جوادی یگانه گفت:نکته آقای هاشمی در خصوص اشکالات برخی پژوهش‌ها یا پولشویی و موارد دیگر –که البته نکته ما و مورد انتقاد ما هم هست-، به برخی پژوهش‌هایی بر می‌گردد که در گذشته انجام شده‌اند. زمانی که بنده آمدم، برخی پژوهش‌ها را تعلیق کردم و برخی‌شان را هم که به کار شهر نمی‌آمد، با سی درصد، چهل درصد یا پیشرفت‌های کمتر و بیشتر، خاتمه دادم. این‌ها مواردی است که بار‌ها در خصوص شان به مهندس هاشمی گزارش داده‌ام و ایشان در جریان آن‌ها قرار دارند و مطلع‌اند و بر اساس آن اظهار نظر کرده‌اند.

پس از آنکه وزیر امور خارجه کشورمان از وقوع برخی پولشویی‌ها در کشور سخن گفت، باب اظهار نظر‌ها در این خصوص بسیار داغ شد. اظهارنظر‌هایی که حالا به طرح برخی موارد پولشویی در شهرداری تهران نیز رسیده است.

به گزارش جماران، «برخی قرارداد‌های پژوهشی برای پولشویی استفاده می‌شود»؛ این مطلبی است که رئیس شورای شهر تهران در نشست این شورا بیان کرد و در تشریح آن گفت: «بخشی از پژوهش‌های انجام شده کیفیت علمی کافی ندارند و از برخی قرارداد‌های پژوهشی نیز برای پولشویی و انتقال اعتبارات مالی استفاده می‌شود که بخش قابل توجهی از محتوا، کپی از منابع مختلف است.»

محسن هاشمی که درباره آسیب‌های حوزه پژوهش سخن می‌گفت، با اشاره به برخی پژوهش‌های صورت گرفته در شهرداری تهران، مساله محور نبودن و کیفیت علمی کافی نداشتن را از جمله مشکلات آن‌ها بر شمرد و تاکید کرد: هرچقدر در این حوزه از مرتبه پساتصمیم به پیشاتصمیم حرکت کنیم، بهره‌وری و اثربخشی بالاتری را در مدیریت شاهد خواهیم بود.

اما منظور رئیس شورای شهر تهران از پولشویی در برخی قراردادای پژوهشی چیست و در خصوص مقابله با آن چه کاری صورت گرفته یا می‌بایست در دستور کار قرار گیرد؟ سوالات و ابهاماتی که می‌شود درباره کیفیت پایین برخی پژوهش‌های صورت گرفته و دیگر اشکالات بیان شده از زبان هاشمی نیز مطرح شان کرد.

پرسش‌هایی که شاید بهترین فرد برای پاسخ دادن به آنها، محمدرضا جوادی‌یگانه، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران باشد که هم عهده‌دار پژوهش‌هایی است که در شهرداری تهران صورت می‌گیرند و هم از پیشینه این پژوهش‌ها و اشکالاتی که در آن‌ها به چشم می‌خورد، آگاه است.

او در خصوص مکانیزم و روند کار‌های پژوهشی در شهرداری تهران می‌گوید: مرکز مطالعات شهرداری تهران عملا مرکزی است برای مطالعات همه معاونت‌های شهرداری تهران. یعنی به ازای هر معاونتی در شهرداری تهران، کمیته‌ای در مرکز مطالعات داریم که رئیس آن کمیته، معاون مرتبط شهرداری تهران است و دبیرش از مدیران مرکز مطالعات است. علاوه بر ایشان، سه نفر از مدیران آن معاونت شهرداری و ۵ نفر از صاحب نظران هم در این کمیته‌ها حضور دارند.

