ظریف از مهمان‌نوازی دولت و مردم لبنان و جبران باسیل سپاسگزاری کرد و گفت: من به دولت و مردم و رهبران لبنانی تشکیل دولت مبتنی بر آرای مردم در لبنان را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این دولت باعث رشد و شکوفایی بیشتر مردم لبنان شود.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود نه دیگران، گفت: بازگشت شرافتمندانه و امن آوارگان سوری در کوتاه‌ترین مدت، یکی از روش‌های مهم تضمین امنیت و آرامش در سوریه است.

محمدجواد ظریف که برای دیدار با مقامات لبنانی در بیروت به سر می‌برد در نشست خبری مشترک با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در بیروت عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در سالروز انقلاب اسلامی ایران که ما را به مردم خودمان متکی کرد از کشور لبنان که یک دموکراسی در این منطقه است و متکی به مردم لبنان توانسته افتخار آفریند، بازدید می‌کنم.

وی از مهمان‌نوازی دولت و مردم لبنان و جبران باسیل سپاسگزاری کرد و گفت: من به دولت و مردم و رهبران لبنانی تشکیل دولت مبتنی بر آرای مردم در لبنان را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این دولت باعث رشد و شکوفایی بیشتر مردم لبنان شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که در کنار مردم لبنان بوده و همواره در کنار مردم لبنان خواهد بود و ما آمادگی داریم در همه حوزه‌هایی که دوستان لبنانی آمادگی برای همکاری دارند دست همکاری را به سوی لبنان دراز کنیم.

به گزارش شبکه خبری العالم، ظریف تصریح کرد: همکاری ایران و لبنان علیه هیچکس نیست و به نفع همه است، به ویژه به نفع مردم ایران و لبنان.

وی با بیان اینکه حوزه‌های مختلفی برای همکاری دو کشور در حوزه اقتصادی و سایر حوزه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی ایران آمادگی دارند که در کنار بخش خصوصی و دولتی لبنان به همکاری بپردازند.

ظریف همچنین از موضع قوی دولت لبنان علیه اجلاس ورشو سپاسگزاری کرد و گفت: مشکل منطقه و جهان ما مشکل تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است. نباید اجازه دهیم دیگران با ایجاد خطرات تصنعی، خطر واقعی را از منطقه ما به فراموشی بسپارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همانطور که آقای جبران باسیل مطرح کرد، گفت‌وگوی بسیار خوبی درباره سوریه و تلاش‌های ایران برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی در سوریه داشتیم، منجمله تلاش‌های ایران در چارچوب آستانه و اجلاس آتی سوچی (سران ایران، روسیه و ترکیه) و تلاش برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه.

وی درباره راه‌حل بحران سوریه نیز خاطرنشان کرد: معتقدیم راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود و نه توسط دیگران. هر طرحی باید متضمن تمامیت ارضی سوریه باشد و خروج همه نیروهای خارجی که بدون اجازه دولت سوریه در آنجا هستند.

ظریف با اشاره به اظهارات وزیر خارجه لبنان در مورد بازگشت آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرد: بازگشت شرافتمندانه و امن آوارگان سوری در کمترین و کوتاه‌ترین مدت، یکی از روش‌های مهم تضمین امنیت و آرامش در سوریه است.

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز در این نشست خبری مطرح کرد: باید روند ترساندن آوارگان سوری از بازگشت به کشورشان متوقف شود که در این زمینه ما همراه با طرف ایرانی اعتقاد داریم که حل نهایی مشکل آوارگان سوری با بازگشت آنان به کشورشان تحقق خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: بحران سوریه نه از سوی طرف‌های خارجی بلکه باید توسط مردم سوریه حل شود.

باسیل، سپس در بخش دیگری از سخنانش یادآوری کرد که دولت جدید لبنان دارای سیاستهای خارجی مستقلی است.

وی افزود: بخش خصوصی ایران می‌تواند در مناقصه احداث نیروگاه برق در صورت مطرح شدن آن در لبنان مشارکت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.