رشیدیان گفت: اگر افزایش قیمت در حمل و نقل یا بعضی حوزه‌های اقامتی و خدماتی دیگر را در نظر نگیریم هزینه سفر حج هر حاجی ایرانی بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار است. همچنین هزینه داخلی حجاج بین سه تا پنج میلیون تومان می‌شود. برای تامین ارز، سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در این سازمان مذاکرات مختلف داشتند و پیگیری کردیم تا به نرخ مناسبی برای تامین ارز حجاج برسیم. هنوز به این نرخ مناسب نرسیده‌ایم اما راهکارهای مختلفی را دنبال می‌کیم تا هزینه تامین ارز حجاج را کاهش دهیم؛ همچنین پیگیر هستیم تا قیمت خدمات پروازی خود را مثل سال گذشته نگاه داریم تا هزینه اضافی به حجاج تحمیل نشود. در عربستان نیز راهکارهایی را دنبال می‌کنیم تا خدمات مورد نیاز با قیمت مناسب به حجاج‌مان ارائه شود.

به گزارش جماران، علیرضا رشیدیان صبح امروز (سوم دی‌ماه) در نشست خبری که با موضوع دستاوردهای مذاکرات حج ۹۸ برگزار شد، اظهار داشت: ما به دعوت وزارت حج عربستان سعودی برای مذاکرات حج ۱۴۴۰ به عربستان رفتیم البته مذاکرات حج در سه مرحله پیگیری شد. در مرحله اول مواضع ما به صورت مکتوب برای طرف سعودی ارسال و پیش‌نویس آنها نیز برای ما ارسال شد که این مکاتبات مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت. همچنین مجموع کارشناسی موضوعات مرتبط با حج سال گذشته نیز مورد توجه قرار گرفت و در نهایت در مرحله سوم ما به عربستان سفر کردیم و در جلسه با وزیر حج عمره عربستان سعودی تفاهم‌نامه‌ای به امضا رساندیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: شاید تفاوت مذاکره امسال با سال گذشته همین بود، توانستیم در یک روز در خصوص محورها به تفاهم برسیم. در این تفاهم‌نامه مهمترین نکته‌‌ای که مورد نظر ما بود تامین امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی بود که مورد تاکید ما و مورد قبول طرف سعودی بود.

وی با اشاره به اینکه پیگیری مساله شهدای مسجد الحرام و منا از موضوعات مورد بحث در مذاکرات بود، گفت: ما در این خصوص پیگیری به عمل آوردیم که اعلام شد غرامت شهدای مسجدالحرام از سوی طرف سعودی به دفتر نمایندگی در سازمان ملل پرداخت شده و قرار است چک‌های آن سریعا صادر و به خانواده شهدا پرداخت شود.

رشیدیان همچنین در خصوص شهدای مذکور که محل دفن آنان قطعی نشده است، بیان کرد: با بررسی های DNA از ۱۰ نفر شهیدی که مانده بودند محل دفن پنج نفر به صورت قطعی معلوم شد و ۲ نفر به صورت تقریبی تایید شدند و محل دفن سه نفر در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: موضوع کمیته حقیقت‌یاب و وجوه شرعی که باید به خانواده‌های شهدای منا پرداخت شود مورد پیگیری ماست که امیدواریم بعد از پرداخت غرامت شهدای مسجدالحرام کلید بخورد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه افزایش جمعیت حجاج ایرانی از دیگر موارد مورد مذاکره بود اظهار کرد: تعداد حجاج ایرانی تا ۸۴ هزار نفر افزایش یافته که با احتساب خدمه، این تعداد به ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد. ما درخواست افزایش سهم ۱۰ هزار نفری خود را اعلام کردیم که قرار شد طرف سعودی در این رابطه پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه مسائلی نظیر تغذیه، حمل و نقل، اسکان و ... نیز مورد پیگیری سازمان حج و زیارت قرار گرفته است گفت: برای پیگیری اجرایی عملیات حج مشکلاتی وجود دارد با توجه به قطع روابط دو کشور تلاش ما این بود که موضوع واجب شرعی مردم را جدا از مناسبات سیاسی دنبال کنیم که این موضوع مورد عنایت طرف سعودی هم قرار داشت.

رشیدیان با اشاره به اینکه موضوع عدم حمایت کنسولی از اتباع ایرانی نیز برای طرف ایرانی اهمیت داشت اظهار کرد: در این راستا قرار شد سه نفر حافظ منافع ایران در عربستان سعودی حضور یابند که در خصوص صدور سریعتر ویزای آنان پیگیری به عمل آمد.

وی در بخش بعدی سخنان خود گفت: حجاج ایرانی در زمان ورود به عربستان برای مسائلی نظیر انگشت‌نگاری با مشکل و معطلی در فرودگاه مواجه می‌شوند و ما اعلام کرده‌ایم که تمایل داریم این کار را از طرف سازمان حج و زیارت در ایران انجام دهیم و فایل‌های انگشت‌‌نگاری را برای طرف سعودی ارسال کنیم تا معطلی حجاج ایرانی در فرودگاه کمتر شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اهمیت مساله خدمات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عربستان به حجاج ایرانی عنوان کرد: در این خصوص به دلیل ناهماهنگی وزارت حج و وزارت صحه عربستان مشکل وجود داشت و قرار شد طرف سعودی برای هماهنگی حضور مترجم در مراکز درمانی اقدام به عمل آورد.

وی اضافه کرد: در خصوص زمان‌های حرکت کاروان‌های ایرانی برای رمی جمرات درخواست کردیم که زمان‌ها را متناسب با شرایط آب و هوایی، شلوغی و مسائل شرعی حجاج ایرانی تعیین کنند.

