«بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران در پایان جلسه امروز در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره میزان کاهش عرضه به بازار گفت: «از همین میزان کاهش عرضه نفت (اعضای اوپک و غیراوپک) نیز راضی هستیم.»

به گزارش جماران؛ اعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان دو روز جلسه فشرده، عصر امروز(جمعه) برای کاهش عرضه به بازار به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه به توافق رسیدند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران از این کاهش معاف شد.

در یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک با حضور 14 عضو این سازمان در وین پایتخت اتریش، مقرر شد اعضای اوپک ٨٠٠ هزار بشکه و اعضای غیر اوپک ٤٠٠ هزار بشکه (در مجموع یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه) میزان عرضه نفت به بازار کاهش دهند.

همچنین ایران با توجه به تحریم ها، مشمول معافیت از کاهش عرضه به بازار شد.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران در پایان جلسه امروز در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره میزان کاهش عرضه به بازار گفت: «از همین میزان کاهش عرضه نفت (اعضای اوپک و غیراوپک) نیز راضی هستیم.» 

وی دیروز پس از پایان نشست روز نخست اوپک، فضای این نشست را سخت توصیف، ولی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات به نتیجه برسد.

روز نخست اعضای اوپک دیروز پنجشنبه پس از حدود 6 ساعت مذاکره پشت درهای بسته بدون نتیجه پایان یافت.

وزیر نفت کشورمان پیش از آغاز مذاکرات گفته بود صحبت از کاهش 1.3 تا 2.4 میلیون بشکه‎ای سطح تولید مطرح و قرار است درباره این ارقام بحث شود. 

وی با بیان اینکه تهران با کاهش تولید اوپک مشکلی ندارد و این مساله به تصمیم اکثریت اعضا وابسته است، یادآور شد که ایران تا زمان رفع کامل تحریم‎ها به هیچ توافقی برای کاهش تولید ملحق نمی‎شود./ایرنا

زنگنه: منافع اوپک و ایران در تصمیم‌گیری اخیر کاهش تولید نفت تامین شد

بیژن زنگنه امروز (جمعه، ۱۶ آذرماه) در پایان دو روز مذاکرات فشرده میان وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک، پیش از ترک دبیرخانه اوپک در بین خبرنگاران حاضر شد و به این پرسش که آیا ایران از نتایج مذاکرات راضی است، پاسخ مثبت داد.

زنگنه در پاسخ به خبرنگاران، معافیت ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید را تایید کرد و در پاسخ به این سوال که آیا از کلمه معافیت در بیانیه پایانی استفاده شده است؟گفت: ایران از مشارکت در این توافق مستثنا شده و ما نامه معافیت را از اوپک دریافت می‎کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما از تماس دولت آمریکا با برخی اعضای اوپک ناخشنودید؟ عنوان کرد: بله. ما قبلا نیز تجربه چنین رفتارهایی را داشته‎ایم. اوپک نمی‎خواهد از بیرون از سازمان تحت فشار قرار گیرد. نمی‎دانم دولت آمریکا چه زمانی از این رویه درس می‎گیرد.

وزیر نفت مذاکرات را سخت و پیچیده توصیف کرد و در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری روسیه در حصول توافق امروز، گفت: روسیه در درون اوپک تأثیرگذار نیست، اما در مجموع در توافق بین اوپک و غیراوپک، نمی‎توان نقش مهم روسیه را نادیده گرفت.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که چرا مذاکرات دیروز منتج به توافق نشد؟ گفت: ما به زمان بیشتری احتیاج داشتیم./ فارس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.