جانشین فرمانده سپاه خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه در توسعه قدرت موشکی با هیچ مانع فناورانه ای مواجه نیستیم و در دقت افزایی موشک ها و رساندن دقت آنها به صد، در موضوع سوخت و پیشرفت، سر جنگی و قدرت تخریب و رادارگریزی هیچگونه مانع فناورانه ای نداریم و کاملا در همه جنبه های فناوری موشکی به یک استعداد خود اتکا رسیده ایم و هر روز قابلیت فنی و کیفیت آنها بیشتر می شود.

به گزارش جماران؛ جانشین فرمانده سپاه گفت: توسعه توانمندی موشکی برای کشور ما بعنوان یک نیروی محوری بازدارنده و دفاعی یک راهبرد توقف ناپذیر و مهارناپذیر است.

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، درخصوص دستاوردهای دفاعی کشور در 40 سال عمر انقلاب اسلامی، درخصوص موضوع توسعه موشکی اظهار داشت: ما کشوری مستقل و بزرگ و دارای دشمنانی هستیم که در مقیاس جهانی دارای قدرت هستند و راهبردهای جدی برای کاهش و تضعیف قدرت ما دارند و به دنبال این هستند که با فشار روانی، سیاسی و اقتصادی ملت ایران را از قدرت های اصیل خود خلع سلاح کنند.

سلامی افزود: ما دارای یک راهبرد دفاعی کاملا مستقل هستیم و قلب آن ایجاد بازدارندگی در برابر دشمنان بزرگی است که مدام ما را تهدید می کنند. تجربیات گران بهایی را از کاربرد قدرت موشکی در سالهای پایانی دفاع مقدس در اختیار داریم و تجربیات ارزنده ای را از نبردهای مسلمانان فلسطینی و لبنانی علیه رژیم صهیونیستی داریم.

وی خاطرنشان کرد: هدف اساسی راهبردی دفاعی ما ایجاد مدام قدرت بازدارنده است که هر روز با پیشرفت فناوری نوسازی و بازسازی می شود.

جانشین فرمانده سپاه گفت: توسعه توانمندی موشکی برای کشور ما بعنوان یک نیروی محوری بازدارنده و دفاعی یک راهبرد توقف ناپذیر و مهارناپذیر است و این قدرت فقط تابع اراده ملت بزرگ ایران و تابع سیاست های اساسی است که توسط رهبری معظم انقلاب تبیین می شود.

سلامی خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه در توسعه قدرت موشکی با هیچ مانع فناورانه ای مواجه نیستیم و در دقت افزایی موشک ها و رساندن دقت آنها به صد، در موضوع سوخت و پیشرفت، سر جنگی و قدرت تخریب و رادارگریزی هیچگونه مانع فناورانه ای نداریم و کاملا در همه جنبه های فناوری موشکی به یک استعداد خود اتکا رسیده ایم و هر روز قابلیت فنی و کیفیت آنها بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: این قابلیت های تاکتیکی را بر اساس ملاحظات استراتژیک توسعه می دهیم. اگر برد موشک هایمان را بر یک عدد خاصی محدود میکنیم به دلیل راهبردهای ما است.

جانشین فرماده سپاه گفت: این راهبرد ثابت نیست و کسانی که امروز صحبت های ما را می شنوند به این واقعیت برسند که برای افزایش برد و دقت موشک ها در بردهای بلند و قدرت تخریب و نیروی پیشران قوی هیچگونه محدودیت فنی نداریم.

سلامی اضافه کرد: راهبرد دفاعی ما می تواند به اقتضای شرایط و بر اساس تغییر رفتار بازیگران، تغییر کند.

وی افزود: امروز اگر اروپایی ها یا دیگران بخواهند بر اساس یک توطئه، خلع سلاح موشکی جمهوری اسلامی ایران را دنبال کنند،‌ مجبور می شویم به یک جهش استراتژیک روی آوریم.

