سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: سازوکار مالی اروپا صرفا برای خرید دارو و مواد غذایی نیست و شامل سایر کالا هم است.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره اجرای سازو کار مالی اروپا افزود: این سازوکار مدتی است که تحت بررسی قرار دارد که برای تسهیل مبادلات ایران با اتحادیه اروپاست. 
وی ادامه داد: این سازوکار شامل اقلام بسیاری می‌شود که در این سبد کالایی می‌تواند دارو، مواد غذایی و سایر کالاها قرار گیرد؛ این مکانیزم می تواند با سایر کشورها هم برقرار شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: این سازوکار صرفا برای خرید دارو و مواد غذایی نیست و سرمایه گذاری صنعتی و اقتصادی هم باید جای خود را در این سبد کالایی پیدا کند.
قاسمی در مورد سفر ظریف به قطر، گفت: سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، سیاست های قبلی است و بر همکاری و گفتگو با کشورهای منطقه مبتنی است بنابراین در این نشست حضور یافتیم تا بتوانیم مواضع خود را بیان کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نشست قطر نشست جدیدی نبود اما با توجه به موقعیتی که می‌توانست برای ما فراهم کند، این سفر یک روزه انجام گرفت و فرصت خوبی برای گفتگو با مقامات منطقه و خارج از منطقه به خصوص گفتگو و رایزنی با مقامات قطر، فراهم شد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ابراز امیدواری کرد واقعیت‌ها بتواند خود را در منطقه نشان دهد و ما نیز بتوانیم در مسیر درستی با کشورهای منطقه همکاری داشته باشیم.

**مبادله با پول ملی 
قاسمی در پاسخ به اینکه آیا روند سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای مبادله پول ملی علاوه بر کشورهایی که مشخص شده با کشورهای آسیای شرقی هم در دستور کار قرار دارد؟ گفت: این صرفا خواست ما نیست. سیاست های حاکم بر کاخ سفید و نقش دلار و مشکلاتی که در بازار مبادلات پولی و ارزی شکل می گیرد و به عنوان ابزار سیاسی در اختیار برخی قدرت ها قرار می گیرد تفکر جدیدی را به وجود آورده تا کشورها بدون استفاده از دلار و دیگر ارزها از طریق پول های ملی خود همکاری های اقتصادیشان را سامان دهند. 
وی با اشاره به اینکه این مبادله پولی میان این سه کشور ترکیه، چین و روسیه مورد بررسی قرار گرفته ، افزود: این بحث مطرح است. حتی در اروپا که این اندیشه بیش از گذشته مطرح می شود می تواند تحت شرایطی به مرحله عمل برسد. در این زمینه برخی کشورها با جدیت بیشتر مذاکراتی را با ما داشته اند و گروه های کارشناسی را مبادله کردیم که در صورت نهایی شدن و رسیدن به مرحله اجرا در این زمینه بیشتر صحبت خواهیم کرد. 
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در شرایط فعلی که آمریکا به دنبال بهانه جویی و یافتن هرگونه راهی برای کارشکنی در تامین منافع ایران است از ذکر جزییات خودداری خواهیم کرد. 
قاسمی در پاسخ به اینکه آیا دستگاه دیپلماسی با توجه به انصراف سرمایه گذاران چینی از بازار نفت و گاز ایران، مذاکراتی را در دستور کار دارند یا خیر؟ بیان کرد: وزارت خارجه و بخش دیپلماسی آن به طور جدی در شرایط کنونی و با توجه به برخی تهدیدات و تحریم ها در کنار سایر دستگاه ها به عنوان تسهیل کننده روابط بین ایران و دیگر کشورها نقش اساسی خود را ایفا می کند. 
وی یادآور شد: برخی خبرها که منتشر می شود از جمله انصراف یا عدم همکاری برخی شرکت ها تا زمانی که رسما اطلاع دقیقی از دولت های این شرکت ها دریافت نکنیم همانند همان جنگ روانی، تبلیغات و فشارهای روانی است که از کانال های مشخص علیه ایران اعمال می شود 
سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: ملاک ما تفاهمات و قراردادها با دولت ها است، قطعا فشار آمریکا و خزانه داری این کشور بر روی شرکت های بزرگ نه در حوزه غرب بلکه در شرق و کشورهای همسایه ما بسیار است و برای ایجاد اخلال و نابسامانی و توقف عمل از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد. 
قاسمی خاطرنشان کرد: البته ما هم بیکار نیستیم و راهکارهای خود را دنبال می کنیم و آخرین اخبار را دولت ها هستند که مشخص تر بیان می کنند. 
