رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که پس از خروج ترامپ از برجام، جامعه جهانی به دو دسته تقسیم شدند، گفت: این تقسیم بندی شامل کشورهایی می شود که یا کماکان در ارتباط با ایران مستقل عمل کرده و یا در قالب مقتضیات اقتصادی و سیاسی خود با دولت آمریکا و وزارت خزانه داری این کشور اقدام می کنند.

به گزارش جماران؛ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: استفاده از فرصت های بین المللی برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری و پیوستن به برخی معاهدات بین المللی می تواند صیانت جهانی در قبال ایران را شکل دهد.

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز سه شنبه چهارم دی ماه در هنگام ارائه لایحه بودجه 98 به مجلس شورای اسلامی گفت: روابط خارجی خوب لازمه مقابله با تحریم است.

حشمت الله فلاحت پیشه در این ارتباط با بیان این که اشاره رییس جمهوری به شرایط پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام است، اظهار داشت: از سال 1995 میلادی که قرارداد شرکت نفتی کونوکو در پارس جنوبی بهم خورد، ایالات متحده در قالب قوانین مختلف از جمله هلمز – برتون، داماتو و آیسا تلاش کرد ایران را تحریم نفتی کند.

وی توضیح داد: آمریکایی ها تلاش کردند که تحریم های ایران را فرامرزی و فراموضوعی(فرانفتی) کنند و سرانجام در سال 2006 موفق شدند و پرونده جمهوری اسلامی به شورای امنیت رفت که بعد از آن هفت قطعنامه علیه ایران صادر شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: از آن زمان یک فضای بین المللی علیه ایران شکل گرفت و همه کشورهای دنیا موظف شدند هر سه ماه یکبار گزارشی از تحریم ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کنند و در صورت ندادن این گزارش خود آن کشورها گرفتار اقدامات تنبیهی می شدند.

فلاحت پیشه به توافقنامه برجام اشاره کرد و یادآور شد: پس از برجام هفت قطعنامه از روی سر ایران برداشته شد تا این که ترامپ از این توافقنامه خارج شد.

وی با بیان این که پس از خروج ترامپ از برجام، جامعه جهانی به دو دسته تقسیم شدند، گفت: این تقسیم بندی شامل کشورهایی می شود که یا کماکان در ارتباط با ایران مستقل عمل کرده و یا در قالب مقتضیات اقتصادی و سیاسی خود با دولت آمریکا و وزارت خزانه داری این کشور اقدام می کنند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب تاکید کرد: تحریم های آمریکا، تحریم بین المللی نیست و ما می توانیم از فضای بین المللی بعنوان یک فرصت استفاده کنیم زیرا اولا آمریکا منتقدانی در عرصه بین المللی دارد که خود این کشورها هم دچار تحریم هستند، این کشورها می توانند با ایران کار کنند، ثانیا برخی از کشورها وجود دارند که مستقل عمل کرده و حاضر نیستند تحت اقتضای سیاسی آمریکا عمل کنند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: استفاده از فرصت های بین المللی برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری و پیوستن به برخی معاهدات بین المللی می تواند بهانه را از دست دشمنان جمهوری اسلامی برای تحریم خارج کرده و صیانت بین المللی لازم در قبال ایران را شکل دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.