جانشین فرمانده سپاه گفت: می توانیم همه فاکتورها و عواملی که این قدرت را در جغرافیا و فضای فناوری توسعه می دهد، تغییر دهیم.

سلامی تاکید کرد: به همه توصیه می کنیم در موضوع قدرت موشکی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، هیچکس با ما مذاکره ای، توصیه ای و درخواستی نداشته باشند و اجازه دهند با طبیعت سیاست دفاعی خود این قدرت را گسترش دهیم و ما را وادار به تغییر در معادلات بازدارندگی نکنند.

وی خاطرنشان کرد: باید دقت کرد در شرایطی که هیچ تغییری در راهبرد دشمنان ما ایجاد نشده است و راهبردهای خصومت آمیز از تحریم اقتصادی، عملیات روانی و فشار برای قدرت منطقه ای همچنان پابرجا است، راهبرد ما ثابت می ماند.

جانشین فرمانده سپاه اضافه کرد: وقتی دشمنان به توسعه موشک های خود ادامه می دهند و صدها میلیارد دلار برای افزایش قدرت نظامی خود هزینه می کنند و در عین حال ما را تهدید می کنند، کدام عقل این اجازه را می دهد که یک ملت یا یک کشور همانند ایران فکر کند که توسعه توان دفاعی و موشکی دیگر کافی است؟

سلامی گفت: قدرت بازدارنده مدام نیاز به توسعه و پیشرفت دارد و خوشبختانه امروز با نوآوری هایی در توسعه این بعد از قدرت در کشور مواجه هستیم و این قدرت کما و کیفا در حال توسعه است.

وی اظهار داشت: توان موشکی ما در یک ظرف ثابت قرار ندارد؛ قدرت موشکی ما در ساختار و سازماندهی و گسترش و کمیت و کیفیت کاملا فضایی باز و لایتناهی دارد و هیچ حدی برای توسعه آن قائل نداریم.

جانشین فرمانده تصریح کرد: تهدیدات ما مرز ندارند و پیچیدگی های خاص خود را دارند و ما باید قادر باشیم از ارزش ها، استقلال، تمامیت ارضی و پیشرفت و شکوه ملت دفاع کنیم.

سلامی افزود: این دفاع فقط با قدرت موشکی ایجاد نمی شود، بلکه توان موشکی یکی از ارکان قدرت بازدارندگی است.

وی خاطرنشان کرد: باید کشورهایی که علیه ما دارای سیاست های تخاصمی و سلطه طلبانه هستند از واکنش های متقابل ما نگران باشند. تا زمانی که ما قوی هستیم آنها امکان سیطره پیدا نخواهند کرد.

جانشین فرمانده سپاه افزود: یکی از تجربیات بزرگ در طول ۴۰ سال گذشته این است که استقلال و اقتدار و پیشرفت بدون قدرت ممکن نیست چراکه در جهان امروز منطق قدرت بین کشورها حاکم است.

سلامی اضافه کرد: دشمنان بزرگ ما فقط زبان قدرت را می فهمند و اگر نتوانیم با زبان قدرت با آنها سخت بگوییم، آنها با زبان قدرت سخن خواهند گفت.

وی گفت: اگر توان موشکی نداشته باشیم آنها تمام خواسته های سلطه طلبانه خود را بر ما تحمیل خواهند کرد.

جانشین فرمانده سپاه اظهار داشت: هدف ما از توسعه توان موشکی، جلوگیری از جنگ است. اگر بر اساس خطا در محاسبات دشمن او دچار خطا شود، قادر هستیم در اولین لحظه ها ذهن او را دقیق کنیم و با واکنش های اساسی در حین عمل او را متوجه خطای خود کنیم.

سلامی ادامه داد: وقتی این قدرت ایجاد شود، دارای اقتدار سیاسی هستیم. امروز دیپلماسی و سیاست بدون داشتن قدرت معنایی ندارد.