رشیدیان در پاسخ به سوالی در رابطه حفظ امنیت حجاج ایرانی در عربستان گفت: برای حمایت‌های کنسولی از حجاج ایرانی جدا از پیگیری برای ویزای سه نفر حافظ منافع ایران در جده، قرار شده در ایام حج ۱۰ نفر از همکاران کنسولی وزارت خارجه نیز در عربستان حضور داشته باشند. در سال گذشته برای این ۱۰ نفر ویزا و امکانات مناسب در دوایر دولتی عربستان به وجود نیامده بود که امسال این موضوع مورد تاکید ما قرار گرفت و طرف سعودی نیز پذیرفت که همکاری لازم را داشته باشد.

رشیدیان در پاسخ به سوالی د خصوص حج عمره بیان کرد: موضوع مذاکره، حج ۱۴۴۰ بود و موضوع عمره در دستور کار ما قرار نداشت. موضوع عمره مقداری تابع شرایط سیاسی بین دو کشور است و از آنجا که شرایط فعلی با گذشته فرقی نکرده است، نمی‌توان گفت شرایط برای اعزام عمره‌گذاران وجود دارد. مشکلاتی که در سنوات قبل در موضوع حج عمره پیش آمد و موجب تعطیلی آن شد باعث شد تا تضامین مورد نیاز ما تامین نشود و به همین دلیل حج عمره نیز انجام نمی‌شود بنابراین نه از طرف ما و نه از طرف عربستان سعودی بحثی در این رابطه نشد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه رقم دقیق غرامت شهدای مسجد الحرام را نمی‌دانیم، گفت: در خصوص شهدای منا تاکید کردیم اسناد و مدارکی داریم که آمادگی داریم آنها را در کمیته حقیقت یاب ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد بحث در مذاکرات طولانی شدن زمان حضور حجاج ما در عربستان بود، گفت: زمان حضور حجاج ما در عربستان از ۲۸ تا ۴۲ روز طول می‌کشد این طولانی شدن زمان اقامت به دلیل مشکلات اسلات‌های پروازی پیش می‌آید. بر اساس توافقاتی که از قبل صورت گرفته بود ما با ید ۵۰ درصد حجاج را با پرواز عربستان و ۵۰ درصد را با پروازهای ایرانی اعزام کنیم. ما در سال‌های گذشته مواردی داشتیم که تا ۱۶۰ هزار حاجی به عربستان اعزام می‌کردیم و حداکثر زمان حضور آنان ۳۰ روز می‌شد اما در دوره‌های اخیر متاسفانه این زمان طولانی می‌شود. طرف سعودی در این خصوص به مواردی از قبیل تعداد پروازها یا مشکلات فرودگاهی خود در این رابطه اشاره کرده‌ است.

رشیدیان در خصوص بحث نرخ پروازهای هواپیمایی اظهار کرد: نرخی که سعودی‌ها اعلام می‌کنند با رقم پروازهای داخلی متفاوت است ما خواسته خود را مبنی بر یکسان‌سازی این قیمت‌ها اعلام کردیم و قرار شد این موضوع را به شرکت هواپیمایی طرف سعودی نیز اعلام کنیم که امیدواریم هماهنگی لازم ایجاد شود ما در پروازهای ایرانی یک قیمت مشخص تعیین کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این قیمت‌ها را حفظ کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه با افزایش بیش از ۸۰ درصدی قیمت حمل و نقل در عربستان مواجه شده‌ایم، گفت: با توجه به افزایش قیمتی که عربستان سعودی یکی دو سال قبل هم در این حوزه داشته است، افزایش قیمت جدید به هیچ عنوان نمی‌توانست مورد قبول ما قرار گیرد و به همین دلیل نظر خود را به صورت مکتوب اعلام کردیم که امیدواریم با اجماعی که مسئولان حج کشورهای مختلف در این خصوص دارند مشکل حل شود. البته یک امکان جدید به اسم قطار از مکه تا مدینه در عربستان ایجاد شده اما قیمت‌های آن اصلا منطقی نیست و هزینه آن تقریبا ۲۶۵.۵ ریال می‌شود که به پول ایران رقم بالایی است.

رشیدیان در پاسخ به سوالی راجع به قیمت حج امسال با توجه به تحولات در بحث برابری پول ملی و ارز گفت: اگر افزایش قیمت در حمل و نقل یا بعضی حوزه‌های اقامتی و خدماتی دیگر را در نظر نگیریم هزینه سفر حج هر حاجی ایرانی بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار است. همچنین هزینه داخلی حجاج بین سه تا پنج میلیون تومان می‌شود. برای تامین ارز، سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در این سازمان مذاکرات مختلف داشتند و پیگیری کردیم تا به نرخ مناسبی برای تامین ارز حجاج برسیم. هنوز به این نرخ مناسب نرسیده‌ایم اما راهکارهای مختلفی را دنبال می‌کیم تا هزینه تامین ارز حجاج را کاهش دهیم؛ همچنین پیگیر هستیم تا قیمت خدمات پروازی خود را مثل سال گذشته نگاه داریم تا هزینه اضافی به حجاج تحمیل نشود. در عربستان نیز راهکارهایی را دنبال می‌کنیم تا خدمات مورد نیاز با قیمت مناسب به حجاج‌مان ارائه شود.

وی تاکید کرد: اعزام‌های ما به عربستان سعودی از نیمه تیر سال ۹۸ شروع خواهد شد.

رشیدیان همچنین از حجاج ایرانی درخواست کرد با توجه به قیمت بالای کالا، سوغات‌های خود را از بازارهای داخلی خریداری کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.