نماینده تبریز گفت: یکی از همکاران‌مان در پشت این تریبون اتهامات ناروایی متوجه مرحوم آیت‌الله هاشمی و آقایان خاتمی، موسوی و کروبی کرد که باید جوابیه‌های آنان در مجلس قرائت شود.

به گزارش جماران؛ شهاب الدین بی‌مقدار در نطق میان دستور  چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، با گرامیداشت نام و یاد بزرگانی که در شکل‌گیری و پیروزی نظام جمهوری اسلامی نقشی تاثیرگذار داشتند، گفت: به روان پاک  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، منتظری، بهشتی، مطهری، قاضی طباطبایی و مدنی و همه بزرگانی که در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند، درود و سلام می‌فرستم.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: در حالی به چهل سالگی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم که انقلابی‌گری برخلاف چهار دهه گذشته جور دیگری نشان داده می‌شود. کوبیدن دیگران و شعارها، مرثیه‌ها و نوحه‌ها در جهت مخالفت با شعارِ معروف «وحدت» است که  امام خمینی(ره) بر آن تاکید داشتند. حتی بر مرده هم رحم نمی‌شود؛ اخیرا عده‌ای نافهم شعار «مرگ بر» به هاشمی از دنیا رحلت کرده را سر دادند، ایشان  به حق امیرکبیر زمان بود.

وی ادامه داد: یکی از همکاران‌مان در پشت این تریبون اتهامات ناروایی متوجه مرحوم آیت‌الله هاشمی و آقایان خاتمی، موسوی و کروبی کرد که باید جوابیه‌های آنان در مجلس قرائت شود. سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به خانواده محترم و انقلابی‌هایِ واقعی تسلیت می‌گویم و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواهانم.

نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین با گرامیداشت 19 دی سالروز قیام مردم قم، گفت: مردم تبریز در چهلم شهدای قیام قم در 29 بهمن 56 تخم پیروزی انقلاب اسلامی را کاشتند. خدا شهدای قم و تبریز را رحمت کند. ایران، آذربایجان و تبریز زنده باشد.

بی‌مقدار با اشاره به سخنان آیت‌الله شهید مطهری، گفت: ایشان که افتخار شاگردیش را داشتم می‌فرمایند «معتقد بوده و هستم هر مقام غیر معصومی که در وضع غیر قابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام. اینها نمی‌دانند که انتقاد، اصلاح و رفع عیوب است، اگر عیوب دستگاهی مورد انتقاد قرار نگیرد امیدی به اصلاح در آن نیست و اگر اصلاح نشد مانند پیکر بیماری که بیماریش بهبود نمی‌یابد، از پا در خواهد آمد».

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس پرسید: اما ما چه می‌کنیم؟ تلگرام را فیلتر می‌کنیم، به فکر محدود کردن فضای مجازی و رسانه‌های جمعی هستیم هر چند که به دلیل پیشرفت سریع فنون، موفق نمی‌شویم. صدا و سیما را انحصاری می‌کنیم، خودی و غیر خودی درست می‌کنیم و اخلاق جامعه را خراب می‌کنیم. نترسیم و همانطور که این دانشمند فقید گفتند اجازه دهیم مورد انتقاد قرار گیریم.

مطهری: دفاعیه افراد مورد اتهام قرار گرفته در مجلس قرائت می‌شود

همچنین علی مطهری در جلسه علنی چهارشنبه مجلس با اشاره به بخش‌هایی از نطق شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز، گفت: ایشان راجع به نطق یکی از نمایندگان که دو هفته قبل نسبت‌های سوئی به چند نفر از شخصیتهای انقلاب و کشور داد، خواستار عکس‌العمل مجلس شورای اسلامی شدند که تذکر ایشان، تذکر درستی است.

نایب رییس مجلس سپس ماده ۷۴ آیین‌نامه را به این شرح قرائت کرد: در ماده ۷۴ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده «چنانچه به تشخیص هیات رییسه مجلس نماینده‌ای در سخنان خود در جلسه علنی به کسی نسبت ناروا داده یا هتک حرمت کند فرد مزبور می‌تواند در دفاع از خود به صورت مکتوب به اتهام وارده پاسخ بگوید. پاسخ ارسالی در صورتی که بیش از دو برابر اصل مطلب اظهار شده نباشد و متضمن توهین و افترا نباشد در اولین فرصت در جلسه علنی مجلس قرائت می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر افرادی که مورد اتهام واقع شده‌اند برای مجلس نامه و مطلبی بفرستند در هیات رییسه بررسی می‌شود و در صورت تشخیص، در مجلس قرائت می‌شود و مسؤول این کار هم آقای یوسف‌نژاد است./ ایسنا

احیای روزهای انقلاب

سید رضا اکرمی در همین زمینه در «اعتماد» نوشت: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان نطق میان دستور خود پیشنهاد داد برخی از کسانی که از تریبون مجلس با اتهاماتی مواجه می شوند یا نسبت های ناروایی متوجه آنها می شود، فرصت پیدا کنند تا جوابیه آنها از همین تریبون شنیده شود.

این پیشنهاد، پیشنهاد بسیار خوبی است و فرقی نمی کند در مورد چه کسی یا چه کسانی مطرح می شود. اگر از تریبون مجلس نسبت ناروایی در مورد فردی مطرح می شود بسیار خوب است که جوابیه او هم از طریق همان تریبون خوانده و برای تنویر افکار عمومی شنیده شود.

