فلاحت پیشه: مجلس به تحکیم و تقویت حق شرط‌ها در لایحه CFT رای داد. شورای نگهبان ۲۲ ایراد را به این لایحه گرفت که بعد از جلسه مشورتی برای رفع ایرادها تغییراتی در حق شرط‌ها اعمال شد و حتی تقویت گردید. در نهایت شورای نگهبان تنها سه مورد از مصوبات مجلس شورای اسلامی را پذیرفت و باقی مواد مجددا ارجاع شد.

  جماران، زهرا نوروزعلی:  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران به ارائه‌ توضیحاتی درباره مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT پرداخت و نسبت به بازداشت مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی واکنش نشان داد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح دلیل اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه در لایحه CFT و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلس به تحکیم و تقویت حق شرط‌ها در لایحه CFT رای داد. شورای نگهبان ۲۲ ایراد را به این لایحه گرفت که بعد از جلسه مشورتی برای رفع ایرادها تغییراتی در حق شرط‌ها اعمال شد و حتی تقویت گردید. در نهایت شورای نگهبان تنها سه مورد از مصوبات مجلس شورای اسلامی را پذیرفت و باقی مواد مجددا ارجاع شد.

وی با یادآوری این‌ که هفت مورد به مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین دور بررسی ایرادات شورای نگهبان ارجاع شده بود، اظهار کرد: طبق رویه قانون‌گذاری اگر قاضی در کشور خارجی در مواردی مرتبط با کشور اسلامی حکم دهد، آن موارد قابلیت اجرا ندارد. به همین دلیل در زمان بررسی کنوانسیون‌ها به خصوص موارد قضایی و مرتبط با استرداد مجرمین و معاضدت‌های قضایی مجمع تشیخص نظر مصلحتی‌اش را اعلام می‌کند در لایحه CFT نیز هفت ماده با این شرایط خود به خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت بقیه موارد هم در قالب حق شرط‌ها بود که آنها هم با نظر مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی امروز به تقویت حق شرط‌ها در لایحه CFT رای داد و این کار برای تامین نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد، ادامه داد: ما شرط اول را قانون اساسی گذاشتیم مبنی بر این‌که دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای CFT نمی‌تواند کاری خلاف قانون اساسی انجام دهد. حق شرط دوم این بود که ماده شش این لایحه نمی‌تواند مانعی بر شرط‌گذاری ایران باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بر اساس ماده ۶ کنوانسیون CFT کشورها نمی‌توانند در مواردی شروط حق شرط تعیین کنند. مخالفان دلسوز معتقد بودند که شروط ایران تاثیرگذار نخواهد بود البته که ۷۳ کشور دنیا شرط گذاشته و مشکلی هم پیش نیامده است، چون براساس کنوانسیون‌های حاکم بر مقررات بین‌المللی وقتی شروطی تعیین می‌شود کشورهای دیگر می‌توانند آن را نپذیرند، اما این مانع عزت کشور شرط‌ گذارنده نمی‌شود. با این وجود به دلیل شرایط ویژه کشورمان و جهت تامین نظر دوستان، مجلس شورای اسلامی به حق شرط‌هایی رای داد که طبق آن ماده ۶ کنوانسیون CFT نمی‌تواند مانع شرط‌گذاری ایران شود.

وی توضیح داد: با این شروط ما عضو CFT می‌شویم و اگر سایر اعضای کنوانسیون شروط ما را نپذیرند ایران حق عضویت ندارد. این شرایط به گونه‌ای است که مشکلی برای عضویت در CFT بوجود نمی‌آید و دغدغه مخالفان هم تامین می‌شود به عبارت دقیق‌تر جمهوری اسلامی ایران با یکسری شرط‌های قوی عضو CFT خواهد شد.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: در تاریخ مناسبات جمهوری اسلامی ایران و تعهدات در قالب حقوق بین‌الملل هیچ کنوانسیونی به اندازه CFT این حجم از حق شرط‌های قوی را نداشته است به همین دلیل از مخالفان تشکر می‌کنیم که با دغدغه‌هایشان شرایطی را ایجاد کردند که حق شرط‌های صیانتی قوی اعمال شود که نتیجه آن صیانت از منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

وی درباره روند بررسی این ایرادات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در حال حاضر مجمع تشخیص مشغول بررسی لایحه پالرمو است بعد از آن نوبت به CFT است که فکر می‌کنم تا یک ماه آینده پالرمو و CFT تعیین تکلیف شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جمع‌بندی گفت که در مجموع شورای نگهبان ۲۲ مورد ایراد به لایحه CFT گرفت که سه مورد از مصوبات مجلس شورای اسلامی و ایرادات رفع شده را پذیرفت، ۱۹ مورد اختلافی بین شورا و مجلس شورای اسلامی باقی ماند که امروز با اصرار مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. قطعا بحث‌های بسیار جدی‌تری از پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می‌شود خودتان را آماده کنید.

بازداشت مرضیه هاشمی برخلاف قوانین بین‌المللی و سیاست خارجی آمریکا است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به بازداشت مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی گفت: مظلومیت خبرنگار ایرانی افشا کننده واقعیت مخوف در سیاست و حاکمیت آمریکا است. این‌ که خبرنگار پرس تی وی تحت هر عنوان دستگیر شده باشد اقدامی خلاف مقررات بین‌المللی و قوانین داخلی آمریکا صورت گرفته است.

وی یادآور شد: از سال ۲۰۰۱ میلادی، بوش پدر حقوق مربوط به آزادی مدنی و آزادی رسانه را تعطیل کرد بدان معنا که با احکام حکومتی می‌تواند افراد را دستگیر کند. بازداشت خانم هاشمی هم اقدام خلاف قانون است آن هم در شرایطی که آقای ترامپ ادعای دموکراسی و آزادی بیان در امور داخلی ایران را دارد، حکم رییس جمهور آمریکا باعث بازداشت این خبرنگار مظلوم شده که هیچ تخطی از اصول حرفه‌ای خبرنگاری خود نکرده است.

وی در پایان گفت: این بازداشت نشان‌دهنده واقعیت سیاست آمریکاست. جمهوری اسلامی ایران باید در محافل بین‌المللی در قالب پیگیری رسمی و دیپلماسی عمومی واقعیات را مطرح کند این اقدام آمریکا برخلاف آن چیزی است که می‌گویند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.