عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران با طرح این سوال که چرا این کوشش‌ها و تحقیق‌ها در سایر مسائل غیر فقهی انجام نشده است؟ گفت: ما امروز در آفات همین مسأله گرفتار شده‌ایم و از عدم اجتهاد در روایات تاریخی، تفسیری، کلامی و ... رنج می‌بریم.

به گزارش جماران؛ عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران با تاکید بر اینکه اجتهاد در شیعه بسیار توسعه پیدا کرده است، گفت: ساخت دارو با نام معصومان، خیانت به اهل بیت و اسلام است.

آیت الله محقق داماد در نشست علمی مطالعات میان رشته‌ای اسلام و سلامت با عنوان« جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی- اصولی» در جمع اساتید و دانشگاهیان در سالن همایش‌های حضرت آیت‌الله مهدوی کنی (ره) دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این مطلب افزود: یکی از نهادهای مقدس که در دامن اهل بیت(ع) بوده و بعد از قرن‌ها مجاهدت و کوشش علما و فضلا، به دست ما سپرده شده است، اجتهاد است.

وی خاطرنشان کرد: این فقه عظیم که امروز وجود دارد، رهاورد اندیشه اجتهادی ما است اما ، اجتهاد فقط  در حوزه  فقه انجام می‌شود و علما و فضلا با مطالعات گسترده و کوشش‌های زیاد در خصوص احادیث به اجتهاد رسیده و مطالبی را مطرح می‌کردند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران با طرح این سوال که چرا این کوشش‌ها و تحقیق‌ها در سایر مسائل غیر فقهی انجام نشده است؟ گفت: ما امروز در آفات همین مسأله گرفتار شده‌ایم و از عدم اجتهاد در روایات تاریخی، تفسیری، کلامی و ... رنج می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: ریزه‌کاری‌هایی که در فقاهت انجام شده، در کلام انجام نشده  و این اجتهادها در مباحث تفسیری و تاریخی صورت نگرفته است.

محقق داماد در ادامه به مبحث مهم اخبار و خبررسان‌ها در اسلام و قرآن اشاره و با تأکید بر این موضوع که خبررسان باید عادل باشد، به راویانی که احادیث پزشکی را روایت کرده‌اند، اشاره و تصریح کرد: در دنیای امروز علاوه بر معیار عادل و فاسق بودن برای خبررسان، تضاد منافع خبررسان با خبری که آورده است نیز به عنوان یکی از معیارهای مهم تشخیص صحت خبر مطرح است و اگر کسی خبری آورد که با منافع او در تضاد یا هم‌راستا بود، باید احتمال دهیم که آن خبر مشکل دارد. چه بسا بخشی از روایات طبی توسط افرادی سودجو و منفعت طلب جعل شده باشد. آنان داروهایی را با نام ائمه ساخته‌اند که این مسئله خیانت به اهل بیت و اسلام است.

آیت الله محقق داماد عنوان کرد: در مسأله اخبار طبی یک مسأله هم مطرح است؛ اول باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که حکمت و فلسفه بعثت انبیاء برای چه بوده است؟ آیا هدف رسالت انبیاء سلامت بدن ما بوده است یا مسأله دیگری؟ برخی از حکما در این زمینه گفته‌اند که هدف رسالت انبیاء ایجاد نظم اجتماعی بوده ، اما دریچه‌ای که انبیاء به روی عالم غیب برای ما باز کرده‌اند، به غیر از آنها کس دیگری نمی‌توانست چنین کند در واقع بشر با عقل خود محال بود به معنویت آسمانی برسد.

نخستین نشست علمی مطالعات میان‌رشته‌ای اسلام و سلامت با عنوان «جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی_اصولی» با حضور علما و اساتید حوزوی و دانشگاهی به میزبانی دانشگاه امام صادق(ع) در محل سالن همایش‌های حضرت آیت الله مهدوی  کنی(ره) برگزار شد.

در  این نشست اعضای هیأت علمی گروه‌های فلسفه دین، فلسفه علم، الهیات، قرآن و حدیث و فقه و حقوق و افرادی از حوزه سلامت که علاقمند به مطالعات بین رشته‌ای مانند اخلاق پزشکی، طب ایرانی و فلسفه پزشکی بودند نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.