نماینده دائم روسیه در سازمان ملل و سازمان های بین المللی در وین گفت: خروج از برجام، اعمال تحریم های اقتصادی در مورد ایران، اقدامات برای مقابله با توسعه بازرگانی با کشورهای ثالث با تهران به هیچ وجه نمی تواند نظام منع انتشار سلاح هسته ای را تقویت کند.

به گزارش جماران؛ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل و سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد: با وجود تحریم های غیرقانونی و مخرب آمریکا علیه ایران، تمام تلاش های لازم برای حفظ و توسعه همکاری های اقتصادی و مالی با ایران را بکار خواهیم بست.

به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، «میخاییل اولیانوف» در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در شرایطی که تهران با سیاستی منطقی به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام ادامه می دهد، اقدامات واشنگتن مایه دلسردی و نگرانی عمیق است.

وی از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تهیه گزارش کامل درخصوص بازرسی و نظارت در ایران بر روند اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت قدردانی کرد و ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر تایید کرد که ایران به طور کامل مفاد برجام، توافقنامه پادمان ها و پروتکل الحاقی به آن را اجرا می کند. 

اولیانوف خاطرنشان کرد: سطح عالی همکاری بین تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گواه و دلیل آشکار و قانع کننده بر این واقعیت است که توافق هسته ای (برجام) حقانیت خود را اثبات کرده و اطمینان به ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تامین می کند. 

وی افزود: خروج از برجام، اعمال تحریم های اقتصادی در مورد ایران، اقدامات برای مقابله با توسعه بازرگانی با کشورهای ثالث با تهران به هیچ وجه نمی تواند نظام منع انتشار سلاح هسته ای را تقویت کند. 

مقام روس گفت: آمریکا با استفاده از موضوع عدم انتشار سلاح هسته ای به عنوان بهانه ای برای حل مسائل سیاسی خود، کارآیی قرارداد عدم انتشار سلاح هسته ای (ان.پی.تی) را زیر سوال می برد و در عین حال به سیستم پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی بی اعتمادی خود را نشان می دهد. 

وی افزود: اطمینان داریم که برجام از استحکام کافی برخوردار است و شرکت کنندگان باقی مانده در این توافق، توانایی حل مشکلات بوجود آمده را دارند. 

گفتنی است، آژانس بین‌الملل هسته‌ای روز پنجشنبه برای چهاردهمین بار اعلام کرد که اقدامات و فعالیت‌های هسته ای ایران کاملا منطبق با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. 

بر اساس بیانیه نهایی جلسه دیروز (اول آذرماه) آژانس، ایران به تمام تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک متعهد بوده و در عین حال ضروری است که ایران همچنان به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد. 

در این بیانیه آمده است: آژانس به ‌راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران تحت توافقنامه پادمانی ادامه می‌دهد و همچنین ارزیابی عدم وجود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه می‌یابد. 

گفتنی است، با توافق میان ایران و گروه کشورهای 1+5 در 23 تیر 1395، موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام و سپس تأیید آن طی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، این توافق به طور قانونی به‌عنوان یک چارچوب حقوق بین‌الملل الزام آور شد. 

پس از تصویب قطعنامه 2231، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد تخصصی - فنی سازمان ملل متحد، وظیفه راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای ایران را بر عهده گرفت که تاکنون در 14 گزارش، پایبندی ایران به تعهدات برجامی را مورد تأیید قرار داده است. 

گزارش آژانس در حالی برای چهاردهمین بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران را تأیید می‌کند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت، آمریکا را به‌طور یک‌جانبه از این توافق بین‌المللی خارج کرد.

اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.