'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه کشورمان، جزییاتی از سفر آتی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق را تشریح کرد.

به گزارش جماران، وزیر امور خارجه روز دوشنبه در حاشیه برنامه های سفر به عراق،  گفت که سفر دکتر روحانی به عراق قطعی شده و ان شاء الله 20 اسفندماه انجام خواهد شد. 
ظریف گفت: این سفر به دعوت رسمی طرف عراقی و در پاسخ به سفر مقامات این کشور به تهران انجام خواهد شد.
وزیر امور خارجه گفت: در این سفر طی دیدارهایی که با مسوولان عراقی انجام می شود، زمینه های گسترش بیش از پیش روابط میان دو کشور دوست و برادر، ایران و عراق بررسی و پیگیری می شود.
وی با اشاره به این که جزییات بیشتر این سفر در دست بررسی میان مسوولان دو کشور است افزود: آقای روحانی در نظر داشتند در اولین فرصت با مقامات عراقی در بغداد دیدار داشته باشند و اکنون با برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و استقرار دولت جدید، فرصت مناسبی خواهد بود تا نتایج سفر بنده و سفری که وزیر محترم نفت به عراق داشتند را در این سفر نهایی کنیم. 
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این گفتگو، درباره نتایج روز نخست سفرش به عراق، روند رایزنی ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت که در این روز با «محمدعلی حکیم» همتای عراقی و «عادل عبدالمهدی » نخست وزیر گفت وگوهای خوب و مفصلی پیرامون روابط دو جانبه و مسائل منطقه انجام شد. 
ظریف اضافه کرد که دیدگاه ها و مواضع وزیر امور خارجه عراق در جریان رایزنی های مفصلی که انجام شد در مجموع مناسبات دو جانبه و همچنین تحولات منطقه از جمله پرونده سوریه، فلسطین و یمن دیدگاه های مشترکی داشتیم که درقالب بیانیه مشترک منتشر شد. 
وی گفت: وزیر امور خارجه عراق در قبال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران موضع بسیار خوبی داشت و دراین دیدار عراق و ایران بر تداوم همکاری های دوجانبه به رغم وجود تحریم های یکجانبه تاکید کردند. 
ظریف موضع نخست وزیر عراق را در نیز قابل تقدیر توصیف کرد و گفت که آقای عادل عبدالمهدی دراین رایزنی ها خاطرنشان ساخت که سیاست عراق مبتنی بر برقراری بهترین روابط با کشورهای همسایه است و برای توسعه روابط و آینده ای بهتر در مناسبات با ایران تلاش می کند. 
وی همچنین به دیدار با «سید عمار حکیم» رییس فراکسیون ائتلاف اصلاح واعضای برجسته این فراکسیون پارلمانی اشاره کرد و گفت که در این دیدار سید عمارحکیم و برخی از اعضای برجسته این ائتلاف بزرگ پارلمانی در خصوص روند انتخابات و تشکیل دولت و وضعیت سیاسی عراق بعد از انتخابات 22 اردیبهشت ماه گذشته، گزارشی ارائه کردند.
وزیر امور خارجه ایران گفت که همه اعضای ائتلاف اصلاح از نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و موضع و حمایت های بی دریغ ایران از عراق تقدیر و تجلیل کردند و نقش ایران را در صلح و امنیت منطقه و جهان مهم ارزیابی کردند و ما نیز بر عزم جمهوری اسلامی ایران در تداوم حمایت از دولت و ملت عراق در مرحله جدید تاکید کردیم. 
وی مواضع دولتمردان و رهبران سیاسی عراق را در قبال مخالفت با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران مثبت ارزیابی کرد و گفت که همه مسوولان و رهبران سیاسی عراقی که در روز اول با آنها رایزنی صورت گرفت به گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران به رغم وجود تحریم های یکجانبه آمریکا تاکید کردند و روابط بین دو کشور را راهبردی دانستند.
ظریف ابراز امیدواری کرد با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، روابط دوستانه و برادرانه دو کشور بیش از پیش در همه عرصه ها توسعه یابد. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.