• کدخبر: 1068471
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سروش گفت: موج بی‌شمار پیامک‌های تلفنی که هنوز منبع تامین هزینه‌های آن‌ها برای نمایندگان مبهم است و برگزاری تجمعات اعتراضی و طومارنویسی‌های انتقادی گوشه‌ای از فضاسازی جمعی خاص با نیات نه چندان آشکار علیه موافقان پیوستن ایران به FATF بود.

به گزارش جماران؛ ابوالفضل سروش، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با بیان اینکه داستان بررسی لوایح چهارگانه برای پیوستن به FATF در مجلس شورای اسلامی، داستانی پر فراز و فرود و قابل تامل است،‌ گفت: پر فراز و فرودی این لوایح به حواشی‌ای که روند بررسی این لوایح برای نمایندگان و مجلس ایجاد کرده، برمی گردد و قابل تاملی آن به اهمیت بحث اصرار اکثریت بهارستان بر لزوم تصویب هر چهار لایحه برمی‌گردد.چنانچه مجلس به‌جز لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم که از سوی شورای نگهبان تایید شد در سه لایحه دیگر در برابر ایرادات شورای نگهبان اصرار به خرج داده است وآ نها را یکی پس از دیگری برای خوردن مُهر مصلحت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع کرده است. 

او ادامه داد: از چهار لایحه مذکور، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، به قانون بدل شده است و دو لایحه پالرمو- کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی- و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی درانتظار اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و لایحه چهارم کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا همان CFT هم بالاخره با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد .

سروش گفت: در بین لوایح مذکور مسیر تصویب CFT از همه پرچالش‌تر بود، روند بررسی این لایحه هم طرح استیضاح وزیر امورخارجه را از سوی منتقدان او به جریان انداخت و هم به لایحه‌ای بدل شد که همه ارکان تصمیم‌گیر در نظام جمهوری اسلامی از مجلس و دولت گرفته تا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را در قالب کارگروهی ویژه بر سر یک میز نشاند و به همفکری و شورا واداشت.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه موافقت مجلس یا بهتر بگوییم اکثریت مجلس با لوایح 4 گانه که هدفی جز پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی- FATF - را دنبال نمی‌کنند، همگی در بستری مشابه صورت گرفت، گفت: در زمان بررسی هرکدام از لوایح قریب به اتفاق نمایندگان به صورت تک به تک آماج حمله مخالفان قرار گرفتند، حملاتی منسجم و از پیش طراحی شده که هم آسایش نمایندگان را نشانه گرفته بودند و هم با برچسب‌های سیاسی قصد تحت تاثیر قرار دادن رزومه نمایندگی و میزان تعلق خاطر آنان به آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را داشتند.

سروش گفت: موج بی‌شمار پیامک‌های تلفنی که هنوز منبع تامین هزینه‌های آن‌ها برای نمایندگان مبهم است و برگزاری تجمعات اعتراضی و طومارنویسی‌های انتقادی گوشه‌ای از فضاسازی جمعی خاص با نیات نه چندان آشکار علیه موافقان پیوستن ایران به FATF بود. فضا سازی‌ای که چنان عرصه را بر موافقان تنگ کرده بود که آنچنان که باید و شاید حق مطلب در لزوم ضرورت پیوستن ایران به کنوانسیون های مالی مذکور ادا نشد.

او ادامه داد: من به عنوان یکی از موافقان پیوستن ایران به FATF در صددم چرایی وعلت پایداریم بر رای به لوایح چهارگانه را شرح دهم. من به عنوان نماینده‌ای که مدافع تصویب لوایح چهارگانه و پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی بوده‌ام، می‌دانم که با اجرای شروط این کنواسیون بین‌المللی و پیوستن به آن همه مشکلات اقتصادی که به دلیل تحریم‌های مستکبرانه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی اعمال شده است حل نمی‌شود اما باور و بیشتر از آن امیددارم که با این گام مثبت واعتماد ساز ایران نه تنها اروپا بلکه متحدان سیاسی و اقتصادی ایران مثل روسیه، چین، لبنان و سوریه و... کوچکترین بهانه‌ای برای خلف وعده و عدم همکاری با ایران، استمرار فعالیت‌های اقتصادیشان از خرید نفت، مبادلات بانکی، تجارت‌های بین الدولی و... نداشته باشند.

سروش گفت: در باب اهمیت این رفع بهانه تراشی‌ها جالب است اشاره کنم که در زمان بررسی لوایح وقتی که مخالفان پیامک‌های تهدید آمیز بدنه اجتماعی‌شان آسایش نمایندگان را نشانه گرفته بود، چینی‌ها که در مواضع بین‌المللی شریک راهبردی ما هستند به رئیس بانک مرکزی پیغام داده بودند در صورت نپیوستن ایران به FATF نمی‌توانیم با شما همکاری کنیم. یا در نمایی جزیی‌تر بنابر گزارش شخص وزیر امورخارجه به مجلس و تاییدهای معاون حقوقی رئیس جمهور نپیوستن به این FATF ارتباط مستقیمی با بسته‌شدن حساب دانشجویان و بازرگانان داشت؛ منعی که دایره پیامدهای منفی‌اش قطعا جمعیت قابل توجهی را آشفته و سرگردان می‌کرد.

او با بیان اینکه من بر این باورم که موافقت امروز اکثریت مجلس با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به عنوان آخرین کنوانسیون برای عضویت ایران در FATF را اقدامی مثبت و قابل تقدیر است، گفت: چرا که پیوستن به اقتصاد جهانی و پذیرش قوانین بین‌المللی یکی از الزامات ثبات اقتصادی هر کشوری است و مانع تراشی در مسیر ارتباطات جهانی معنا و دستاوردی نخواهد داشت.

سروش گفت: ادعا نمی‌کنم که پذیرش این کنوانسیون‌ها گامی سرتاسر مثبت و بدون حواشی منفی است اما طبیعی است که اگر نیت‌مان تعامل با دنیاست باید قید و شرط آن را نیز بپذیریم؛ چرا که درعصری که همه امور در اتاق‌های شیشه‌ای نظارت جهانی قرار گرفته‌اند نمی‌توان بدون ارتباط سازنده با دنیا به ظرفیت‌های تعامل جهانی دست یافت. به ویژه در زمانی که نه تنها غرب بلکه متحدان سیاسی و شرکای اقتصادی ما هم خواستار اطمینان‌دهی و اعتماد سازی ما در عرصه بین‌الملل بودند؛ بنابراین رای موافق مجلس به CFT نشان‌دهنده عزم نظام جمهوری اسلامی برای داشتن روابط مالی سالم با دنیا و پذیرش قیدهای اقتصاد جهانی است تا بتوانیم به عضوی از اقتصاد جهان بدل شویم.

او گفت: با توجه به لزوم و ضرورت پیوستن ایران به FATF که متضمن منافع ملی و مصلحت نظام در شرایط ویژه فعلی کشوراست، معتقدم دفاع مجلس از رای قبلی‌اش به CFT دفاع مقدس از یک مصلحت ملی است که در لابه‌لای هجمه‌های سنگین مغرضان داخلی و کارشکنی‌های مخالفان بین‌المللی نظام شامل امریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان صورت گرفت. مقدس بودن این دفاع هم به دلیل ایستادگی نمایندگان موافق آن در برابر سیل تهدیدها و تهمت‌های جمعی است که در قالب گروه‌های فشار قصد کاهش استقلال رای نمایندگان را دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1068471
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.