جوادی می‌افزاید: شیوه کار در این کمیته‌ها هم به این صورت است که همه پژوهش‌های مورد نظر معاونت مربوطه را بررسی یا پیگیری می‌کنند. یعنی پژوهش‌ها به درخواست معاونت‌ها و با پیگیری و انجام توسط خود معاونت‌ها صورت می‌پذیرد و عملا مرکز مطالعات، نقش هماهنگ کننده و برآورنده نیاز‌های معاونت‌های شهرداری تهران را بازی می‌کند. محل تامین هزینه این پژوهش‌ها هم، بودجه مرکز مطالعات است.

رئیس مرکز مطالعات تهران در پاسخ به این سوال که «با این توضیحات، چگونه است که رئیس شورا از بی استفاده و غیرمفید بودن برخی پژوهش‌ها سخن گفته؟» می‌گوید: نکته آقای هاشمی در خصوص اشکالات برخی پژوهش‌ها یا پولشویی و موارد دیگر –که البته نکته ما و مورد انتقاد ما هم هست-، به برخی پژوهش‌هایی بر می‌گردد که در گذشته انجام شده‌اند. زمانی که بنده آمدم، برخی پژوهش‌ها را تعلیق کردم و برخی‌شان را هم که به کار شهر نمی‌آمد، با سی درصد، چهل درصد یا پیشرفت‌های کمتر و بیشتر، خاتمه دادم. این‌ها مواردی است که بار‌ها در خصوص شان به مهندس هاشمی گزارش داده‌ام و ایشان در جریان آن‌ها قرار دارند و مطلع‌اند و بر اساس آن اظهار نظر کرده‌اند.

اما پژوهش‌هایی که خاک می‌خورند و احساس می‌شود که مورد نیاز شهر تهران هم نیستند، چه فرجامی خواهند یافت و اصلا نظارت در این موارد بر عهده کیست؟ آیا می‌توان اطمینان داشت که دیگر این دست پژوهش‌هایی که به کار شهر نمی‌آیند، در دستور کار قرار نگیرند و برایشان هزینه نشود؟

این‌ها سوالاتی هستند که جوادی‌یگانه در پاسخشان می‌گوید: البته من نظرم این نیست که پژوهش‌هایی داریم که از ابتدا به کار شهر نمی‌آمده و حالا خاک می‌خورند چراکه باید بپذیریم سیاست‌های کلی شهرداری عوض شده و بر اساس آن شاید برخی پژوهش‌ها به کار نیاید. البته من پژوهش‌های انجام شده را بررسی نکرده‌ام، کار من هم نیست، فرصت آن را هم ندارم و قاعدتا نهاد‌های نظارتی می‌بایست این امور را پیگیری کرده و اظهار نظر کنند، اما درباره ناظر باید بگویم که ما برای همه پژوهش‌هایمان ناظر داریم و آن‌ها هم به کار خودشان مشغولند و اتفاقا نتیجه کارشان نیز رضایت بخش است.

وی می‌‎افزاید: در بخش نظارت نگرانی‌ای نداریم، بلکه چیزی که مساله است و باید در شهرداری روی آن کار شود و البته مهندس هاشمی هم دیروز به آن اشاره کردند، در اختیار قراردادن پژوهش‌هاست که سامانه آن را تدارک دیده‌ایم. سامانه پژوهش یار که هدف از آن، در دسترس بودن پژوهش‌های شهرداری هم برای پژوهشگران شهری، هم برای مدیران شهرداری و هم برای شورای شهر بر اساس سطح بندی است چراکه با بودجه عمومی صورت گرفته و باید در اختیار باشد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پایان می‌گوید: در حال حاضر مشغول آماده‌سازی این سامانه هستیم و با شهرداری اصفهان و مشهد هم در این خصوص همکاری‌هایی داشته‌ایم؛ به این صورت که پژوهش‌هایمان را مبادله کرده‌ایم تا مجموعه کامل تری از پژوهش‌ها عرضه کنیم. یعنی آن چیزی که مهندس هاشمی گفته و وظیفه ماست، در حال پیگیری و انجام است و در خصوص موارد دیگر مانند پولشویی، می‌بایست نهاد‌های نظارتی رسیدگی کرده و توضیح دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.