نماینده پیشین آمریکا در امور سوریه گفت: به شرکای خود در منطقه گفته بودیم که تا شکست داعش، خروج نیروهای ایرانی و آغاز یک فرآیند سیاسی بازگشت‌ ناپذیر برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه، از این کشور خارج نخواهیم شد.

به گزارش جماران؛ «برت مک‌گورک» نماینده پیشین آمریکا در ائتلاف ضدداعش، روز یکشنبه گفت که تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نظامیان کشور از سوریه، بدون هیچ طرح و برنامه ریزی اتخاذ شده و کاخ سفید برنامه‌ای برای آینده ندارد.

مگ گورک به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس افزود: صدور اعلامیه خروج، آن‌هم بدون هیچ گونه‌ برنامه‌‌ای، تضعیف نیروهای ما را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم همه تیم امنیت ملی برای ماندن در سوریه عقیده ای واحد داشتند، اما رئیس جمهوری در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای ، سیاست کاملا معکوسی را در پیش گرفت.

نماینده پیشین آمریکا در امور سوریه افزود: به شرکای خود در منطقه گفته بودیم که تا شکست داعش، خروج نیروهای ایرانی و آغاز یک فرآیند سیاسی بازگشت‌ ناپذیر برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه، از این کشور خارج نخواهیم شد.

وی ادامه داد: چرخش کامل این سیاست، مرا به این نتیجه رساند که نمی‌توانم در اجرای دستورات جدید، موثر واقع شوم.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چند هفته پیش در اقدامی که شگفتی متحدان این کشور را به دنبال داشت، از خروج نیروهای این کشور از سوریه خبر داده بود.

آسوشیتدپرس در آن زمان گزارش داد که این تصمیم در حین تماس تلفنی وی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و برخلاف توصیه مشاوران ارشد کاخ سفید اتخاذ شده است.

این رسانه نوشت که اردوغان و نیز اعضای تیم امنیت ملی ترامپ از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وی، در آن زمان از این تصمیم‌ غیرمنتظره «شوکه» شده بودند.

این موضوع به استعفای مک گورک و نیز «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا انجامید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.