وی در پاسخ به اینکه با توجه به اتمام مهلت 45 روزه معافیت اقتصادی عراق به ایران با توجه به فشار آمریکا به عراق آیا استراتژی جدیدی تدوین شده است پاسخ داد: عراق یک همسایه خوب با مرزی طولانی و تعداد زیادی گذرگاه است. 
سخنگوی وزارت خارجه افزود: با نوع ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و تمدنی عراق از شرکای خوب ما است و خواهد بود و همکاری خود را مثل گذشته و با همان دقت و شدت ادامه خواهیم داد. 
قاسمی ادامه داد: علایمی که دریافت می کنیم مثبت است و همکاری ها ادامه خواهد یافت و تلاش های مذبوحانه آمریکا و هیات های اعزامی برای تخریب این روابط ایجاد مشکل و موانع در میان روابط دو کشور برای عدم انجام دادن همکاری های اقتصادی می تواند وجود داشته باشد ولی تجربه به ما آموخته است که کشورها درشرایط جدید با نوع سیاست های خصمانه آمریکا نگاه مستقل خود را خواهند داشت. 
وی گفت: ما با عراق شاهد یک افزایش همکاری اقتصادی در آینده خواهیم بود و حوزه های جدیدی برای همکاری خواهیم داشت. 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه موضوع جمهوری اسلامی درباره عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه چیست؟ افزود: هنوز که اقدامی صورت نگرفته است ولی مدتی است در خبرها چنین مطالبی گفته می شود اینکه صورت خواهد گرفت یا خیر نمی دانم. 
قاسمی اضافه کرد: سیاست ایران همانند قبل است و هیچ کشوری در منطقه و سایر مناطق بدون اجازه دولت مرکزی هر کشوری نمی تواند اقدامی را در درون خاک سوریه و حاکمیت آن کشور انجام دهد. 
وی تصریح کرد: هرگونه اقدام باید با همکاری و خواست دولت سوریه باشد و اگر این روند رعایت نشود می تواند وضعیت سوریه را با توجه به تلاش چندساله روسیه، ایران و ترکیه که در روند آستانه شکل گرفته با مشکلاتی مواجه کند. 
سخنگوی وزارت خارجه افزود: دوستان ترکیه ای ما از واقعیات سوریه و منطقه آگاه هستند و با آنها در تماس هستیم و رایزنی های ادامه دارد و این اخبار در حد خبر است و اگر اتفاقاتی بیفتد بعدا صحبت خواهیم کرد. 
قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به ادامه برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آیا این اقدام در روابط با ایران و برجام تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: در سیاست خارجی ایران میان صاحبنظران در مورد اینکه باید با اتحادیه کار کرد یا روابط دوجانبه بحث های زیادی مطرح بوده است که البته ما هر دو را حفظ کردیم. اینکه انگلیس در اتحادیه نباشد یا در گروه 3 باشد اتفاق مهمی نمی افتد و همکاری ما با 1+4 ادامه می یابد.
وی افزود: هر آنچه در مورد بریتانیا و دولت این کشور و سیاست های آن مطرح است، مساله داخلی انگلیس و اتحادیه اروپا است و نهایتا خیلی در نگاه ما و نقشی که در 1+4 باید در برجام داشته باشد، خللی ایجاد نمی کند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: دولت انگلیس با توجه به توافق برجام متعهد است به عنوان عضوی از برجام در دوران پس از خروج آمریکا از برجام، تعهدات خود را انجام دهد.
قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به سفر جابری انصاری به سوریه آیا وزارت خارجه برنامه ای برای سفر ظریف به سوریه برای قبولاندن سیاست مبارزه با تروریسم دارد یا خیر؟ بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی نسبت به تروریسم مشخص است . جهان، دولت سوریه و تروریست ها نیز از سیاست ما دراین باره ظرف 5 الی 6 سال گذشته آگاه هستند.
وی ادامه داد: سفرهای ما به دمشق و رایزنی های مستمر وجود داشته و ادامه خواهد داشت.
