نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در جنگ اقتصادی تمام عیار با آمریکا از نظر اقتصادی هستیم، اظهار کرد: آمریکا با تمام قدرت به دنبال زمین گیر کردن ایران از نظر اقتصادی است. قدرتی که می‌تواند چین، روسیه و اروپای متحد را به چالش بکشد برای ما نیز چالش هایی ایجاد کند.

به گزارش جماران؛ نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در شرایط فعلی از حقوق مسئولان کاسته و به حقوق مردم اضافه کنیم و مردم ببینند تعادل در کشور وجود دارد و مسئولان نیز در سختی هستند با مشکلات کنار خواهند آمد.

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از بودجه سال ۹۸، گفت: باید صادقانه با مردم صحبت کنیم و واقعیت ها را با آنها در میان بگذاریم. اگر حقیقت موجود در جامعه کتمان شود زمانی که مردم با واقعیت‌ها روبه‌رو ‌شوند، می‌گویند مسئولان دروغگو هستند. در صورتی که واقعیت ها گفته شود مردم از شرایط آگاه می‌شوند و برای مواجه با آن آماده خواهند شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی اگر واقعیت‌ها کتمان شود، مردم پس از ۶ ماه با حقیقت روبه رو خواهند شد و در صورتی که واقعیت ها به آنها گفته نشده باشد به سیستم بدبین و اعتماد و سرمایه اجتماعی از دست خواهد رفت.

قدرتی که می‌تواند چین، روسیه و اروپای متحد را به چالش بکشد برای ما نیز چالش هایی ایجاد کند​

وی با بیان اینکه ما در جنگ اقتصادی تمام عیار با آمریکا از نظر اقتصادی هستیم، اظهار کرد: آمریکا با تمام قدرت به دنبال زمین گیر کردن ایران از نظر اقتصادی است. قدرتی که می‌تواند چین، روسیه و اروپای متحد را به چالش بکشد برای ما نیز چالش هایی ایجاد کند. اگرچه گفته می شود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما می تواند ایران را تحت فشار قرار دهد. مشکلات موجود در جامه زاییده چالش هایی است که آمریکا ایجاد کرده است. اگر چه این حرف ناقض تاثیر مدیریت‌های غلط در ایجاد شرایط کنونی نیست اما نباید تمامی مشکلات را ناشی از مدیریت نادرست بدانیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این سوال که در طول ۴۰ سال علیرغم تغییر مدیریت‌ها مشکلات کشور حل نشده علت چیست؟ اظهار کرد: مادامی که کشور در چالش است هر مدیری نیز که تغییر کند باید با مشکلات دست و پنجه نرم کند چراکه در این شرایط قواعد مدیریتی عمل نمی‌کند بنابراین با تغییر مدیریت مسئله و مشکلات حل نخواهد شد.

پزشکیان در ادامه گفت: اگرچه نحوه مدیریت نیز در حل مشکلات کشور اثرگذار است اما زمانیکه مدیر با قدرت در مناصب قدرت قرار گیرد با متهم کردن وی، زمینه برکناری او را فراهم می‌کنیم چراکه مدیر با کفایت و توانا به حرف دیگران توجهی نکرده و کار علمی انجام می‌دهد متاسفانه چنین فردی را به مسائلی مانند ضد دولت، دو تابعیتی بودن، ضد ولایت و... متهم کرده و به گونه‌ای با وی برخورد می‌شود که فرد در این مقام نماند.

ساختار سیاسی ما مدیریت پر قدرت را بر نمی‌تابد

وی با بیان اینکه ساختار سیاسی ما مدیریت پر قدرت را بر نمی‌تابد، یادآور شد: مدیر پر قدرت، کار خود را انجام می‌دهد و توصیه های غیرکارشناسی را نمی‌پذیرد به همین دلیل با زدن برچسب هایی به این فرد او را از کار برکنار می‌کنند در این شرایط  جامعه، هر فردی که مدیریت کند لنگی وجود خواهد داشت و اگر قرار باشد این مشکلات به گردن فردی که به دنبال حل مشکلات است انداخته شود مدیر توانا و پرقدرت مدیریت را نمی‌پذیرد در نتیجه مشکلات ادامه پیدا خواهد کرد.

بودجه سال ۹۸ با کسری و چالش‌های بسیاری روبه رو خواهد شد

پزشکیان تاکید کرد: بودجه سال ۹۸ که دولت به مجلس ارائه داده با کسری و چالش‌های بسیاری روبه رو خواهد شد چراکه به جای اینکه به مردم گفته شود مشکلاتی وجود دارد و باید آنها را تحمل کنیم، کشور را در شرایط نرمال به تصویر می کشیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح اقتصاد مقاومتی، گفت: برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید هزینه ها کاهش پیدا کند این در حالیست که برای سال آینده همه به دنبال افزایش هزینه هستند و اعتراضاتی در پی کاهش هزینه ها رخ داده است.

اگر موسسات بسیاری نیز در ساختار کشور وجود نداشته باشد اتفاق خاصی رخ نمی دهد

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: پول موجود در بودجه باید واقعی باشد تا هزینه واقعی برای آن در نظر گرفته شود هزینه‌های واقعی باید بر اساس درآمدهای واقعی شکل گیرد. اگر موسسات بسیاری نیز در ساختار کشور وجود نداشته باشد اتفاق خاصی رخ نمی دهد این در حالی است که در شرایط کنونی نیز به آنها اعتبار پرداخت می‌شود. حتی در مواقعی که از بودجه این موسسات کاسته می‌شود اعتراضات بسیاری شکل می‌گیرد.

