رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصل تشکیل شورای انقلاب نشان می‌‌دهد که روح مردم‌سالاری و قانونمندی حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در انقلابیون و امام خمینی وجود داشته است و وجود سلایق و تفکرات مختلف در شورای انقلاب که از علمای حوزه‌‌های علمیه، مدیران اجرایی، چهره‌‌‌های سیاسی و دانشگاهی، نهضت آزادی و بنی صدر تا روشنفکرانی نظیر پیمان را شامل می‌‌شود، نشان از چندصدایی در فضای ملتهب ابتدای انقلاب بوده است.

به گزارش جماران؛ رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: نیاز امروز ما نیز بهره‌‌گیری از همه تفکرات داخل کشور و نیروهای علاقه‌مند به انقلاب و نظام است از این رو نباید با تک‌صدایی و انحصار انقلاب را از نیروهای دلسوز و علاقه‌مند محروم کنیم.

محسن هاشمی در آیین رونمایی از اسناد شورای انقلاب که در خانه موزه آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، با تبریک و گرامی داشت فرارسیدن دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروز از اسناد شورای انقلاب که صورت جلسات شورا در قالب دفاتری است که توسط عباس شیبانی، دبیر شورای انقلاب تنظیم و نگارش شده است و این دفاتر در کتابخانه آیت‌‌الله هاشمی نگهداری می‌‌شد، رونمایی می‌‌شود.

وی  ادامه داد: پس از رحلت آیت‌‌‌الله هاشمی رفسنجانی و تبدیل منزل ایشان به خانه – موزه، تصمیم گرفتیم که این مجموعه منحصربفرد را به مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی جهت مرمت، نگهداری و قابلیت استفاده توسط محققان و پژوهشگران تحویل بدهیم و طی چند ماه گذشته، ترمیم و اسکن و آماده‌‌سازی این دفاتر توسط همکاران بروجردی در مرکز اسناد انجام شده است و امروز رسما از این دفاتر رونمایی می‌‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری دوران شکل‌‌گیری شورای انقلاب اظهار داشت: شورای انقلاب از 22 دی ماه سال 1357 یعنی یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی تشکیل شد و در 29 تیرماه 1359 و پس از تشکیل نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به کار خود خاتمه داد، یعنی کمتر از 20 ماه عمر شورای انقلاب بوده است، اعضای هسته اولیه این شورا، شهیدان مطهری، بهشتی و باهنر، آیت‌‌‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی بودند که توسط امام منصوب شدند و این جمع با حضور چهره‌‌‌هایی نظیر آیت‌‌الله طالقانی، آیت‌‌‌الله خامنه‌‌ای، آیت‌‌الله مهدوی کنی و بسیاری از شخصیت‌های دیگر تکمیل شد.

هاشمی افزود: نخستین اقدام مهم شورای انقلاب، پیشنهاد مهدی بازرگان به عنوان رییس دولت موقت به امام بود که حکم امام خمینی برای نخست‌‌‌وزیری ایشان را آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی به نمایندگی از شورای انقلاب قرائت و ابلاغ کردند. پس از استعفای دولت موقت در آبان ماه 1358، با توصیه امام خمینی، بازرگان و برخی از چهره‌‌‌های دولت موقت به عنوان شخصیت حقیقی به شورای انقلاب افزوده شدند و برخی از اعضای شورای انقلاب تا تشکیل دولت، متصدی مسئولیت‌‌‌های اجرایی شدند، بنابراین شورای انقلاب در مقطعی نقش پارلمان و در مقطعی هم نقش نهاد تقنین و هم نهاد اجرایی جمهوری اسلامی را ایفا کرده است.

وی با اشاره به نقش عباس شیبانی در هسته تشکیل این شورا تصریح کرد: شیبانی، در دوران پیروزی انقلاب، در دیدارهایی با آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی، خواستار تشکیل شورایی برای مدیریت کشور شده بود و با توجه به اینکه شورای انقلاب آن زمان مخفی بود، آیت‌‌الله هاشمی، شیبانی را دعوت کرد تا در زمان تشکیل شورای انقلاب در منزل ایشان، حضور داشته باشد و از آن زمان، شیبانی به عنوان دبیر شورای انقلاب، صورتجلسات و متن مصوبات را تقریر می‌‌کرد که حاصل آن اسناد حاضر است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: البته بخشی از این اسناد به صورت پراکنده پیش از این منتشر شده است اما به صورت جامع در دسترس علاقمندان تاکنون قرار نداشته است.

هاشمی با بیان اینکه شورای انقلاب وظیفه خطیری را برعهده داشت، خاطرنشان کرد: به همین جهت، مسئولان آن مورد ترور گروهک‌‌های انحرافی قرار گرفتند و سه ترور سپهبد قرنی، شهید مطهری و آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی توسط گروهک فرقان به فاصله حدود یک ماه در بهار 1358، عملا شورای انقلاب را هدف قرار داده بود.

وی اضافه کرد: اصل تشکیل شورای انقلاب نشان می‌‌دهد که روح مردم‌سالاری و قانونمندی حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در انقلابیون و امام خمینی وجود داشته است و وجود سلایق و تفکرات مختلف در شورای انقلاب که از علمای حوزه‌‌های علمیه، مدیران اجرایی، چهره‌‌‌های سیاسی و دانشگاهی، نهضت آزادی و بنی صدر تا روشنفکرانی نظیر پیمان را شامل می‌‌شود، نشان از چندصدایی در  فضای ملتهب ابتدای انقلاب بوده است که کمتر شاهد چنین توجهی به تقنین، چند صدایی و خرد جمعی در انقلاب‌های جهان بوده‌‌ایم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نیاز امروز ما نیز بهره‌‌گیری از همه تفکرات داخل کشور و نیروهای علاقه‌مند به انقلاب و نظام است و با وجود تهدیدات و فشارهای قدرت‌های سلطه‌‌گر و یکجانبه‌‌گرایی جهانی، ما با اتکا به همه نیروها و امکانات کشور نیز مسیر دشواری را پیشرو داریم و نباید با تک‌صدایی و انحصار انقلاب را از نیروهای دلسوز و علاقه‌مند محروم کنیم.

هاشمی افزود: نیاز امروز ما نیز بهره‌‌گیری از همه تفکرات داخل کشور و نیروهای علاقه‌مند به انقلاب و نظام است از این رو نباید با تک‌صدایی و انحصار انقلاب را از نیروهای دلسوز و علاقه‌مند محروم کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.