دستیار ویژه رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها گفتیم هرکدام نیاز به ارائه لایحه دارند این موضوع را به ما و معاونت حقوقی ارائه دهند. در گزارشی اخیر نیز از وزرا خواستیم توجه داشته باشند به ارائه لایحه یا لوایح. لایحه شفافیت و لایحه عدم تعارض از همین دست هستند.

به گزارش جماران؛ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: روزی نیست آرای قضات به استناد حقوق شهروندی برای من ارسال نشود. البته منشورها این خاصیت را دارد که از نظر اخلاقی می‌تواند الزام‌آور باشد و کم کم تبدیل به رویه می‌شوند.

شهیندخت مولاوردی در همایش هم‌اندیشی نویسندگان حقوق شهروندی کشور گفت: در آستانه دومین سالگرد تدوین منشور حقوق شهروندی و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی زمان خوبی است برای ارائه دستاوردهای حقوق شهروندی است.

وی افزود: به این موضوه اشاره کنم این هفته ترافیک مناسبت‌ها را داریم مثل هفته کتاب و کتابخوانی و شعار امسال حال خوش خواندن است که در واقع تشویقی باشد برای کتاب خوانی و نقش و تاثیر آن در فضای امروز که کتابخوانی به سمت الکترونیکی شدن می‌رود و ظرفیت جدیدی را در اختیار ما قرار داده است.

مولاوردی یادآور شد: این بزرگداشت‌ها نباید به هفته و یک روز خلاصه شود، هرروز باید روز کتابخوانی باشد. هفته کارآفرینی را داشتیم و روز کودک را گذراندیم. روز جهانی مبارزه با کودک آزاری بود که شعارش این است که کودکان بر این دنیا مسلط شده و دنیا را آبی می‌کنند. همچنین آغاز هفته وحدت را داریم. ترجمه امروز مکارم اخلاقی همان اخلاق شهروندی است.

وی ادامه داد: در این هفته وحدت به دنبال وحدت مسلمانان هستیم و ما هم به دنبال تعامل بین قوا هستیم تا اتفاق بزرگی که انتظارش را داریم برای حقوق شهرمندی محقق شود. نمی‌توانیم یک شبه ره صدساله برویم  اما ریل‌گذاری‌ها در حال انجام است و مورد سوال واقع می‌شویم که این حقوق شهروندی چه خروجی ملموسی داشت شاید نتوانیم خروجی ملموسی را بیان کنیم. ما باید خروجی این حوزه را متفاوت از خروجی حوزه‌های اقتصادی بدانیم.

مولاوردی تاکید کرد: در این مدت در دو حوزه متمرکز شدیم؛ یکی نهادسازی و دیگری نهادینه‌سازی و جلسات و مباحث امروز در مجموعه کوشندگان این حوزه واقعا قابل تقدیر است. می‌پرسند کی لایحه حقوق شهروندی را به مجلس می‌فرستید؟ ما اصلا چنین برنامه‌ای نداریم چراکه ارجاعات به قانون اساسی در خود منشور وجود دارد. به جز دسترسی به فضای مجازی سایر موارد رنگ و بوی قانونی دارند.

وی خاطرنشان کرد: به سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها گفتیم هرکدام نیاز به ارائه لایحه دارند این موضوع را به ما و معاونت حقوقی ارائه دهند. در گزارشی اخیر نیز از وزرا خواستیم توجه داشته باشند به ارائه لایحه یا لوایح. لایحه شفافیت و لایحه عدم تعارض از همین دست هستند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی عنوان کرد: اخیرا با مرکز مطالعات استراتژیک سی لایحه را بررسی کردیم. برای تحقق مواد حقوق شهروندی لایحه‌هایی هم در مجلس است و درخواست تسریع رسیدگی آن‌ها را کردیم اما ضرورتی برای ارائه لایحه کلی نیست. روزی نیست آرای قضات به استناد حقوق شهروندی برای من ارسال نشود. البته منشورها این خاصیت را دارد که از نظر اخلاقی می‌تواند الزام‌آور باشد و کم کم تبدیل به رویه می‌شوند.

وی یادآور شد:‌ دولت به دنبال تعامل است و از طریق وزارت دادگستری به دنبال همکاری و تعامل با قوه قضائیه هستیم و خود من هم پیگیر هستم هرچند رسانه‌ای نشده ولی اذعان داریم که ما به چهارچوب مشخص برای تعامل با سایر قوا نیاز داریم که به زودی نهایی خواهد شد.

مولاوردی یادآور شد: دو تاکید منشور حقوق شهروندی استفاده از کلیه نهادها مخصوصا نهادهای مدنی است و دیگری نقش جایگاه آموزش و آگاهی است که به مطالبه‌گری بینجامد و مسئولان را مجبور به پاسخگوی کند و باید موارد مهم نقض حقوق شهروندی شناسایی شود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی یادآور شد: این انتظار از نهادهای مدنی است که در خصوص تبیین موارد نقض به ما کمک کنند. پروژه‌ای را با ایرنا شروع کردیم که گزارش‌های تخلیلی را داشته باشیم. ١٠ دانشگاه هم متولی یک بحث استراتژیک شدند که دانشگاه شهید بهشتی هم متولی میاحث حقوق شهروندی شدند. یکی دو جلسه شرکت کردیم و امروز می‌توانیم به چشم اتاق فکر به این دانشگاه نگاه کنیم.

وی گفت: به هرشکل اگر همه تلاش ما ایجاد مهارت‌های مختلف باشد و سرلوحه کار ما قرار گیرد باید به این اصول بپردازیم و وضعیتی که پذیرش تفاوت‌ها است را به وجود بیاوریم اما این به معنای پذیرش صددرصد افراد نیست، اما تحمل و به رسمیت شناختن تفکرها است. شباهت‌ها را بین هم پیدا کنیم نه اینکه نفرت‌پراکنی را در کودکان نهادینه کنیم. اگر این مهارت را آموخته بودیم چقدر این تعداد زندانی‌های ما کمتر بود. امیدواریم با تعامل این مراحل را پشت سربگذاریم. تمام استان‌های ما دستیار حقوق شهروندی دارند دانشگاه‌ها رابط حقوق شهروندی دارند در تلاشیم برش‌های استانی را داشته باشیم. بدون این همکاری شبکه‌ای نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم.

مولاوردی تاکید کرد: همه باید برای نهادینه‌سازی و فرهنگ‌سازی این حقوق کمک کنیم الان دو واحد حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها در دستور کار است. ما باید سرمایه‌گذاری روی خانواده‌ها انجام دهیم که بذر همه اینها در خانواده کاشته می‌شود. لذا خانواده و رسانه و نهادهای فرهنگی ما بسیار مهم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.