بودجه موسسات غیرضروری در بودجه 98 حذف شود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کشور در جنگ اقتصادی است باید بودجه موسسات غیر ضروری را حذف کرد و اعتبارات را برای حل مشکلات و تامین نیازهای اساسی مردم اختصاص داد اگر موقعیت را به درستی درک کنیم می توانیم از تمام بحران ها عبور کنیم چراکه کشور توان پاسخ به نیازهای مردم را دارد. عبور از تحریم‌ها و مشکلات در گرو این است که بپذیریم دریافتی مسئولان از سهمشان بیشتر است.

پزشکیان افزود: اگر در این شرایط از حقوق مسئولان کاسته و به حقوق مردم اضافه کنیم و مردم ببینند تعادل در کشور وجود دارد و مسئولان نیز در سختی هستند با مشکلات کنار خواهند آمد. صدای مردم زمانی بلند می‌شود که مسئولان از تمام امکانات برخوردار هستند اما آنها حتی قادر به تامین نیازهای روزمره خود نیستند در صورتی که شرایط زندگی متعادل نشود مردم هیچ توجهی از مسئولان نمی‌پذیرند.

درآمدها در بودجه 98 واقعی نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: درآمدها در بودجه سال ۹۸ همانند بسیاری از سال‌ها، واقعی نیست به همین دلیل دولت با کسری بودجه روبه‌رو می‌شود یا نمی تواند اعتبارات پیش‌بینی شده را تخصیص دهد.

ضرورت شفاف شدن حساب و کتاب شرکت‌های دولتی

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دولتی در بودجه 98، اظهار کرد: مدیریت این شرکت‌ها باید شفاف شده و حساب و کتابشان شفاف و مشخص شود همچنین باید چارچوب علمی نیز برای آنها تعریف شود. مجلس باید بر نوع توسعه و بودجه آنها نظارت داشته باشد؛ به دلیل گستردگی روند کار نمی توان به جزئیات آن پرداخت.

وی با بیان اینکه نگاه کارشناسی و علمی به بودجه در مجلس شکل نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: عدم هم‌فکری در نهاد قانونگذاری و تلاش نمایندگان برای حل مشکلات حوزه انتخابیه به جای پیگیری مسائل کلان کشور، باعث شده هر یک از آنها درصدد تخصیص اعتباری به شهر و روستای خود در بودجه باشند.

استانی شدن انتخابات از تکه تکه شدن اعتبارات موجود در بودجه جلوگیری می‌کند

پزشکیان یادآور شد: در صورتی که انتخابات نمایندگان استانی شود فشاری که بر نمایندگان برای توسعه روستا و شهر وجود دارد کاهش پیدا می‌کند و آنها می‌توانند وسیع‌تر فکر کند اما در حال حاضر نمایندگان باید پاسخگوی مردم شهر و روستای حوزه انتخابیه خود باشد در نتیجه تلاش می کند در بودجه سهمی به منطقه خود اختصاص دهد؛ در این شرایط اعتبارات محدود کشور تکه ‌تکه می‌شود و در تمام مناطق فعالیتی شروع می شود اما نیمه تمام رها می شود پول هزینه شده اما نتیجه به دست نمی‌آید.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر نگاه به بودجه استانی باشد می‌توان اعتبارات هر سال را برای چند پروژه محدود اختصاص داد و آنها را به اتمام رساند در صورت تحقق این مهم بودجه سال بعد برای اجرای سه پروژه دیگر استفاده می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر برای تمام پروژه‌های کشور اعتبار تخصیص داده می‌شود اما هیچ یک به اتمام نمی‌رسد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه استانی شدن انتخابات باعث عدم پاسخگویی نمایندگان به مردم روستاهای کوچک می‌شود، بیان کرد: کشور پول محدودی دارد بنابراین تخصیص اعتبارت موجود در بودجه باید اولویت‌بندی صورت گیرد؛ اگرچه در این اولویت‌بندی ممکن است ۱۰ سال بعد برای اجرای پروژه‌ای در یک منطقه اعتبار اختصاص داده شود اما با شیوه کنونی نیز تا  20 سال آینده مشکل همان منطقه حل نخواهد شد.

۷۱ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۱ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای این پروژه ها اعتبار، اختصاص داده شده اما تاکنون تکمیل نشده‌اند. ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این پروژه ها تکمیل شوند باید اعتبارات کشور را با اولویت خرج کنیم و به جای پخش پول، اعتبارات را در یک منطقه متمرکز کرده و پروژه ها را تکمیل کنیم و سال بعد به دنبال حل مشکل منطقه بعدی برویم.

پزشکیان با بیان اینکه در حال حاضر اعتبارت کم موجود در کشور به جای پیشرفت پروژه‌ها، صرف نگهداری از آن می‌شود، تاکید کرد: برای اجرای پروژه‌ها با پیمانکاران قرارداد منعقد می شود اما از آنجایی که پولی به آنها پرداخت نمی شود کار بر زمین می ماند و هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود؛ در حال حاضر هزینه ساخت و ساز و اجرای پروژه مصرف می شود اما در نهایت 30 درصد نتیجه به دست می آید با این روش اعتبارات محدود کشور حیف و میل می شود.

استانی شدن انتخابات یک قدم به جلوتر است نه حل کامل قضیه

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات یک قدم به جلوتر است نه حل کامل قضیه، افزود: نمایندگان و مجلس باید کل کشور و اولویت آن را ببیند. اگر مجلس سالانه یک موضوع را در دنبال می‌کرد و اعتبارات لازم برای تحقق آن پیگیری می شد پس از چهل سال مشکلاتی مانند راه آهن، آب و... در کشور وجود نداشت. ما برای همه نیازهای کشور اعتبار اختصاص دادیم اما هیچ یک از مشکلات کاملا حل نشد. این روش از نظر علمی منطقی نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1113718
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.