صدراعظم آلمان گفت: من برنامه موشکی ایران را می بینم، ایران در یمن و سوریه حضور دارد و تنها سوالی که بین ما اروپایی ها و امریکایی ها وجود دارد این است که، آیا ما با لغو توافق برجام به اهداف مشترک مان کمک خواهیم کرد؟

به گزارش جماران؛ صدراعظم آلمان بر لزوم تجدید نظر در ساختار امنیتی که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است، تاکید کرد و گفت که اروپا و آمریکا درباره ایران هدف مشترکی دارند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن تاکید بر اهمیت مسایل امنیتی در سطح جهان گفت : «ما در ساختاری زندگی می‌کنیم که پس از جنگ جهانی دوم آن را شکل دادیم و باید این ساختار تغییر کند چرا که امروزه جهان با چالش‌های جدیدی مواجه است.»

مرکل  گفت که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این امیدواری بود که روابط با روسیه بهبود یابد و به مذاکراتی که در گذشته در  راستای همکاری‌های راهبردی صورت گرفته است هم اشاره کرد. وی با این حال برخی وقایع مانند الحاق شبه جزیره کریمه به اوکراین را نمونه‌ای از عواملی دانست که این رابطه را مخدوش می‌کند. وی از توافق مینسک که با همکاری آلمان و فرانسه به منظور تحقق آتش‌بس در شرق اوکراین منعقد شد هم به عنوان اقدامی برای حل بحران یاد کرد مرکل  با شکننده بودن آتش‌بس در منطقه گفت: «ما از دستیابی به راه حل دور هستیم و باید همچنان در این مورد تلاش کنیم.»

صدراعظم آلمان با تاکید بر اینکه تعلیق پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) خبری بد است که  پیامدهای آن بر اروپا تاثیر می‌گذارد.  مرکل روسیه را متهم کرد که چندین سال این پیمان را نقض کرده است. وی از چین خواست تا به مذاکراتی به منظور ایجاد پیمانی به جای  این پیمان بپیوندد. وی همچین گفت: «خلع سلاح چیزی است که همه ما باید بر آن تمرکز داشته باشیم.»

مرکل همچنین بر تعهد کشورش به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد و در عین حال گفت که موضوع تولید ناخالص داخلی مسئله‌ای است که می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. مرکل گفت که ناتو نه فقط به عنوان سازمانی نظامی بلکه سازمانی است که در راستای حقوق‌بشر و دموکراسی ایجاد شده است.

وی همچنین به 18 سال حضور آلمان در شمال افغانستان  و در قالب ماموریت ناتو هم دفاع کرد و گفت که از امنیت کشورش در هندوکش دفاع شده است. مرکل گفت که آلمان در خارج از ناتو و در  کشور مالی هم حضور دارد. وی این اقدام را در راستای برنامه‌های دفاعی اروپا  دانست که در تقابل با ناتو نیست و خواستار ایجاد سیاست منسجم دفاعی اروپا  شد.

صدراعظم آلمان در ادامه گفت: « ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تحت تاثیر مسایلی مانند آزمایش‌های هسته‌ای، تغییرات آب‌وهوایی و... قرار دارد. همه اینها بر امنیت جهان تاثیر می‌گذارد.»

وی همچنین از سران یونان و مقدونیه به دلیل جسارت در تغییر نام مقدونیه تقدیر کرد.وی با اشاره به بحران یورو و در پی آن بحران پناهجویان که ناشی از تحولات سوریه بود گفت که این وضعیت مسئولیتی در زمینه امنیت ایجاد کرد و پرسشی را مبنی بر اینکه آیا اروپا آمادگی دارد که مسئولیت خود را بپذیرد را مطرح کرد.

صدراعظم آلمان در بخشی از سخنرانی خود به ایران نیز پرداخت. او ضمن پذیرفتن اختلافات تاکتیکی بین اروپا و آمریکا در خصوص ایران تصریح کرد که هدف نهایی هر دو طرف در خصوص ایران یکی است.

صدراعظم آلمان گفت: « من در یک سخنرانی در کنست  تاکید کردم که حق موجودیت اسرائیل جزئی از مصالح ملی آلمان خواهد بود. و من برنامه موشکی ایران را می بینم، ایران در یمن و سوریه حضور  دارد و تنها سوالی که بین ما اروپایی ها و امریکایی ها وجود دارد این است که،  آیا ما با لغو توافق برجام به اهداف مشترک مان کمک خواهیم کرد؟ ...»

مرکل تصریح کرد که خروج آمریکا از تنها توافق موجود (برجام)، تاثیری بر مهار آنچه وی آثار منفی ایران خواند، ندارد و گفت که اگر نیروهای آمریکایی سوریه را ترک کنند، آیا این باعث افزایش نفوذ ایران و روسیه  در سوریه نمی‌شود؟

وی با اشاره به پرسشی که در گزارش سالانه کنفرانس مونیخ آمده است مبنی بر اینکه: «چه کسی پازل تکه تکه شده را گردآوری خواهد کرد؟» هم گفت: «ما فقط ما به همراه همدیگر می‌توانیم اینکار را انجام دهیم.» او همچنین گفت: «ما باید برای اروپا و چند جانبه‌گرایی مبارزه کنیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.