وی گفت: ما استقلال توام با اقتدار را انتخاب کرده ایم و فقط به قدرت فکر نمی‌کنیم،‌ بلکه اراده استفاده از قدرت را هم داریم و دقیقا ادبیات سیاسی ما سرشار از پشتوانه قدرت نهفته در درون جامعه است که هر زمان دیپلماسی اقتضا کند، این قدرت عرض اندام خواهد کرد.

جانشین فرمانده سپاه درخصوص موضوعات منطقه ای نیز تصریح کرد: وقتی آمریکایی ها نتوانستند بین اهداف اساسی خود در منطقه و ابزار نظامی‌شان ارتباط برقرار کنند و قدرت نظامی مستقیم آمریکا نتوانست اهداف سیاسی آنها را در منطقه پشتیبانی کند، آمدند این خلاء در ابزار را با توسعه تروریسم تکفیری جبران کنند.

سلامی افزود: برای مهار قدرت دفاعی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران آتش توسعه تروریسم تکفیری را در سرزمین های عراق، سوریه و در امتداد آن لبنان برافروختند تا بی ثباتی را در منطقه برای شکستن زنجیره های مقاومت افزایش دهند.

وی گفت: انتهای برداری که حرکت سیاسی آمریکا را توصیف می کرد، امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مورد هدف بود و ما باید کاری انجام می دادیم که این راهبرد آمریکا با شکست مواجه شود.

جانشین فرمانده سپاه خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با این حرکت زمینه های نفوذ و درخشش سیاسی نظام در منطقه را فراهم کردند.

سلامی افزود: خاکریزهای جبهه مقاومت مفهوم فیزیکی ندارد، بلکه برخاسته از هویت معنوی نظام بود و موجب قدرتهای مکمل در مناطق درگیر بود.

وی گفت: ما مجبور بودیم این خطر را در مناطق دور دست برطرف کنیم چراکه در غیر این صورت خطر به درون مرزهای ما منتقل می شد.

جانشین فرمانده سپاه اظهار داشت: جبهه شکل گرفته موجب شد که آمریکایی با شکست مواجه شود و بازی ما با دشمنانمان بازی با حاصل صفر است.

سلامی اضافه کرد: ما دو راه داشتیم؛ یا در مرزهای جغرافیایی خود بمانیم که به معنای تحقق اهداف آمریکایی ها بود و یا اینکه باید حرکت می‌کردیم.

وی گفت: همیشه رویای تحقق تسلط بر کشورما دستورکار سیاسی و امنیتی آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس و متحدین منطقه ای آنها است.

جانشین فرمانده سپاه اظهار داشت: حرکت ما بیشتر روحی و معنوی به معنای طراحی یک راهبرد برای به شکست کشاندن دشمنان بود.

سلامی افزود: امروز در لبنان، سوریه، فلسطین و عراق با قدرت هایی مواجهیم که کاملا بومی هستند. با این حرکت دشمن مجبور شد ۷ هزار میلیارد دلار هزینه کند، اما هیچ دستاوردی نداشته باشد.

وی در خصوص علت تغییر و تحولات و سناریوهای در انتظار منطقه، تصریح کرد: اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی باید با این واقعیت آشنا بشوند که اگر امروز امنیت نسبی در اروپا حاکم است به این دلیل است که جمهوری اسلامی ایران تروریسم تکفیری و داعش را با شکست مواجه کرده است.

جانشین فرمانده سپاه یادآور شد: اگر ما با تروریسم نمی جنگیدیم، قلب اروپا را انفجارها می لرزاند. اروپا باید سپاسگزار و شاکر حضور ما در منطقه و مقابله با تروریسم باشد.

سلامی گفت: اروپا از این ماجرا رنج بسیار می دید و خودشان هم می دانند که قابلیت مقابله با آن را به دلیل ساختارهای امنیتی‌شان ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اروپایی ها مدیون جمهوری اسلامی ایران هستند و تعجب می کنم از اینکه چرا اروپا تابعیت سیاسی آمریکا را رها نمی کند و متعمدانه موضوع نفوذ منطقه ای ایران را مطرح می کند.