نه تنها این پیشنهاد مثبت و اقدامی روبه جلو است بلکه اساسا این پیشنهاد مستند به ماده 74 آیین نامه داخلی مجلس است که می گوید: «چنانچه به تشخیص هیات رییسه مجلس نماینده ای در سخنان خود در جلسه علنی به کسی نسبت ناروا داده یا هتک حرمت کند فرد مزبور می تواند در دفاع از خود به صورت مکتوب به اتهام وارده پاسخ بگوید.» بنابراین این پیشنهاد هم مثبت و در چارچوب قانون است.

نباید فراموش کنیم که در اوایل انقلاب چه فضایی وجود داشت. اوایل انقلاب که فضا نسبت به امروز تندتر و حادتر و البته سخت تر بود، فضایی وجود داشت که همه در مقابل هم می نشستند و هر کس نظر خود را مطرح می کرد. هنوز فراموش نکرده ایم که در تلویزیون جمهوری اسلامی میزگردهایی تشکیل می شد، از اغلب طیف ها و گروه ها دور یک میز و مقابل دوربین رسانه ملی می نشستند و صحبت می کردند و چون طیف های مختلف همه در کنار هم فرصت صحبت داشتند، هر کس صحبتی می کرد و پاسخ آن را نیز دریافت می کرد. ضمن اینکه مردم هم بر این روند ناظر و شاهد بودند.

این روند در روشن شدن افکار عمومی تاثیر بسزایی داشت. بنابراین به نظر می رسد باید حتی فراتر از تحقق ماده 74 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی همچون سالهای اول انقلاب افراد مختلفی را در رسانه ملی کنار هم قرار دهیم تا مردم نظرات و صحبت های همه طیف ها و گروه ها را ببینند و بشنوند. مشکل این جا است که هر کس را تنها به رسانه ملی دعوت می کنند تا صحبت کنند و در واقع این کار مصداق تنها به قاضی رفتن و راضی برگشتن است. ما تجربه اوایل انقلاب را داریم که از شهید باهنر تا شهید بهشتی و... اجازه صحبت از تریبونی سراسری را داشتند و باید این تجربه را باز احیا کنیم.

موضوع دیگری که البته باید به آن توجه کرد مساله «بیکاری» است. قطعا اگر مسوولان و مدیران ما در هر رده مدیریتی درد و درک مردم را داشته باشند، وارد مسائل حاشیه ای نمی شوند و برخی صحبت های حاشیه ای که سرشار از تهمت و نسبت ناروا است را مطرح نمی کنند چرا که آنقدر درگیر حل مشکلات هستند که به این بحث ها ورود نکنند. باید بدانیم که دشمن کمر به نابودی ما بسته است پس باید هم درد با مردم باشیم و از آنها درک درستی داشته باشیم. با این تفکر است که بسیاری از این «ان قلت» ها و ایراد و اشکلات برطرف می شود. در این روند صحبت کردن رودرروی مدیران با دیدگاه های موافق و مخالف و فارغ از نگاه جریانی و جناحی بسیار موثر خواهد بود.

 

فرصتی برای روشنگری

میرمحمود موسوی برادر میرحسین موسوی نیز در همین روزنامه و در واکنش به پیشنهاد نماینده تبریز نوشت: حتما از این فرصت برای روشنگری درباره مسائل و اتهام هایی که در این سال ها درباره انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم و حوادث پس از انتخابات 88 مطرح شده، استفاده خواهیم کرد. این حق طبیعی میرحسین موسوی است که از خود دفاع کند و طبیعتا ما نیز در این رابطه دفاعیات خود را تنظیم و جهت قرائت در صحن علنی مجلس ارائه خواهیم کرد.

 

فرصتی برای دفاع از منافع ملی

جواد امام مدیرعامل بنیاد باران نیز گفت: هنوز در مورد این پیشنهاد که از سوی آقای بی مقدار مطرح شده صحبتی نشده است؛ با این حال اظهارات و نسبت هایی توام با دروغ و افترا و تهمت هایی که چه از سوی آقای کریمی قدوسی، چه از سوی مدیر مسوول کیهان یا از جانب آقای نقدی صورت گرفته، توسط وکلای آقای خاتمی پیگیری شده و شکایت های آن در قوه قضاییه موجود است. منتها این شکایت ها در دستگاه قضایی هم مسکوت مانده است. اما به هر حال ما از هر روش و موضوعی که در چارچوب قانون بتوان به این تهمت ها پاسخ داد و در جهت رشد و تنویر افکار عمومی حرکت کرد، استقبال می کنیم؛ چرا که برخی از این اظهارات حتی منافع ملی را نشانه می گیرد. در مورد ارسال جوابیه به مجلس شورای اسلامی نیز ابتدا باید مکاتباتی با هیات رییسه انجام دهیم چرا که علی القاعده با وجود قانونی بودن این کار هیات رییسه در این مورد تصمیم گیرنده است و باید بپذیرد. ما این موضوع را در جلسات آتی با آقای خاتمی مطرح و دنبال خواهیم کرد.

 

فرصتی مبارک که فراهم نمی شود

حسین کروبی پسر حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی هم نوشت: طبیعتا اگر روزی قرار به بحث درباره حوادث پس از انتخابات 88 باشد، اتفاق مبارکی است اما با توجه به شناختی که از فضای سیاسی در کشور داریم، بعید می دانیم که این امکان فراهم شود. متاسفانه در تمام 9 سال اخیر، یک طرفه اتهام هایی علیه ما مطرح کرده اند و در این نوبت نیز خوش بین نیستم که مجلس امکان قرائت جوابیه را داشته باشد./ روزنامه اعتماد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.