قاسمی اضافه کرد: فرستاده ویژه ما در دمشق در این سفر مذاکراتی را انجام داد و فکر می کنم باید منتظر نشست گروه آستانه و نماینده ویژه دبیرکل در ژنو باشیم. این نشست مهمی است که خط مسیر خود را براساس آستانه در زمینه مسائل سوریه دنبال می کند.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: روند آستانه به رغم همه شیطنت های مخالف برای اینکه آستانه را به عنوان روندی ناکارآمد معرفی کنند تا این لحظه وظایف خود را به خوبی انجام داده است و امیدواریم در این نشست هم گام های دیگری را رو به جلو برداریم و نقش تاریخی خود را در تثبیت تمامیت عرضی و حاکمیت ملی و حل وفصل بحران سوریه ایفا کنیم و نشان دهیم آنچه که مخالفین زیادی داشت و کشورهای منطقه نمی توانستند به طریق دیگر بحران را حل کنند، روندی مورد نیاز است. امیدوارم مذاکراتی که در جریان است با نتایج خوبی همراه باشد.
وی در پاسخ به اینکه روز سه شنبه بحث توافق آتش بس در یمن مطرح خواهد شد آیا ایران از آن حمایت خواهد کرد و آیا این نشانه ای شکست عربستان و متحدان آن نیست، افزود: ترجیح می دهم از واژه های پیروزی و شکست نام نبرم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: از ابتدای تجاوز نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان به یمن مواضع ما نسبت به این وضعیت روشن بود و در طرح های قبلی و گذشته خود که ارائه کردیم ، تلاش ما این بود که در نهایت آتش بس برای فراهم شدن زمینه های کمک های انساندوستانه و حتی خارج کردن بیماران زیادی که نیاز به اقدامات پزشکی و جراحی داشتند، فراهم شود. نهایتا گفت و گوهای یمنی- یمنی و مذاکره برای یک دولت فراگیر را مطرح کرده بودیم.
قاسمی یادآور شد: با توجه به وخیم تر شدن وضع مردم یمن این موضوع به عنوان لکه ننگی در تاریخ معاصر ثبت خواهد شد . ما تلاش کردیم تا اتفاق مثبتی رخ دهد و متجاوزین از حملات نظامی خود بکاهند و در کنار آن کمک های انساندوستانه را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه ایران دیپلماسی فعالی داشت و با بسیاری از کشورهای منطقه و اروپایی جلسات مشخصی داشتیم و تلاش بر آن بود که همه کشورها از نفوذ خود استفاده کنند تا به این وضعیت جدید برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدوارم این اتفاق بتواند سرآغاز منشا تحول بزرگ برای مردم یمن و کشور یمن باشد ولی متجاوزین و آنانی که سال ها مردم غیرنظامی، مدارس، بیمارستان ها و نقاطی که محل تجمع مردم غیرنظامی بود و زیرساخت های این کشور را از بین بردند به حملات خود پایان دهند.
قاسمی افزود: امیدواریم هر آنچه در استکهلم توسط سازمان ملل دنبال می شود به مرحله اجرا برسد و ما هم به سهم خود به دلیل سیاست های مشخص از این روند حمایت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: امیدوارم یاد بگیرند این کشور که با سلاح و دلار نمی توانند سرنوشت یک ملت را دگرگون کنند و افرادی که کمتر با فکر و اندیشه آشنایی دارند بیاموزند که با تجاوز و اشغال نمی توانند امیال خود را به ملتی که زنده است تحمیل کنند.
قاسمی در پاسخ به اینکه موضع ایران در قبال تهدیدات رژیم صهیونیستی چیست؟ گفت: سیاست ما نسبت به رژیم صهیونیستی روشن است و تردیدی در مواضع خود نداریم. تا اشغالگری هست، مقاومت وجود دارد و این سیاست ربطی به تحولات در سایر کشورها ندارد.
وی افزود: مشکل مردم فلسطین و سیاست های نژاد پرستانه رژیم اسرائیل مشخص است و تا این وضعیت وجود دارد مقاومت ادامه می یابد و هر از گاهی به دلایلی سران رژیم صهیونیستی به یاوه گویی و سخنان بی ربط و سخیف و نابجا روی می آورند که چیزی جز این انتظار نداریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: انتظاری نیست که با توجه به ماهیت رژیم درنده خو و متجاوز و زیاده خواه اسرائیل و از طرفی با توجه به جایگاه ایران در منطقه آنها از عناد و دشمنی بکاهند. بنابراین هر از گاهی به شیوه های روانی متوسل می شوند که بی فایده است.
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره احضار سفیر گرجستان در ایران و روند برخورد این کشور با مسافران ایرانی نیز گفت: پس از شدت یافتن برخوردهای نامناسب که انتظار ما از دولت گرجستان که روابط خوبی داریم، این نبود، در تهران وتفلیس تلاش هایی صورت گرفت.
