فریدون مجلسی با بیان اینکه استراتژى کلاسیک امریکا در جایگاه قیمومت اسرائیل، کشاندن ایران به جنگ فرسایشى نیابتى یا مستقیم و فروکاستن از توان مالى و اقتصادى به امید فروپاشاندن است، اظهار داشت: امریکا با توجه به نفوذ سیاسى و اقتصادى خود می‌کوشد بار مسئولیت را بر دوش دیگران بگذارد و به اقدامات خود رنگ بین‌المللى بدهد.

به گزارش جماران؛ یک دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد:‌ افراد خطرناکی مانند ترامپ، بولتون و پومپئو براى تعارف با ایران نیامده‌اند و برنامه خودشان را درباره ستیز با جمهوری اسلامی ایران از قبل اعلام کرده‌اند و از طرفى به دنبال بهانه جدى و از طرفى دنبال یارگیرى جنگى و تقسیم هزینه هستند.

فریدون مجلسی درخصوص هدف برگزاری نشست لهستان از سوی ایالات متحده و استراتژی خاورمیانه‌ای ترامپ گفت: هفتاد سال است مسئله اعراب و اسرائیل مهمترین بحران منطقه را تشکیل مى‌دهد که سه جنگ با مصر و دیگران و جنگ‌هاى بسیار با لبنان غزه و سوریه را در پى داشته است. اکنون که عرب‌ها با اسرائیل کنار آمده‌اند، مسئله تبدیل به مسئله ایران و اسرائیل کرده‌اند.

استراتژى آمریکا کشاندن ایران به جنگ فرسایشى و فروکاستن از توان اقتصادى است

وی با بیان اینکه استراتژى کلاسیک امریکا در جایگاه قیمومت اسرائیل، کشاندن ایران به جنگ فرسایشى نیابتى یا مستقیم و فروکاستن از توان مالى و اقتصادى به امید فروپاشاندن است، اظهار داشت: امریکا با توجه به نفوذ سیاسى و اقتصادى خود می‌کوشد بار مسئولیت را بر دوش دیگران بگذارد و به اقدامات خود رنگ بین‌المللى بدهد. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که قرار است در نشست لهستان، چه سیاست یا تصمیماتی اتخاذ شود که خشم شدید ایران را به همراه داشته است؟ تصریح کرد: برنامه مشخصى اعلام نکرده‌اند و مانند همیشه تهدید منابع و تربیون‌هاى جمهورى اسلامى را درباره برنامه نابودسازى اسرائیل بهانه مظلوم‌نمایى و کسب حمایت غربى اعراب براى برنامه‌‌ریزى تشدید محاصره و ضربه زدن به ایران خواهند کرد.

امریکا به دنبال بهانه جدى، یارگیرى جنگى و تقسیم هزینه است

مجلسی در پاسخ به این سوال که در نشست لهستان شاهد اعلام کار ناتوی عربی با هدف تحت فشار قرار دادن ایران خواهیم بود؟ خاطرنشان کرد: افراد خطرناکی مانند ترامپ، بولتون و پومپئو براى تعارف با ایران نیامده‌اند و برنامه خودشان را درباره ستیز با جمهوری اسلامی ایران از قبل اعلام کرده‌اند و از طرفى به دنبال بهانه جدى و از طرفى دنبال یارگیرى جنگى و تقسیم هزینه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف از انتخاب لهستان به عنوان میزبان اجلاس ماه آتی، ایجاد شکاف در درون اتحادیه اروپا درخصوص ایران است؟ ابراز داشت: اتحادیه اروپا از لحاظ حمایت از موجودیت اسرائیل یکپارچه است و به همین دلیل، به بهانه‌هاى امنیتى در اجرایى کردن ساز و کار مالی تعلل می‌کند.

کشورهای عربی از اجلاس لهستان استقبال می‌کنند

این کارشناس مسائل اروپا افزود: لهستان دولتى دست راستى‌تر و نزدیک‌تر به سیاست‌هاى آمریکا و اسرائیل دارد و مسئولیت را پذیرفته است.

مجلسی در پاسخ به این سوال که نشست لهستان چه تاثیری بر مناسبات ایران و کشورهای عربی به همراه خواهد داشت؟ بیان کرد: کشورهاى عربى بیش از غربى‌ها با ایران خصومت مى‌ورزند. آنها از این اجلاس استقبال مى‌کنند و خودشان را از بار مسئوولیت مقابله با اسرائیل رها کرده و ایران را قربانى منافع ملى خودشان مى‌کنند و با اسرائیل همدست شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.