به نوشته آسوشیتدپرس، ' پمپئو ' و «جیمز متیس» وزیران خارجه و دفاع آمریکا به همراه دیگر اعضای تیم امنیت ملی کاخ سفید، فهرستی از خواسته‌های دولت این کشور برای طرح در تماس تلفنی با اردوغان مطرح کرده بودند.

به گزارش جماران؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت که تصمیم برای این اقدام در تماس تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی اتخاذ و اعلام شد.

این تماس تلفنی در 14 دسامبر (23 آذر) و یک روز پس از دیدار «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و «مولود چاووش اوغلو» همتای ترک وی صورت گرفت که در آن هماهنگی‌های لازم برای گفت وگوی سران دو کشور در موضوع سوریه انجام شده بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، ' پمپئو ' و «جیمز متیس» وزیران خارجه و دفاع آمریکا به همراه دیگر اعضای تیم امنیت ملی کاخ سفید، فهرستی از خواسته‌های دولت این کشور برای طرح در تماس تلفنی با اردوغان مطرح کرده بودند.

با این وجود، مقام‌های آگاه به این رسانه گفته‌اند که ترامپ بدون توجه به متن آماده شده، با خواسته همتای ترک خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه موافقت کرده است.

به گفته این منابع، اردوغان با وعده مقابله ترکیه با جنگجویان داعشی باقی مانده، از ترامپ پرسیده که چرا با وجود شکست تقریبی این گروه تروریستی، نیروهای آمریکایی هنوز در خاک سوریه حضور دارند.

ترامپ با توقف تماس تلفنی، این مسئله را با مشاوران امنیت ملی خود در میان گذاشته و به رغم توصیه آن‌ها به ابقای نیروهای آمریکایی در سوریه، وعده خروج آن‌ها را به اردوغان می‌دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، اردوغان و اعضای تیم امنیت ملی ترامپ از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وی، از این تصمیم‌ غیرمنتظره «شوکه» شده‌اند.

بنا به این گزارش،اردوغان که انتظار این تصمیم فوری را نداشته، از ترامپ می‌خواهد که در خروج نیروها شتابزده عمل نکند.

به گفته منابع آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی با وجود تلاش‌های بی وقفه، نتوانستند در روزهای بعد از تماس تلفنی، ترامپ را از تصمیم خود منصرف ساخته یا مجاب کنند که خروج نیروها از سوریه را برای مدتی به تعویق بیندازد. 

متیس در پی این تصمیم از سمت خود به عنوان وزیر دفاع آمریکا استعفا کرد.

به نوشته این رسانه، کاخ سفید پس از ترکیه، نخست رژیم صهیونیستی را در جریان تصمیم خود قرار داد و پس از اطلاع به نمایندگان سنا و دیگر کشورهای هم‌پیمان آمریکا، آن را به اطلاع عموم رساند.

اعلام این تصمیم، واکنش‌های بسیاری را در محافل دیپلماتیک آمریکایی و از سوی متحدان این کشور موجب شد و هشدار آن‌ها را نسبت به پیامدهای این اقدام به همراه داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.