احمد میدری گفت: این است که تا کنون 75 درصد بودجه برای بازنشستگان تأمین اجتماعی دریافت شده است.

به گزارش جماران، هیئت وزیران در تاریخ 27 آبان ماه به‌ پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را تصویب کرد.

بر اساس «دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه»، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است برای پرداخت کمک جبرانی به‌میزان 200 هزار تومان به کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشگری، کارکنان قراردادی و کارکنان شرکتی دستگاه‌های اجرایی که از محل منابع بودجه عمومی، حقوق دریافت می‌کنند و جمع مبلغ مندرج در آخرین حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین مبلغ ماهیانه قرارداد منعقده برای کارکنان قراردادی و شرکتی، کمتر از 3 میلیون تومان است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق و مزایای کارکنان مشمول، اقدام کند.

همچنین بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (لشگری)، صندوق بازنشستگی فولاد و سایر صندوق‌های بازنشستگی مشابه که بخشی از مستمری مشمولین آنها از محل منابع بودجه عمومی تأمین می‌شود و مجموع آخرین حکم حقوقی (مستمری) در سال 1397 هر یک از آنها کمتر از 3میلیون تومان است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق (مستمری) آنها به حساب آنها واریز می‌شود.

خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان از جمله گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان و رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.

درخواست سایر خانوارهای کم‌درآمد ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان، پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، به‌ درخواست کتبی اشخاص، پس از اجازه آنها به دسترسی وزارتخانه‌های مذکور، به حساب‌های بانکی مربوط رسیدگی کند.

بر اساس ابلاغیه فوق، این طرح در بین چهار گروه از خانوارهای کشور اجرا می شود:

1- خانوارهای تحت پوشش و کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور
2- گروه دوم تمام بازنشستگان کشور
3- خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 30 میلیون ریال در گروه های کارگران ساختمانی، قالیبافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش فرمایان، رانندگان بین شهری و درون شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و دیگر گروه های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می شوند.
4- دیگرخانوارهای کم درآمد با درآمد ماهانه کمتر از 30 میلیون ریال که درخواست آن ها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی پذیرفته می‌شود. در این زمینه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است که با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد و سازمان بهزیستی، به درخواست کتبی این اشخاص و پس از اجازه آن ها به دسترسی وزارتخانه مذکور به حساب های بانکی رسیدگی کند.طبق این ابلاغیه، اعتبار واریزی موضوع این تصویب نامه برای همه اشخاص و خانوار صرفاً برای خرید کالای سبد حمایتی مصوب کارگروه متشکل از وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی قابل استفاده است. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای حمایتی موظفند اعتبار تخصیصی را بر اساس بعد خانوار تنظیم و پرداخت کنند.

از میان این 4گروه تنها گروه اول این بسته در دریافت کرده اند. گروه دوم تمام بازنشستگان کشور هستند که تعداد آنها 4 میلیون و 800 هزار نفر بوده که تا کنون 50 درصد آنها بسته حمایتی را دریافت کرده‌اند .

علت این موضوع به گفته احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار این است که تا کنون 75 درصد بودجه برای بازنشستگان تأمین اجتماعی دریافت شده است، پس از تأمین کامل به بازنشستگان پرداخت می شود و پس از این که سبد حمایتی به این گروه تعلق گرفت نوبت به کارگران بیمه شده تامین اجتماعی می‌رسد.

 ملاک سبد حمایتی مبلغ حقوق سرپرست خانوار است

وی درباره جزئیات این بخش گفت: بعد از آنکه 25 درصد بودجه باقیمانده مربوط به بازنشستگان از سوی دولت تخصیص یابد و همه بازنشستگان بسته حمایتی را دریافت کنند، به کارگرانی که در یک خانواده هستند حتی یک عضو از آنها بسته حمایتی را دریافت نکرده، آن را دریافت خواهند کرد.

معاون وزیر کار در پاسخ به اینکه آیا سبد حمایتی با توجه به درآمد خانوار به کارگران تعلق میگیرد یا صرفاً درآمد سرپرست خانوار ملاک خواهد بود: درباره کارگران صرفاً احکام خود کارگران مد نظر قرار می گیرد.

میدری تاکید کرد: مبنا در این زمینه بیمه‌پردازی کارگران است؛ مثلا کارگری حقوقش به سازمان تامین اجتماعی 4 میلیون تومان اعلام شده، همین رقم برایش مبنا قرار می‌گیرد و با توجه به پیش‌شرط دریافت بسته حمایتی که به افرادی با درآمد زیر 3میلیون تومان تعلق می‌گیرد دیگر رقمی دریافت نخواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا درباره واحد خانوار، ملاک بانک اطلاعاتی هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود یا صرفا بیمه شده در نظر گرفته می‌شود گفت: در اینجا مبنای خانواده همان چیزی است که در سازمان هدفمندی اعلام شده است یعنی امکان دارد فردی در سازمان تامین اجتماعی مادرش را تحت پوشش قرار داده باشد اما در سازمان هدفمندی جزء‌ خانواده او به حساب نمی‌آید، مبنای ما برای خانوار سازمان تامین اجتماعی نیست بلکه سازمان هدفمندی است.

سبدحمایتی صرفاً به سرپرست تعلق می گیرد

در خانواده‌ای که بیش از یک نفر از اعضای خانواده بیمه شده تامین اجتماعی هستند، سبد حمایتی صرفاً به سرپرست خانوار تعلق می گیرد، لذا از 13 میلیون بیمه شده ممکن است به نصف افراد تعلق گیرد زیرا اعضای خانوار آنها در سایر گروه ها دریافت کرده اند.

معاون وزیر کار همچنین درباره خانواده‌هایی که بیش از یک نفر از اعضا بیمه شده تامین اجتماعی هستند هم گفت: در خانواده‌ای که بیش از یک نفر از اعضای خانواده بیمه شده تامین اجتماعی هستند، سبد حمایتی صرفاً به سرپرست خانوار تعلق می گیرد، لذا از 13 میلیون بیمه شده ممکن است به نصف افراد تعلق گیرد زیرا اعضای خانوار آنها در سایر گروه ها دریافت کرده اند .

میدری در پاسخ به اینکه آیا بودجه مربوط به سبد حمایتی کارگران تامین شده است یا خیر؟ گفت: محل تامین این بودجه در مصوبه دولت پیش‌بینی شده است. در مصوبه مربوط به سبد حمایتی اعلام شده که  منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح حمایت غذایی از گروههای کم درآمد جامعه از محل مابه التفاوت تسعیر قیمت خوراک کارخانه های پتروشیمی و پالایشگاهها تامین می‌شود.

ارائه بسته حمایتی به کارگران بعد از بازنشستگان

وی همچنین درباره زمان پرداخت این بسته حمایتی به کارگران نیز بدون ذکر زمان مشخص، آن را بعد از پرداخت بسته حمایتی گروه دوم یعنی بازنشستگان اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.