بیفتد. عراق کشور مستقلی است و سیاست‌های خود را تنظیم می‌کند ترکیه هم همسایه خوب ما است بنابراین این نوع نگاه درست نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما چیزی را در عراق و سوریه از دست نداده‌ایم هر کشوری برای مشارکت ظرفیت‌های مشخصی دارد و با تعامل می‌توانیم این ظرفیت‌ها را افزایش دهیم. همچنین اگر در یک سفارت رایزن اقتصادی نداریم به معنای آن نیست که نمی‌خواهیم یا نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی با اشاره به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به سوریه گفت: دوران بازسازی که فرا رسید بخش خصوصی ایران می‌تواند به صورت جدی در این کشور فعال شود.

قاسمی در ادامه در رابطه با اظهارات سفیر آمریکا در آلمان علیه ایران اظهار کرد: سیاست خصمانه آمریکا نسبت به ایران همه جا است. و سفیر آمریکا در آلمان هم گهگاهی پای خود را از وظایفش جلو می‌گذارد و این برعهده دولت آلمان است که با توجه به کنوانسیون‌های مربوطه تذکر لازم را بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک ماه پیش خبری منتشر شد مبنی بر درگیری نظامیان ایرانی و روسی در سوریه اظهار کرد: اخبار دقیقی در این باره ندارم و درباره صحت آن هم گزارشی دریافت نکرده‌ام. ما بارها تاکید کردیم در سوریه نیروهای مستشاری داریم و پذیرش چنین خبری یعنی ما پایگاه نظامی در سوریه داریم و در عرصه میدان فعال هستیم اما چنین چیزی نیست. به نظرم این نوع اخبار خبرسازی است و بیشتر به خاطر عصبیتی است که برخی از پیشرفت روند آستانه دارند به ویژه آنکه برخی نگران روابط ایران و روسیه هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.