وی افزود: این موضوع تمام شدنی نیست و اعتراض و گلایه و تذکر خود را به این کشور منتقل کرده ایم. پرونده به صورت جدی مفتوح است و با هماهنگی هایی این بحث را دنبال می کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برای ما این نوع رفتار ماموران فرودگاه قابل قبول نیست، البته مقامات سیاسی از این موضوع ابراز تاسف و نکرانی کرده اند و قرار شد موضوع پیگیری شود ولی تمهیداتی را مورد بررسی قرار دادیم و در روزهای آینده اقداماتی را صورت خواهیم داد.
قاسمی افزود: در فضای دیگری با دولتمردان گرجستان صحبت خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد حق وحقوق ایرانیان به این شکل خدشه دار شود و دولت آن کشور نتواند مانع این نوع رفتار شود.
وی ادامه داد: شاهد وجود برخی گروه ها یا شرکت های سودجو هستیم که از فرصت و فضای نبود روادید میان دو کشور استفاده می کنند وبا دروغ برخی وعده ها را برای گمراه کردن برخی ایرانیان برای گرفتن برخی امتیازات انجام می دهند که این مساله هم در حال پیگیری است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تاکید می کنم ایرانیان اگر اجباری برای رفتن به این کشور ندارند تامل کنند تا موضوع خاتمه پیداکند و امیدوارم دولت گرجستان با توجه به نوع روابط، اقدامات لازم را انجام دهد. ما هر مساله که بتواند مشکلات را برطرف کند انجام خواهیم داد.
قاسمی گفت: امیدواریم ایرانیان به هنگام ورود به کشورهای دیگر مقررات آن کشور را مورد مطالعه قرار دهند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص حادثه تروریستی در پاکستان و دلایل احضار سفیر کشورمان در پاکستان و نیز آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده، گفت: وجود برخی نا امنی ها و مشکلات در مرزهای ما وپاکستان موضوع جدیدی نیست .
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ربایش نیروهای مرزبانی ما و ورود گروه های تروریستی از داخل خاک پاکستان به ایران موضوعی است که همواره به سرعت و شدت در قبال این موضوع عکس العمل نشان داده ایم ولی بعد از ربایشی که انجام شد، وزیر امور خارجه با توجه به اهمیت موضوع به این کشور سفر و در راس هیاتی با نیروهای امنیتی ونظامی پاکستان مذاکره کرد.
قاسمی ادامه داد: در این زمینه راهکارهایی برای کار دو سویه مشخص شد و گروه های تروریستی 5 نفر را آزاد کردند و مابقی هنوز در اسارت هستند و از وضعیت آنها اطلاع دقیقی نداریم و این بر عهده دولت پاکستان است که نسبت به تلاش برای آزادی آنها و تقویت مرزها برای خودداری از ورود گروه های تروریستی اقدام کند.
وی افزود: ما بر امن بودن مرز خود با پاکستان با توجه به روابط تهران و اسلام آباد تاکید داریم واز طرفی با کانون های معاندی در منطقه روبرو هستیم که سعی دارند روابط را میان دو کشور خدشه دار کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: پس از حادثه اخیر تروریستی در پاکستان ما آن را محکوم کردیم و بر وعده خود برای مساعدت به دولت پاکستان برای اینکه بتوانند مرزها را با شدت بیشتری کنترل کنند، باقی هستیم.
قاسمی گفت: در صحبت با سفیر ایران در اسلام آباد وبررسی موضوع فکر می کنم براساس اطلاعات اشتباهی که از سوی همان کانون های معاند که حاضر نیستند مرزهای دو کشور در مسیر درست باشد، عمل شده است.
وی فزود: این موضوع تکذیب شد و بررسی لازم را انجام دادیم و موضوع خاتمه یافته است وباید منتظر بود که دولت پاکستان تلاش خود را برای آزادی افرادی که در اسارت تروریست ها هستند، انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در این خصوص که این وزارتخانه در رابطه با حضور یک خانم ایرانی در پارلمان کانادا و اصرار بر فشار تحریم آمریکا علیه ایران چه موضعی دارد؟ گفت: نماینده پارلمان کانادا چهره شناخته شده ای است و با برخی گروه های تروریستی ایرانی و ضد ایرانی در سالیان گذشته در تماس جدی بوده است.
قاسمی افزود: وی برای ایجاد مشکل و مانع و فضای منفی برای ایرانیان دریغ نداشته است و این در ادامه رفتارهای بی ربط نمایند پارلمان کانادا بوده است.
