کوزه گر تاکید کرد: ما باید فرهنگ سازی در خصوص کار خیر انجام بدهیم. چقدر در صدا و سیمای ما تبلیغ کار خیر می شود. فرهنگ کار خیر را گسترس نمی دهیم. از طرفی داخل موسسات خیریه هم مشکلات زیادی داریم.

به گزارش جماران؛ معاون امور مشارکت های سازمان بهزیستی از فعالیت برخی موسسات خیریه در امور پولشویی خبر داد و البته از ایران خودرو و سایپا به خاطر بی توجهی به خانواده هزاران نفری که سالانه در تصادفات رانندگی کشته و معلول می شوند، انتقاد کرد.

به گزارش جماران؛ نشست چالش های نیکوکاری در ایران بعد از ظهر دوشنبه به همت بنیاد آلاء در سالن همایش رازی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست محمدعلی کوزه گر قائم مقام مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی کشور گفت: امروز نمی خواهم از جایگاه دولت حرف بزنم چرا که خودم نقد بسیار از آن دارم. در کشور ما تفکر ملی کم است و افراد باید ملی نگر باشند.

وی افزود: ما در نیکوکاری سابقه ای طولانی داریم. گفتار نیک، پندارنیک و کردار نیک بیانگر امر خیر بوده و دین بزرگ ما هم آمده و این را گسترس داده است. بخشیدن صفت اول خدا است و می گوییم به نام خداوند بخشنده مهربان. یعنی هر کسی که کار بخشندگی انجام می دهد در واقع کاری شبیه به کار خداوند انجام می دهد به شرط اینکه بی ریا باشد.

کوزه گر افزود: ما نیازمند باز تعریف، کار خیر هستیم و لزوما نباید از غرب الگو بگیریم. بر این اساس مهم نفس نیکوکاری است. نیکوکاری را به مردم یاد بدهیم که به همسایه نیازمند خود کمک کنند تا اینکه همیشه کمکشان را به موسسات بدهند. البته این منافی داشتن موسسات خیریه نیست.

وی ادامه داد: بگذارید نهاد دولتی کار خودش را بکند و شما نیز به عنوان موسسات خیریه کار خودتان را انجام بدهید. هر روز دستتان را به سمت دولت دراز نکنید. مگر قرار نبود یار دولت باشید؟

ایران خودرو و سایپا سالی 20 هزار خانواده را بی سرپرست می کنند

او در بخش دیگری از صحبت هایش با خطاب قرار دادن سازمان های مردم نهاد و نهادهای خیریه افزود: مگر کار خیر پذیرفتن بخشی از مسئولیت اجتماعی نیست؟ اما کدام موسسات خیریه این موضوع را که سالانه 20 هزار کشته از تصادفات رانندگی می دهیم مطالبه عمومی خود قرار داده اند؟ ایران خودرو و سایپا 20 هزار کشته تحویل می دهند و نتیجه آن خانواده هایی بی سرپرست و فرزندان بدون پدر است. کجا دیده شده ایران خودرو و سایپا مرکزی برای معلولان یا یتیم خانه احداث کرده است؟ با توجه به اینکه سالی 80هزار نفر آسیب دیده و مجروحان تصادفات هستند. 

کوزه گر تاکید کرد: ما باید فرهنگ سازی در خصوص کار خیر انجام بدهیم. چقدر در صدا و سیمای ما تبلیغ کار خیر می شود. فرهنگ کار خیر را گسترس نمی دهیم. از طرفی داخل موسسات خیریه هم مشکلات زیادی داریم.

قائم مقام مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی کشور گفت: موسسات باید در اتاق شیشه ای باشند. برخی موسسات خیریه که بزرگ می شوند موسسات کوچک را می بلعند. در حالی که ما می خواهیم کار خیر در فضاهای کوچک نیز انجام شود.

او با اشاره به اینکه تغییر مدیران در دوران کوتاه مدت باعث مشکل می شود افزود: این موضوع باعث می شود قوانین ناپایدار بماند. انتقاد خیرین از دولت ها خودش معضل است و معضل بزرگتر بی اعتمادی مردم به حکومت است. باید تلاش کنیم این بی اعتمادی کاهش پیدا کند. بی اعتمادی مردم به نهادهای دولت و حکومت چرخه ای ایجاد می کند که دولت نیز به مردم و موسسات بی اعتماد می شود و برای مثال نهادهای نظارتی ایجاد می کند. مثل اتفاقی که در زلزله کرمانشاه رخ داد و عده ای اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کردند و آنها را به دادگاه بردند. این ناشی از بی اعتمادی دولت به مردم است.

واگذاری 95 درصد مسئولیت های بهزیستی

کوزه گر ادامه داد: بهزیستی 95 درصد از کارها و وظایفش را واگذار کرده و هیچ گوشه دولت به این صورت واسپاری نداشته است.

وی تاکید کرد: بعضی موسسات، موسسات پولشویی شده اند. رانت، پولشویی و وابسته شدن به قدرت پاشنه آشیل این موسسات است.

کوزه گر خاطرنشان کرد: وزارت کشور لایحه ای داده است که در جریان آن موسسات خیریه مجوزشان را از آنها بگیرند. این در حالی است که ما در تلاش برای ملغی کردن این لایحه هستیم. نمی شود هم نهاد سیاسی از اینجا مجوز بگیرد و هم کسی که قصد کار خیر دارد از وزارت کشور مجوز بگیرد. بگذارید نهادهایی مثل بهزیستی و اوقاف و.. .این کار را برعهده بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.