وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چند روز پیش یک شرکت اروپایی که شرکت‌های ایرانی از زیرساخت‌های آن به ویژه برای کسب و کار استفاده بسیاری می‌کردند، خدمات خود را به ایران تحریم کرد؛ اما ما ظرف کمتر از 24 ساعت خدمات ایرانی را جایگزین کردیم.

به گزارش جماران؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پس از فرمایش مقام معظم رهبری در ورزشگاه آزادی مبنی بر این که برخی فضای مجازی را بمباران می‌کنند تصمیم گرفتیم که در این خصوص آتش به اختیار عمل کنیم؛ البته اگر دیگران هم بخواهند این حوزه را مدیریت کنند ما کمک می‌کنیم تا مسؤولیت به مسؤولان اصلی برگردد.

محمدجواد آذری جهرمی دقایقی پیش در حاشیه سفر به شهرستان فیروزکوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در لایه زیرساخت ارتباطات که وظیفه آن با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است است قبل از پنجاه درصد شهرهای ایران که زیر پوشش نسل 3 و 4 اینترنت قرار داشتند که امروز این میزان به صد درصد رسید و 1242 شهر ایران به نسل 3 و 4 اینترنت مجهز شدند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز 67 میلیون نفر از مردم ایران با استفاده از تلفن‌های همراه خود از خدمات نسل 3 و 4 بهره مند هستند. 

وی گفت: در توسعه اینترنت ثابت در آغاز دهه مبارک فجر دزفول به عنوان اولین شهر ایران به صورت کامل توسط شرکت شاتل از تکنولوژی اینترنت ثابت adsl به اینترنت Httc ارتقا پیدا کرد. 

جهرمی ادامه داد: از امروز 6 هزار مشترک شاتل دزفولی که حداکثر پهنای باند آن‌ها می‌تواند 16 مگا‌بیت باشد به 70 مگا‌بیت رسید و این تکنولوژی برای دیگر شهر‌های ایران نیز در حال انجام است. 

تحریمان کردند، کمتر از 24 ساعت زیرساخت ایرانی جایگزین کردیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ناحیه خدمات محتوا و استقلال عنوان کرد: چند روز پیش یک شرکت اروپایی که شرکت‌های ایرانی از زیرساخت‌های آن به ویژه برای کسب و کار استفاده بسیاری می‌کردند، خدمات خود را به ایران تحریم کرد؛ اما ما ظرف کمتر از 24 ساعت خدمات ایرانی را جایگزین کردیم.

وی تاکید کرد: این امر بیانگر استقلال و عدم وابستگی در صورت تهدیدهاست؛ در این خصوص بنابر اعلام سازمان پدافند غیر عامل، 140 نقطه را ارزیابی کردند که همه آنها موفق بود؛ ما امروز هیچ نقطه ای در کشور نداریم که کیفیت ارتباطات آن به داخل، بهتر از کیفیت ارتباطات بین‌الملل نباشد.

آذری جهرمی تصریح کرد: علاوه بر این زیرساخت خدمات داخلی برای مصرف کننده نسبت به خدمات خارجی نیم بهاست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه امنیت در طول یک سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شد؛ ما تعداد 29 سامانه امنیتی راه اندازی کردیم که به پایش و حفاظت از زیرساخت‌ها می‌پردازد و نتایج بسیار چشم گیری در راستای افزایش توان دفاع سایبری کشور در برابر حملات سایبری داشت.

وی گفت: البته باید اقدامات دیگری نیز انجام شود؛ ما بسته حمایتی برای کسب و کارهای خدمات میزبانی را اعلام کردیم و 95 درصد تخفیف به کسانی که بتواند توزیع محتوا را به سمت مخاطب ببرند خواهیم داد.

250 هزار اپلیکیشن ایرانی در کشور/ توسعه 317 درصدی پهنای باند داخلی

آذری جهرمی تاکید کرد: در حوزه خدمات نیز رشد قابل توجهی داشتیم؛ به این ترتیب که ما در یک سال گذشته از 130 هزار اپلیکیشن ایرانی به 250 هزار رسیدیم؛ همچنین تعداد رک‌های فعال خدمات از 600 به 1600 رسیده است؛ علاوه بر این توسعه پهنای باند داخلی 317 درصد رشد داشته در صورتی که نرخ رشد استفاده از اینترنت 55 درصد بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در بخش خدمات و استفاده از ظرفیت جوانان موانع زیاد است و برخی در خصوص فعالیت جوانان در این لایه مانع هستند، اما ما تلاش کردیم که آن را برطرف کینم و خوشبختانه پیشرفت داشتیم.

