رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آذربایجان در زمینه نفت و گاز آمادگی کامل دارد، افزود: در صورت تمایل آذربایجان برای سرمایه گذاری در ایران نیز جهت فراهم آوردن زمینه پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

به گزارش جماران؛ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پارلمان جمهوری اسلامی ایران نظر مساعدی برای همکاری همه جانبه با آذربایجان وجود دارد، گفت: در زمینه همکاری با جمهوری آذربایجان هیچ محدودیتی نداریم و مبادلات تجاری دو کشور باید افزایش یابد.

مبادلات تجاری ایران و آذربایجان باید افزایش یابد

علی لاریجانی امروز- سه شنبه- در دیدار با اکتای اسداف همتای آذربایجانی خود، با بیان اینکه روابط دو کشور صمیمانه است، اظهار داشت: ریشه های تاریخی و روابط حسنه دو کشور سبب می‌شود که سفر رئیس مجلس آذربایجان زمینه ارتقای سطح روابط تجاری، اقتصادی و پارلمانی دو کشور را فراهم سازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پارلمان جمهوری اسلامی ایران نظر مساعدی برای همکاری همه جانبه با آذربایجان وجود دارد، بیان کرد: در زمینه همکاری با جمهوری آذربایجان هیچ محدودیتی نداریم. ما شما را دوست و برادر خود می دانیم.

وی با بیان اینکه گروه دوستی آذربایجان در پارلمان ایران فعال است، افزود: نمایندگان عضو این گروه دوستی به صورت جدی پیگیر همکاری های پارلمانی و توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان هستند.

**سطح مبادلات تجاری بین ایران و آذربایجان باید افزایش یابد

لاریجانی با بیان اینکه من هم مانند شما به افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور اعتقاد دارم، تصریح کرد: همکاری ها در زمینه خودروسازی و انتقال گاز در حال انجام است، همچنین پیشرفت پروژه داروسازی به خاطر تغییرات مدیریتی اخیراً دچار مشکلاتی شده است که این موانع برطرف خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خط راه آهن شمال به جنوب پروژه مهمی است که به دو کشور ایران و آذربایجان مرتبط می شود، گفت: در قالب راه آهن شمال به جنوب اکنون تکمیل خط آستارا به آستارا باقی مانده است، ولی راه آهن قزوین به رشت انجام شده است که اگر قسمت های باقیمانده به اتمام برسد، کریدور شمال به جنوب قابل بهره برداری خواهد بود و این موضوع بسیار مهم است، زیرا آذربایجان نیز به دریای جنوب متصل خواهد شد.

**ایران آماده همکاری در زمینه نفت و گاز با آذربایجان

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آذربایجان در زمینه نفت و گاز آمادگی کامل دارد، افزود: در صورت تمایل آذربایجان برای سرمایه گذاری در ایران نیز جهت فراهم آوردن زمینه پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان راغب هستند که روابط اقتصادی خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه ایران ویزا را برای سفر مردم آذربایجان به ایران برداشته است، اضافه کرد: مرزنشینان ایرانی در گذشته با ورقه عبور تا فاصله 45کیلومتری می توانستند رفت و آمد کنند که این موضوع به روابط تجاری مرزنشینان کمک می کرد، ولی اکنون این برنامه اجرا نمی شود. گروه دوستی ایران و آذربایجان راغب است که این مشکل توسط شما حل شود.

**حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان 40 درصد افزایش داشته است

اکتای اسداف رئیس مجلس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران اظهار داشت: روابط سیاسی ایران و آذربایجان بسیار توسعه یافته است و روسای جمهور دو کشور نیز با یکدیگر دیدارهای متعدد و مفیدی داشته اند.

وی با بیان اینکه تقاضا دارم که روابط اقتصادی دو کشور بیشتر فعال شود، بیان کرد: در سال 2018 حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان 40 درصد افزایش داشته و به نزدیک 400 میلیون دلار رسیده است، البته باید هدفگذاری کنیم تا سطح مبادلات تجاری بیش از این افزایش یابد. 

رئیس مجلس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه نمایندگان مجلس آذربایجان آماده همکاری با ایران هستند، ادامه داد: جمهوری آذربایجان از همکاری با ایران رضایت دارد.

وی با بیان اینکه در مورد همکاری های مرزی نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نیز این مسئله را در پارلمان مطرح کردند که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود، افزود: جمهوری آذربایجان بحث آسان ویزا را مطرح کرده که مردم در فرودگاه ها نیز می توانند ویزای خود را دریافت کنند.

اکتای اسداف گفت: در زمینه حمل و نقل نیز افزایش همکاری ها را شاهدیم.

وی با بیان اینکه اگر بهره برداری از کریدور شمال و جنوب آغاز شود، حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش خواهد یافت، افزود: کریدور شرق به غرب از باکو عبور می کند که ایران می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1082059
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.