پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده و امریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند. تاریخ مذاکرات هم این موضوع را تائید می‌کند.

به گزارش جماران، امیر دریابان علی شمخانی در حاشیه همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا، در جمع خبرنگاران درخصوص مذاکره با آمریکا گفت: امریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد. فهرستی که از خروج امریکایی‌ها از پیمان‌های مختلف بین‌المللی اعلام کردم و در شعارهای انتخاباتی ترامپ بود، کدامش محقق شد؛ هیچ کدام.

وی افزود: ایران راهبرد عدم تسلیم و مایوس‌‌سازی امریکا را اتخاذ کرده است. 

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی دباره حضور ایران در منطقه اظهار داشت: ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند. نیروهای ما مستشاران نظامی بودند و تنها بحث مشاوره را انجام می‌دادند.

شمخانی ادامه داد: ملت‌های منطقه در عراق، سوریه، افغانستان و یمن خودشان از کشورشان دفاع می‌کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.

وی درباره موضوع مذاکره با آمریکا نیز تصریح کرد: مسئله دیگری که باید به آن توجه کنیم، این است که ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده و امریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند. تاریخ مذاکرات هم این موضوع را تائید می‌کند. مسئله دیگر این است که این امریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنند، نه جمهوری اسلامی ایران و آنها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکرات ایران با طالبان و دولت افغانستان خاطرنشان کرد: به دنبال کمک به دولت افغانستان برای تحقق ثبات هستیم. طالبان به دنبال این است که بتواند با دولت این کشور به مصالحه برسد. جمهوری اسلامی نیز به دلیل نیات عدم سلطه‌گری و صلح‌‌‌‌طلبی در پی کمک به دولت افغانستان برای رسیدن به یک فرمول به منظور صلح و ثبات است.

شمخانی در پاسخ به سوالی درباره روند آستانه ابراز داشت: ما روند مذاکرات آستانه را دنبال می‌کنیم. بعد از سرکوب تروریست‌ها یک کار مشترک بین طرفین درحال اجرا است تا بتوانند در روند تکمیل قانون اساسی و واگذاری قدرت به مردم همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: این همکاری به دلیل پیروزی‌های اخیر فراهم شده است. البته در شرق فرات موضوع پیچیده‌تر است و نیاز مذاکرات بیشتری بین طرفین احساس می‌شود.

این مقام عالی امنیتی درباره همایش امروز هم بیان کرد: حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف در این همایش نشاندهنده عدم انزواپذیری ایران است و بهترین نمونه برای نشان دادن ناکارآمد بودن راهبرد آمریکا در انزوای ایران است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.