جانشین فرمانده سپاه اظهار داشت: ماهیت نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران قابل کاهش نیست چراکه یک مسئله اعتقادی است و روح جهاد علیه نظام سلطه و تکفیری ها، اعتقاد و باور درونی منطقه است و هیچکس نمیتواند این گسترش و اتصال را از بین ببرد.

سلامی اضافه کرد: توازن سیاسی در لبنان و عراق به نفع جریان مقاومت تغییر یافته و هرکجا امکان انتخاب های آزاد فراهم شود، انتخاب مردم کسانی است که با منطق مقاومت کار می کنند.

وی گفت: اروپا و آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای شرور منطقه که به دنبال کاهش قدرت ما هستند، می دانند دو رکن قدرت بازدارنده ما یکی نفوذ در منطقه و دیگری هم قدرت موشکی ما است.

جانشین فرمانده سپاه افزود: سازگاری فلسفه دفاعی ما موجب تولید قدرت و ایجاد وحدت شده است؛ درحالی که فلسفه دفاعی آمریکایی ها از بین بردن هویت و سرمایه های ملت منطقه است و این فلسفه دشمن ساز است.

سلامی گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران و نفوذ آن در خارج مرزها یک پدیده توزیع شده در فضای اعتقادی مردم منطقه است که از لایه های سیاسی عبور کرده و به لایه های اجتماعی رسیده است.

وی تصریح کرد: حزب الله امروز استوانه مستحکم جهان اسلام و جهان عرب در برابر رژیم صهیونیستی است و سید شجاع مقاومت به گونه‌ای در برابر صهیونیست ها صحبت می‌کند که آنها پاسخی در برابر آن نخواهند داشت.

جانشین فرمانده سپاه افزود: عقب نشینی آمریکا از سوریه یک انتخاب نبود، اجبار بود چراکه اگر ادامه می دادند با شکست های بیشتری مواجه می‌شدند.

سلامی تاکید کرد: تمام قدرت استکبار و شیاطین شرور منطقه و اذانب داخلی آنها، در دهه مبارک فجر تمام زورشان را تجمیع کردند تا اتفاقاتی مانند حادثه امروز در نیک‌شهر رخ دهد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی وقتی می بیند راهبرد محو شدنش از صحنه عالم شکل گرفته؛ می خواهد با سلسله عملیات های کور این راهبرد را تغییر دهد.

جانشین فرمانده سپاه اضافه کرد: به رژیم صهیونیستی هشدار می دهیم که شما فاقد عمق راهبردی هستید و همه سرزمین هایتان به اندازه دو عملیات فتح المبین و بیت المقدس ما نیست و دارید خودتان را به نابودی نزدیک می کنید.

سلامی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که اگر جنگ محدودی بخواهند علیه ما شکل بدهند، این جنگ محدود نخواهد ماند و اگر اسرائیلی‌ها کاری کنند که شعله یک جنگ جدید برافروخته شوند، نابودی شان رقم خواهد خورد. نباید به آمریکایی ها هم دل خوش باشند چراکه قبل از رسیدن آمریکایی ها نابود خواهند شد و سرزمینی برای دفن‌شان در فلسطین وجود نخواهد داشت.

وی در پایان پیرامون راهبردهای سپاه در دهه پنجم انقلاب اسلامی، با بیان اینکه راهبردهای گذشته را ادامه خواهیم داد، خاطرنشان کرد: امروز قدرت دریایی ما کاملا راهبردی است و در پدافند هوایی و زمین قدرت بی انتهایی را ایجاد کردیم و ادامه خواهد یافت؛ البته نمی‌توانیم تمام جنبه های قدرت مان را که نابودکننده است، مطرح کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.