وی در خصوص لایه محتوا تصریح کرد: امروز حوزه کودک و نوجوان آنچنان که باید، محتوا را از تولید داخلی برداشت نمی‌کند و چرخ زندگی هنرمند داخلی نمی چرخد؛ زیرا اقتصاد متناسب نیست و موانع بسیاری جلوی راه افراد است.

وزارت ارتباطات در حوزه محتوای فضای مجازی آتش به اختیار عمل می‌کند

آذری جهرمی افزود: وزارت ارتباطات نقشی در خصوص لایه محتوا ندارد، اما پس از فرمایش مقام معظم رهبری در ورزشگاه آزادی مبنی بر این که برخی فضای مجازی را بمباران می‌کنند و اصطلاح سلاح شیمیایی را به کار بردند، ما تصمیم گرفتیم که در این خصوص آتش به اختیار عمل کنیم؛ البته اگر دیگران هم بخواهند این حوزه را مدیریت کنند ما کمک می‌کنیم تا مسؤولیت به مسؤولان اصلی برگردد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  تاکید کرد: در حوزه کودک و اینترنت، ما 13 میلیون کودک و نوجوان داریم که آسیب‌پذیرترین قشر در برابر تهدیدات فضای مجازی هستند، در این خصوص در طرح کودک و اینترنت به صورت مفصل کار می‌کنیم و تا امروز 1و نیم میلیون به آن پیوستند.

وی  ادامه داد: علاوه بر این از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای ترویج این امر استفاده می‌کنیم و ابزارهای نظارت والدین را فراهم می‌کنیم.

آذری جهرمی اظهار داشت: ما از تولیدکنندگان آثار در این زمینه حمایت کنیم، تاکنون بیش از 1120 اثر به دست ما رسیده و قطعا ما از اردیبهشت سال آینده با آثار جدید در عرصه فضای کودکان و نوجوانان مواجه خواهیم بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تمرکز بر روی سواد رسانه به عنوان دومین فعالیت نام برد و گفت: یکی از صدماتی که امروز از فضای مجازی به عنوان لشگر فکرها می‌خوریم این بود که فضای مجازی در راستای وارونه جلوه دادن واقعیت ها تلاش می‌کند.

برخوردهای سلبی درباره فضای مجازی  پاسخگو نیست

وی بیان کرد: تجربه سالیان اخیر حاکی است که برخوردهای سلبی در این خصوص پاسخگو نبوده و ما باید در زمانی که انقلاب به بلوغ 40 سالگی رسیده است شیوه‌های خود را بروز رسانی کنیم.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ما در این خصوص ورود کردیم، هرچند در حوزه سواد رسانه دستگاههای مختلف مانند وزارت ارشاد و سازماهای مردم نهاد نیز فعالیت کردند، اما باید هم افزایی کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: از دیگر مواردی که جدیدا به آن وارد شدیم، موضوع ترویج کتاب خوانی بود؛ ما بنا داریم طرحی برای ترغیب کتابخوانی ایجاد کنیم تا نویسنده درآمد بیشتری داشته باشد و خواننده هم بتوانند با قیمت پایین کتاب را دریافت کند؛ ما این کار را به صورت خانوادگی شروع کردیم و پس از این که نهایی شد از کمک خیران هم استفاده می‌کنیم و علاقمندیم که این امر به صورت مردمی ترویج شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه قطعا حوزه بازی‌های رایانه‌ای قابل توجه است گفت: موسیقی سومین علاقمندی جوانان در عرصه فضای مجازی است که متاسفانه ما برنامه ای مدون برای ارائه این خدمات به جوانان نداریم.

وی تصریح کرد: روحانیت باید متناسب با نیاز و پذیرش جامعه در این حوزه ورود کند، فضای مجازی فرصت بزرگی است که هم ابزاری برای رساندن کلام حق و کوبیدن در دهان دشمن است

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.