بهای معاملات نفت روز جمعه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به بحران ونزوئلا، برای دومین روز متوالی افزایش یافت اما به دلیل رشد هفتگی عرضه آمریکا، به کاهش هفتگی رضایت داد.

به گزارش جماران، بهای معاملات آتی وست تگزاساینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس روز جمعه ۵۶ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و در ۵۳.۶۹ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۰.۷ درصد کاهش ثبت کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در مارس ۵۵ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش یافت و در ۶۱.۶۴ دلار در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته حدود ۱.۷ درصد کاهش داشت.

توجه بازار روی ونزوئلا ثابت شده و همه چشمها به اقدامات بعدی خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون دوخته شده است.

جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات شرکت "لندن کپیتال" در یادداشتی نوشت: حمایت نظامی از مادورو احتمالاً موازنه قدرت را با وجود حمایت بین‌المللی از گوایدو به نفع وی تغییر می‌دهد. تشدید تنشها این نگرانی را برانگیخته که آمریکا ممکن است نفت ونزوئلا را هدف تحریم قرار دهد و تلاش‌های اوپک برای متوازن کردن عرضه جهانی را پیچیده کند. با تحریم‌هایی که اکنون علیه ایران وجود دارد، تحریم‌های بیشتر علیه ونزوئلا ممکن است باعث شود قیمت نفت به دلیل نگرانی از محدود شدن عرضه به شدت صعود کند.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا یک روز پس از این که دستور داد دیپلمات‌های آمریکایی تا پایان هفته از کشور خارج شوند، همه دیپلمات‌های ونزوئلایی را از آمریکا فراخواند و سفارت خود را تعطیل کرد. دولت ترامپ اعلام کرد دستور مادورو دیگر قانونی نیست زیرا آمریکا وی را به عنوان رهبر مشروع ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.

آمریکا تهدید کرده صنعت نفت ونزوئلا را هدف تحریم قرار دهد که باعث خواهد شد صادرات نفت این کشور با موانع بیشتری مواجه شود. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور حدود ۱۷.۷ میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی از ونزوئلا در اکتبر سال ۲۰۱۸ وارد کرد.

تحلیلگران تاکید کرده‌اند با توجه به این که ونزوئلا امسال ریاست چرخشی اوپک را برعهده دارد، تحولات این کشور اهمیت بیشتری برای بازار نفت پیدا کرده است.

در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه، به میزان ۸ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاترین میزان در دو ماه گذشته بود در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" کاهش این ذخایر به میزان ۶۰۰ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.

به گفته تحلیلگران در شرکت "پی وی ام اویل آسوشیتس"، به این ترتیب ذخایر نفت آمریکا اکنون حدود ۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته و ۲.۸ درصد بالاتر از میانگین پنج ساله است.

همچنین طبق آمار رسمی، ذخایر بنزین آمریکا هفته گذشته ۴.۱ میلیون بشکه رشد کرد در حالی که ذخایر میعانات ۶۰۰ هزار بشکه کاهش داشت. تحلیلگران در نظرسنجی پلاتس افزایش ذخایر بنزین به میزان ۲.۹ میلیون بشکه و ذخایر میعانات به میزان ۹۰۰ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.

در این بین، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته ۱۰ حلقه افزایش یافته و به ۸۶۲ حلقه رسید در حالی که هفته پیش از آن ۲۱ حلقه کاهش داشت.

در گزارش "دورنمای انرژی سالانه" اداره اطلاعات انرژی آمریکا که پنج شنبه گذشته منتشر شد، برآورد شد تولید نفت آمریکا تا اواسط دهه ۲۰۲۰ به رکورد بالایی صعود کند و تا سال ۲۰۴۰ بالاتر از ۱۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود. همچنین آمریکا تا سال ۲۰۲۰ با افزایش تولید داخلی و کاهش مصرف داخلی محصولات نفتی، به صادرکننده بزرگ انرژی تبدیل خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.