در نشست امروز در ژنو، علاوه بر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و همتایان روس و ترکیه‌ای، استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه نیز حضور داشت.

به گزارش جماران؛ وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در پایان نشست مشترک امروز خود بر تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در اوایل سال آینده میلادی توافق کردند.

نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه - کشورهای ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه - که امروز در ژنو برگزار با صدور بیانیه مشترکی به کار خود پایان داد.

در این نشست علاوه بر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و همتایان روس و ترکیه‌ای، استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه نیز حضور داشت.

متن بیانیه مشترک این نشست به شرح زیر است:

(ژنو، 18 دسامبر 2018)

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین فرمت آستانه، نشستی سه جانبه و مشورتی را با آقای استفان دمیستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو مورخ 18 دسامبر 2018 برگزار کردند.

وزراء:

1- نتایج مثبت رایزنی هایشان با طرفهای سوری درباره ترکیب کمیته قانون اساسی را ارایه نمودند.

2- اراده خود را برای تسهیل آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن بواسطه تعامل با طرفهای سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مورد تاکید مجدد قرار دادند، که بر مبنای آن یک آیین کار به منظور تضمین فعالیت موثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد. فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی میان اعضای آن صورت پذیرد، به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند.

3- توافق نمودند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی در اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کنند.

4- بر این باور تصریح کردند که این گامها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری - سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت منجر خواهد شد.

5- تعهد قوی خود را نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تاکید مجدد قرار داده و تصدیق کردند که این اصول باید توسط همه طرفها مورد احترام قرار گیرد.

ژنو، 18 دسامبر 2018

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.