عبدی با اشاره به روابط در سیاست خارجی کشورها عنوان کرد: در روابط خارجی هم نیاز نیست که شما به وفا واز خود گذشتگی فکر کنید. چرا دیگر کشورهای دنیا بین ما و ایالات متحده آمریکا طرف ایران را بگیرند، مگر ما خود این کار را می‌کنیم، اگر این کار را بکنیم ابلهانه است.

به گزارش جماران؛ عباس عبدی در مورد صحبت‌های رییس‌جمهوری درباره فراجناحی بودن گفت: در کشور ما فراجناحی بودن سخت نیست بلکه جناحی بودن سخت است. چون جناحی بودن تقید می‌آورد و موجب می‌شود تا هر کسی نتواند خود هر تصمیمی را بگیرد، فردا هم زیر آن بزند. باید یک جمع تصمیم بگیرد، محصول فکر جمعی باشد و جمع مسئولیت بپذیرد.

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در تحلیل ویدئویی خود برای «اعتمادآنلاین» درباره بخشی از صحبت‌های رییس‌جمهوری که روز پنجشنبه در دومین سالگرد مرحوم‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد، گفت: آقای روحانی، رییس‌جمهوری در مراسم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جمله‌ای مطرح کردند مبنی بر اینکه وقتی کسی فراجناحی باشد موقع پیروزی همه کف می‌زدند و موقع شکست همه فاصله می‌گیرند، وفا پیدا نمی‌شود، فراجناحی بودن در کشور ما سخت است.

او با بیان اینکه اول بگویم که در کشور ما فراجناحی بودن سخت نیست بلکه جناحی بودن سخت است، عنوان کرد: چون جناحی بودن تقید می‌آورد و موجب می‌شود تا هر کسی نتواند هر تصمیمی را بگیرد، فردا هم زیر آن بزند. باید یک جمع تصمیم بگیرد، محصول فکر جمعی باشد و جمع مسئولیت بپذیرد. به همین دلیل است که فکر می‌کنم در کشور ما فراجناحی بودن راحت‌ترین رفتاری است که می‌توان انجام داد و همه روسای جمهور هم کم و بیش سعی کرده‌اند که در این مسیر حرکت کنند.

عبدی در ادامه تاکید کرد: اما اینکه گفته می‌شود وقتی پیروز می‌شوی همه کف می‌زنند اما شکست که می‌خوری فاصله می‌گیرند، طبیعی است. اینها دو روی یک سکه هستند. ممکن است در دنیا یک تیم پیروز شود و ما برای آن دست بزنیم بدون اینکه مشارکتی در پیروزی او داشته باشیم، وقتی هم که شکست خورد پشت می‌کنیم بدون اینکه هیچ مشارکتی در شکست او داشته باشیم.

او با بیان اینکه بنیان سیاست مشارکت است، افزود: اگر می‌خواهید در شکست‌هایتان همراهتان باشند و شما را تنها نگذارند، لازمه‌اش این است که وقتی در مسیر پیروزی قرار دارید مشارکت آنها را جلب کنید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: اصلا بهتر است بگوییم که چه پیروزی و چه شکست باید محصول مشارکت باشد، سیاست مدرن یعنی مشارکت. اساسا دنیای امروز براساس مشارکت شکل می‌گیرد. مانند گذشته نیست که یک قهرمان بیاید و بخواهد همه کارها را خودش پیش ببرد، پیروز شود یا شکست بخورد.

او ادامه داد: بنابراین می‌گویند برای کسی بمیر که برایت تب کند. اگر می‌خواهید برایتان بمیرند حتما باید برایشان تب کنید. شاید اگر این نگاه را در روابط خارجی هم داشتیم وضعیت فرق می‌کرد.

عبدی با اشاره به روابط در سیاست خارجی کشورها عنوان کرد: در روابط خارجی هم نیاز نیست که شما به وفا واز خود گذشتگی فکر کنید. چرا دیگر کشورهای دنیا بین ما و ایالات متحده آمریکا طرف ایران را بگیرند، مگر ما خود این کار را می‌کنیم، اگر این کار را بکنیم ابلهانه است.

این فعال سیاسی بیان کرد: ما باید به دنبال منافع خود باشیم و تضمین تصمیماتمان هم قدرت است، نه اعتماد. شما به هیچ کشوری نمی‌توانید اعتماد کنید و باید براساس قدرت عمل کنید.

عبدی با تاکید بر سنتی بودن برخی نگاه‌ها در سیاست، گفت: بنابراین این نگاه به سیاست چه در حوزه روابط خارجی که مبتنی بر اعتماد بوده و چه در حوزه سیاست داخلی که مبتنی بر نادیده گرفتن مشارکت است، یک نگاه سنتی و مبتنی بر گذشته است و فکر نمی‌کنم که مطلقا جواب بدهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1094619
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.