وی تصریح کرد: هر فردی با هر نامی و بخصوص اگر ادعا می کند ایرانی است در هر جای جهان جرات دهد که خواهان تحریم دیگر کشورها نسبت به ایران باشد وجدان ندارد و انسان نیست واین رفتار از سوی هر قومی باشد محکوم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع این وزارتخانه در خصوص خروج وابستگان ایرانی از آمریکا، گفت: این فرد حرف های بی ربط زیادی می زند وتلاش دارد در هر لحظه مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند.
قاسمی افزود: ماموریت ایشان تشویش و ایجاد جنگ روانی است ولی در قبال اراده ملت ایران ناچیز خواهد بود و سخنانش یاوه گویی است که در جهت ایجاد نگرانی مطرح کرده است.
وی در پاسخ به سوالی در این خصوص که ترامپ در مورد قتل روزنامه نگار عربستانی پای ایران را به میان کشیده است، این سیاست برمبنای چه محوری است؟ گفت: ترامپ اصلا سیاست خارجی ندارد. وی نشان داده که بامداد که بلند می شود سیاستی و سخنی را اعلام می کند و نسنجیده و نادانسته وبدون توجه به عواقب آن موضوعی را مطرح می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پاسخی برای این رفتار ندارم و گذر زمان اذهان عمومی را در مورد قضاوت درباره ترامپ شفاف تر می کند و سخنان عجیبی بود که نسنجیده و فرافکنانه و بی ربط زده شد و نشان می دهد وی از منطق و انصاف برخوردار نیست و برایش ارزش دلار و میزان فروش سلاح مهمتر از شرافیت انسانی است.
قاسمی در پاسخ به اینکه مواضع ایران در قبال تحولات اخیر فرانسه وبرخورد با معترضان چیست؟ گفت: این یک مساله داخلی فرانسه است ولی آنچه دیده شد و مطالعه کردیم رفتار نیروهای نظامی و انتظامی در قبال افرادی که در خیابان بودند خشن ونسنجیده و غیر قابل قبول بوده است.
وی ادامه داد: در گذشته هم دولت فرانسه را دعوت کردیم که در قبال معترضین خویشتن دار باشد و اجازه دهد در فضای مسالمت آمیز اعتراضات انجام شود. البته اخباری دیگری هم وجود دارد از حضور برخی گروه های آنارشیست که به دلایل مشخص به صحنه آمده اند و از روش های آنارشیستی استفاده کرده و به تخریب و صدمه زدن به دیگران و بخش های ارزشی اقدام می کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت فرانسه به عنوان دولت مسئول بهتر است خویشتن دار باشد واز بکارگیری خشونت و زور جلوگیری کند.
قاسمی در پاسخ به اینکه تغییر موضع ترکیه در قبال سوریه آیا روند تازه ای از همکاری ها میان ایران وترکیه ایجاد خواهد کرد؟ گفت: ترکیه مواضعی در گذشته دورتر نسبت به سوریه داشت که انکار نمی شود و اختلاف نظر در گذشته ما نسبت به سوریه با ترکیه وجود داشت ولی باید شرایط حال را دید.
قاسمی اضافه کرد: واقعیات خودش را نشان خواهد داد و می تواند کمک کند که هر کسی مسیر بهتری برقرار کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره فرآیند انتخاب سفرا نیز گفت: برای کشورهایی که سفیران ما ماموریتشان پایان یافته اقدامات شروع شده و اکثریت کشورها نامگذاری شده است و برای معرفی سفرای باقیمانده روند قانونی خود را طی می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه موضع ایران نسبت به دخالت آمریکا و حمایت از تروریست های پ.ک.ک، گفت: دخالت آمریکا در منطقه و در ارتباط با هر گروهی محکوم است و آمریکا حق ورود به گروه های کشورهای منطقه ندارد.
قاسمی افزود: این از سیاست های غلط است که می تواند با ایجاد بحران های جدیدی جهان را روبرو کند چراکه این ارتباط با حسن نیست و دلسوزی نیست و دنبال یارگیری هستند تا به اهداف شوم دراز مدت وبلند مدت خود برسند.
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با توجه به جلسه اخیر شورای امنیت و اظهارات تند برخی نمایندگان کشورها در مورد مسایل موشکی ایران آیا قرار نیست گفت وگوهایی با اروپا برای احتمال تاثر پذیری آن در برجام را به نوعی به سمت مثبت تر ببریم، گفت: در گذشته همواره هیچ دو کشوری نبودند که دارای اشتراکات نظر باشند اما امروز در حوزه برجام بسیاری از کشورهای جهان مواضع مشخص در مخالفت با آمریکا دارند و معتقد به استمرار آن هستند و تلاش می کنند تا ایران بتواند از مواهب مشخص شده استفاده کند.
