گراهام افزود: عربستان تنها تامین کننده 9 درصد از نفت وارداتی ما است و خیلی بیشتر از آنکه ما به آن‌ها نیاز داشته باشیم، آن‌ها نیازمند ما هستند. دلیلی برای ارتباط با این رژیم جنایتکار نمی‌بینم.

به گزارش جماران؛ «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی که پیش از افشای قتل روزنامه‌نگار «جمال خاشقچی» از حامیان عربستان سعودی به شمار می‌رفت، روز یکشنبه با تاکید مجدد بر لزوم قطع حمایت از حاکمان ریاض گفت: اگر آمریکا نبود، آن‌ها ظرف یک هفته درعربستان به فارسی حرف می‌زدند.

وی که با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت وگو می‌کرد، ادامه داد: آن‌ها ارتش بسیار ضعیفی دارند.

گراهام افزود: عربستان تنها تامین کننده 9 درصد از نفت وارداتی ما است و خیلی بیشتر از آنکه ما به آن‌ها نیاز داشته باشیم، آن‌ها نیازمند ما هستند. دلیلی برای ارتباط با این رژیم جنایتکار نمی‌بینم.

این سناتورآمریکایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش مستقیم «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی گفت: هر سناتوری که گزارش‌ اطلاعاتی [سازمان سیا] را دریافت کرده باشد، شکی ندارد که بن سلمان شریک جرم این پرونده بوده است.

وی با اشاره به ماجرای حصر سعد الحریری نخست وزیر لبنان در ریاض افزود: اقدامات او به همین یک مورد هم ختم نمی‌شود. من دیگر از هیچ لایحه فروش تسلیحات به عربستان سعودی حمایت نخواهم کرد.

گراهام پیش از این از حامیان عربستان در سنای آمریکا بود، اما در پی فشار افکار عمومی پس از قتل خاشقچی خواستار قطع همکاری با ریاض شد.

خاشقچی 59 ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، بیش از 2ماه پیش برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و در آنجا به قتل رسید.

دولت آمریکا اما با وجود مدارک آشکار از نقش حاکمان ریاض به ویژه ولیعهد عربستان، روابط سیاسی و تجاری دو کشور را بهانه ای برای سرپوش نهادن بر این جنایت کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی، قرارداد نظامی و تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با مقام های این کشور امضا کرده بود.

بخشی از این قرارداد برای فروش تجهیزات و جنگ افزارهای تهاجمی به ریاض است که از سه سال پیش با تجاوز نظامی به یمن، این کشور را به خاک و خون کشیده و هزاران انسان بیگناه را به کام مرگ فرستاده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.