طی تفاهمی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد با سرمایه‌گذاری حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی حدود ۲۰ هزار شغل در حوزه فرهنگی و هنری ایجاد خواهد شد.

به گزارش جماران، به نقل از روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع،  امروز (شنبه)مراسم امضای تفاهمنامه با موضوع «برنامه اشتغال و تولید سال ۹۷ در حوزه فرهنگ و هنر» با سازمان برنامه و بودجه با حضور نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونان و مدیران حوزه فرهنگ و هنر برگزار گردید.
 
طبق این تفاهم قرار است تا با تامین ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی در سه بخش رسانه و تولید محتوای دیجیتال، فرهنگ و هنر، سرمایه‌گذاری و ضمن توسعه در این حوزه به تولید اشتغال بینجامد.

 

این در حالی است که از منابع پیش بینی شده حدود۱۶۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی در شهر ها و ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش روستایی و عشایری تامین می‌شود.

 

قرار بر این شد تا سود تسهیلات بانکی در شهرها با کمک یارانه‌ای دولت پرداخت شود به طوری که از سود ۱۸ درصد رایج شبکه بانکی با دو درصد کمتر در اختیار این بخش قرار گیرد و دو درصد مانده با کمک ۸۲ میلیاردتومانی سازمان برنامه و بودجه تامین شود.

 

همچنین سود تسهیلات پرداختی در بخش عشایر و روستایی ۶ درصد خواهد بود. در مجموع پیش‌بینی بر این است که با این تفاهم حدود ۲۰ هزار شغل در بخش فرهنگ و هنر ایجاد شود.

 

اما رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال گفت که در سال آینده که دوران استثنایی به دلیل تحریم‌هاست باز هم بحث تولید و اشتغال را مدنظر قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم روند ایجاد شغل را استمرار دهیم.

 

نوبخت گفت: با توجه به نظری که در مورد اصلاح لایحه بودجه سال آینده وجود داشت، این اصلاحات انجام شد تا در نتیجه آن بودجه در برابر تحریم مقاوم‌تر شود.

 

همچنین در این مراسم شهیدزاده-رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- گفت که با این تفاهم‌نامه صندوق نیز در حوزه‌ای وارد می‌شود که اگر فرهنگ درست توسعه پیدا کند سایر بخش‌ها نیز تغییر مثبت خواهد داشت، چرا که ریشه بسیاری از مسایل به فرهنگ بر می‌گردد.

 

وی یادآور شد:صندوق با پیشنهاد دولت و نظر رهبری حدود ۱.۵ میلیارد دلار را برای ایجاد اشتغال در روستاها پیش بینی کرده است که امیدواریم موجب توسعه شود.

 

 صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه اظهار داشت: فرهنگ و هنر روح جامعه ایرانی است که در طول تاریخ چند هزار ساله ما با هویت ایرانی تنیده شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با چنین نگاهی، سرمایه‌گذاری روی فرهنگ و هنر، سرمایه‌گذاری روی هویت ایرانی و بقای روح این هویت است.

 

صالحی با بیان اینکه ما را در کل جهان با همین هویت تعریف می‌کنند، گفت: می‌توان به بخش فرهنگ به عنوان اقتصاد مولد نگاه کرد. هر سال ۴۵۰۰ فیلم در حوزه سینما ساخته می‌شود که بخش قابل توجهی از استعدادی که در سینما وجود دارد، یک استعداد بالفعل برای حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد:سالانه ۷۰۰۰ تئاتر در کشور اجرا می‌شود و ۱۰۰ هزار فعال تئاتری نیز در کشور وجود دارد. همچنین ۵۰ هزار فعال موسیقی و حدود ۶۰۰۰ رسانه مکتوب و غیرمکتوب در کشور داریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان فرهنگ و هنر آمادگی حضور فعال در بازار را دارند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد امسال به بهانه تبصره ۱۸‌می‌توانیم یک واکاوی مجدد در فرصت‌های شغلی موجود و بالقوه‌ حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم.

 

صالحی خاطرنشان کرد: برای امسال ۲۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد که این فرصت، می‌تواند برای سال ۹۸ میدان‌های دیگری را باز کند.

 

همچنین در این مراسم شهیدزاده رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: با امضای تفاهم‌نامه امروز، صندوق نیز وارد حوزه مهم فرهنگ خواهد شد؛ چرا که اگر فرهنگ درست توسعه پیدا کند سایر بخش‌ها نیز تغییر مثبت خواهد داشت و ریشه بسیاری از مسایل به فرهنگ بر می‌گردد.

 

وی افزود: صندوق با پیشنهاد دولت و نظر رهبری حدود ۱.۵ میلیارد دلار را برای ایجاد اشتغال در روستاها پیش بینی کرده است که امیدواریم موجب توسعه شود.

 

در این نشست حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع، کاراندیش معاون حقوقی و امور مجلس، حسینی معاون هنری، سلطانی فر معاون مطبوعاتی، موموندی رییس دبیرخانه اقتصاد فرهنگ و هنر، سیدآبادی مشاور وزیر در اموربرنامه ریزی، سیدزاده مدیرعامل صندوق هنرمندان و پورغفاری مشاور معاون توسعه مدیریت و منابع از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.