تاکنون 70 تن از نمایندگان نامه به جریان انداختن پیش نویس طرح قانونی اخراج نیروهای بیگانه و بویژه نظامیان آمریکا از خاک عراق را امضا کرده اند.

به گزارش جماران؛ با جمع آوری 70 امضا برای تصویب طرح اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، تلاش پارلمان در این زمینه وارد مرحله جدیدی شد.

یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز شنبه اعلام کرد: تاکنون 70 تن از نمایندگان نامه به جریان انداختن پیش نویس طرح قانونی اخراج نیروهای بیگانه و بویژه نظامیان آمریکا از خاک عراق را امضا کرده اند. 

'مهدی تقی' به خبرگزاری المعلومه عراق گفت: ستاد مشترک ارتش عراق قرار است طی دو روز آینده گزارش مفصلی از تعداد پایگاههای آمریکا و میزان نیروهای مستقر در آن به این کمیسیون ارائه کند.

وی افزود: در صورتی که ستاد مشترک یا فرماندهی کل نیروهای مسلح (نخست وزیری) اطلاعات لازم را درباره کم و کیف نیروهای آمریکایی در اختیار کمیسیون قرار ندهند، آنها را برای طرح سوال به پارلمان فرامی خوانیم. 

درهمین حال 'محمدعلی الحکیم' وزیر امور خارجه عراق که برای شرکت در کنفرانس گروه موسوم به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا در واشنگتن بسر می برد، گفت که نیروهای آمریکا پس از هجوم داعش به عراق و با درخواست نخست وزیر وقت (حیدر العبادی) به عراق آمده اند و ماموریتشان صرفا آموزشی و مستشاری نظامی است. 

وی همچنین به مخالفت ها با حضور نظامی آمریکا در کشورش اشاره کرد. 

همزمان اما یک رسانه کرد عراقی از قول رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که برخی نمایندگان طرحی ارائه کردند که بر اساس آن ماهیت ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق باید بطور دقیق مشخص شود. 

'محمد الحلبوسی' افزود: تاکنون هیچ طرح پیشنهادی برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در این کشور به ریاست پارلمان تحویل نشده است. 

درخواست برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق از یکسال پیش و بعد از اعلام پایان نظامی داعش، بطور جدی مطرح شد اما در هفته های اخیر، بویژه پس از اظهارات متناقض مقامات آمریکا مبنی بر خروج نظامی از سوریه و استقرار بیش از پیش در عراق، افزایش یافت. 

این اعتراضات از زمان سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه نظامی 'عین الاسد' در استان الانبار در ماه سپتامبر گذشته و تاکید وی بر عدم خروج نظامی از عراق، به شکل کم سابقه ای افزایش یافت به گونه ای که با اقدام فراکسیون های بزرگ انتخاباتی، اعلام شد پارلمان عراق بزودی در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد. 

ترامپ بار دیگر هفته پیش در مصاحبه ای اعلام کرد که در عراق پایگاه بسیار خوبی (عین الاسد در استان الانبار) داریم که از آن طریق ایران و کل منطقه را رصد کرده و تحت نظر خواهیم داشت. 

در پی سخنان ترامپ 'برهم صالح' رئیس جمهوری، 'عادل عبدالمهدی' و 'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان، در واکنشی صریح، این سخنان را مخالف قانون اساسی و حاکمیت ملی این کشور دانستند و استفاده از خاک عراق برای اقدام علیه یک کشور دیگر را مغایر صریح قانون اساسی این کشور دانستند. 

فراکسیون های عمده در پارلمان ملی عراق و احزاب و شخصیت های مختلف عراقی نیز بطور یکپارچه با صدور بیانیه های جداگانه ضمن محکوم کردن اظهارات مداخله جویانه ترامپ بر اقدام فوری پارلمان برای تصویب قانون خروج نیروهای آمریکا از این کشور تاکید کردند. 

همچنین ائتلاف های پارلمانی «الفتح» به رهبری «هادی العامری» و «سائرون» مورد حمایت مقتدا صدر نیز در بیانیه ای مشترک به موضع اخیر ترامپ واکنش نشان دادند و با حضور نظامی آمریکا در خاک کشورشان مخالفت کردند. 

در برجسته ترین واکنش به سخنان ترامپ، آیت الله علی سیستانی مرجعیت عالی عراق روز چهارشنبه و چند روز پس از اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرد که عراق نباید پایگاهی برای آسیب یا زیانی به کشوری دیگر باشد. 

مرجعیت عالی عراق در دیدار خانم 'جنین هنیس پلاسچارت' نماینده ویژه جدید دبیرکل و رئیس هیات یاری رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) با ایشان گفت: عراق می خواهد با همه کشورهای همسایه و دیگر دولت ها، رابطه خوب و متعادل و مبتنی بر صلح و منافع مشترک و بدور از مداخله و یا نقض حاکمیت و استقلال خود داشته باشد. 

وی تاکید کرد که عراق نباید پایگاهی برای وارد کردن آسیب و یا زیانی به کشوری دیگر باشد. 

ناظران مسائل عراق، این سخنان صریح آیت الله سیستانی را حمایت قاطع مرجعیت عالی از موضع دولت و پارلمان مبنی بر محدود بودن ماموریت نیروهای آمریکا به فعالیت در چارچوب ائتلاف بین المللی و صرفا برای آموزش و مستشاری نظامی به منظور کمک به ارتش عراق در جنگ علیه داعش و مخالفت با سایر ماجراجویی های آمریکا در داخل عراق و یا علیه همسایگان دانسته اند. 

در روزهای آتی با پایان تعطیلات فصلی و شروع بکار دوباره پارلمان عراق، مشخص خواهد شد که رویکرد نمایندگان و دولتمردان عراقی در این خصوص چه خواهد بود.

اما به گفته برخی منابع به نظر می رسد تعیین دقیق ماموریت نیروهای ائتلاف و بویژه آمریکا و مشخص شدن یک جدول زمانی برای کاهش تعداد آنها، کف این اقدامات خواهد بود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.