وی افزود: در سایر مسایل بی شک با موضوعات زیادی رو به رو هستیم که الزاما مسایل موشکی نیست که می توانیم با سایر کشورها اختلاف نگاه داشته باشیم، در حوزه مسایل موشکی اختلاف نظر بین ما و برخی کشورهای اروپایی با شدت بیشتر و با برخی کمتر مطرح می شود که به دلایل مختلف برخی اظهار نگرانی می کنند که نگرانی بی ربطی است و ناشی از تلاش بدخواهان و آن هایی است که به جنگ روانی روی آورده اند.
قاسمی اظهار داشت: ما شاهد برخی بیان های منفی و ابراز نگرانی از جانب کشورهای اروپایی و غیر اروپایی درباره مسایل موشکی هستیم، البته سیاست های موشکی ایران منافاتی با قطعنامه ها ندارد و این سیاست دفاعی ملی ما است و ایران به دلیل تجربه تاریخی و منطقه ای که در آن قرار گرفته نمی تواند مثل سایر کشورهای منطقه با صرف هزینه سنگین و بیهوده برای خود سلاح و امنیت بخرد.
وی خاطر نشان کرد: ما به توانمندی خود متکی هستیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد چرا که هیچ کس نسبت به امنیت ما تضمین نخواهد داد و ایران باید بتواند با توانمندی خود از خود دفاع کند.
وی افزود: البته مساله موشکی ما به عنوان یک قدرت بازدارنده دفاعی است و علیه هیچ کشوری نیست و شعار ما همزیستی مسالمت آمیز و روابط خوب با همسایگان است، ولی نمی توانیم از سیاست دفاعی خود چشم پوشی کنیم و کشورهای اروپایی باید این را درک کنند.
قاسمی یادآور شد: مواضع نماینده انگلیس در این جلسه تند بود و باز هم آنان دچار اشتباه هستند و باید توجه کنند که شرکای آنها سیل سلاح های مخرب را به منطقه ارسال می کنند و فضا را برای ایجاد تنش و جنگ افروزی به وجود می آوردند ولی در قبال مردم ایران که تجربه تلخی دارند و جنگ سختی را پشت سرگذاشته اند، نگران می شوند و آن را خطرناک می دانند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موشک های ما برای حمل کلاهک هسته ای و آن نوعی که می گویند، نیست و نباید به دروغ پردازی های رژیم صهیونیستی متوسل شوند و ما هم این سیاست ها را با دقت و شدت ادامه خواهیم داد و به صلح و امنیت منطقه با حفظ مواضع بین المللی اعتقاد داریم و اجازه نخواهیم داد که در این حوزه ما را محدود کنند.
وی افزود: ما در مورد همه مسایل جهان با کشورها گفت گو کرده و ذهن آن ها را روشن خواهیم کرد، ولی مذاکره در مسایل موشکی در هیچ شرایطی صورت نخواهد گرفت و امنیت و کیان کشور را که باید برای آیندگان حفظ کنیم، نمی توانیم قربانی صحبت ها کنیم.
قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا رژیم صهیونیستی به اف ای تی اف پیوسته است، آیا این موضوع در نشست 17 فوریه که در خصوص پیوستن ایران به اف ای تی اف خواهد بود، تاثر گذار است و آیا مسوولان در این زمینه تحلیل های لازم را در دست دارند؟ گفت: وزارت امور خارجه یکی از برنامه هایش تهیه تحلیل ها و در اختیار قرار دادن برای ارکان است و این بستگی به نهادهای قانون گذاری دارد که چه سمت و سویی را انتخاب کنند.
وی افزود: وزارت امور خارجه تلاش های خود را در این زمینه انجام داده و بحث حضور رژیم اسراییل با توجه به ماهیت این رژیم که از هر بهانه برای تخریب چهره ایران استفاده می کند، اهمیتی ندارد.
قاسمی ادامه داد: ما راه خود را امیدوارانه دنبال می کنیم و امیدواریم به راهکارهایی برسیم که منافع مردم ایران را تامین کند و با شناختی که از نهادهای ایرانی داریم مباحث کارشناسی که مطرح می شود به سمتی برود که منافع مردم و مصالح کشور را تامین کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.