افزون بر 100 نماینده مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تقاضای جدیدی مطرح کرده‌اند تا روند احیا دریاچه ارومیه شتاب گیرد.

به گزارش جماران؛ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از تقاضای افزون بر ۱۰۰ نماینده مجلس برای تخصیص ۳۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

سیدهادی بهادری  با اشاره به اهمیت موضوع احیا دریاچه ارومیه و تبعات فراوان بحران خشکیدگی آن اظهار داشت: به‌ تازگی افزون بر 100 نماینده مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از حمایت‌های ایشان از اجرای طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه که پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارد تقاضای جدیدی مطرح کرده‌اند تا روند احیا دریاچه ارومیه شتاب گیرد.

وی افزود: در نامه ارسالی از تلاش‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در احداث تونل زاب به دریاچه ارومیه تقدیر شده است چرا که در صورت اتمامان سالانه افرون بر 638 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد که همین امر خواهد توانست به تهدید ریزگردهای نمکی در منطقه شمال غرب کشور پایان دهد.

بهادری تصریح کرد: متأسفانه در لایحه بودجه 98 برای تکمیل این پروژه که 740 میلیارد تومان نیاز دارد پیش‌بینی لازم انجام نشده است بنابراین برای جبرانان مبلغ 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در چارچوب نامه نمایندگان از رهبر معظم انقلاب درخواست شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر موضوع افزایش راندمان در مصرف آب در بخش کشاورز به ویژه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که همین موضوع به نوعی در سخنرانی چندی قبل رهبر معظم انقلاب در صحن رضوی به صراحت مورد تاکید ایشان قرار گرفت بنابراین در بخشی از نامه نمایندگان مجلس به همین نکته اشاره شده است.

وی افزود: برای اجرای برنامه‌هایی نظیر اصلاح و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی، برنامه‌های جامع اصلاح باغبانی در 160 هزار هکتار از اراضی، و ساماندهی شبکه‌های رودخانه‌های ورودی به دریاچه ارومیه نیز علی الحساب مبلغ 200 میلیون دلار مورد درخواست قرار گرفته است چراکه این اقدامت به افزون بر 7000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بهادری گفت: در مجموع 350 میلیون دلار برای کمک به روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط به احیا دریاچه ارومیه از رهبر انقلاب از محل صندوق توسعه ملی تقاضا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.