رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به آموزش محیط‌‌‌‌بان عنوان کرد: در کشور ما ۴۰ الی ۵۰ دانشکده محیط زیست وجود دارد که مهندس مکانیک، شیمی و منابع طبیعی تربیت می‌‌‌‌کنند اما در هیچ کدام از این دانشکده‌‌‌ها، محیط‌‌‌بان تربیت نمی‌‌شود و ما پول‌‌‌‌های هنگفتی را در این دانشکده‌‌‌‌ها به هدر می‌‌‌دهیم.

به گزارش جماران؛ رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: همه کشورها محیط‌‌‌بان دارند اما مهم این است که ما به وظایفمان در قبال شما عمل نکرده‌ایم. تنها شعار دادیم. آقای سبز و بانوی سبز در سازمان فراوان داشتیم اما در عمل آیا یک محیط‌‌بان حرفه‌‌ای تعلیم داده‌‌‌ایم؟

عیسی کلانتری در نشست بررسی و مسایل محیط‌‌‌‌‌بانان گفت: از اینکه سال‌‌‌های سال و بر اثر کم‌‌‌‌کاری سازمان محیط زیست، محیط‌‌‌‌بانان حتی در حد پرسنل عادی سازمان در نظر گرفته نشده‌‌‌اند، عذرخواهی می‌‌‌کنم. در طول مدتی که در اینجا هستم حتی یک مورد محیط‌‌‌بانی در دفتر رییس سازمان و معاونان مطرح نمی‌‌‌شد و شما موظف بودید در سازمان نوکری کنید و سازمان هیچ مسئولیتی در قبال شما نداشته باشد.

ترس از شهادت و زخمی شدن نباید مانعی برای انجام وظیفه شما ایجاد کند

وی با بیان اینکه محیط‌‌‌بانان پنجاه درصد سازمان محیط زیست را تشکیل می‌‌‌‌دهند، اظهار داشت: یکی از وظایف محیط‌‌‌بانی شهید شدن هم است اما ما هم وظیفه‌‌‌ای در مقابل شما داریم. شما همانند دیگر افراد نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در معرض خطر هستید و نباید از شهادت بترسید چراکه شهادت از وظایف شما در محیط‌‌بانی است و ترس از شهادت و زخمی شدن نباید مانعی برای انجام وظیفه شما ایجاد کند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه شما خواسته‌‌‌های برحقی دارید که عمل نشده است، تصریح کرد: شما مانند رنجرهای غرب  هستید اما با این تفاوت که آنها پس از آموزش وارد کار می‌‌‌شدند اما شما در ابتدا وارد عرصه محیط‌‌بانی می‌‌‌شوید و در حین کار، آموزش می‌‌‌بینید در حالی که این آموزش‌ها کافی نیست و البته ما تعلل کردیم و محیط‌‌‌بانان ورزیده و آموزش دیده را راهی زیستگاه نکردیم.

به وظایفمان در قبال محیط‌بانان عمل نکرده‌ایم

کلانتری با بیان اینکه که سازمان محیط زیست قبل از اینکه سازمان محیط زیست شود، سازمان شکاربانی بود و محیط دریایی و انسانی در آن وجود نداشت، خاطرنشان کرد: ۵۰ الی ۶۰ سال است که راه را درباره شما اشتباه رفته‌‌‌ایم چراکه محیط‌‌‌بانان باید حقوق، مسایل جامعه‌‌‌شناسی، گیاه‌‌‌شناسی و جانورشناسی و... بدانند. ما که نمی‌‌‌‌توانیم در قله کوه ده‌ها کارشناس داشته باشیم بنابراین محیط‌‌‌‌بان باید تمامی این موارد را بداند. ما در همین دفاترمان هم کارشناس نداریم چه برسد به قله کوه.

وی با بیان اینکه ما تنها کشوری نیستیم که محیط‌‌‌بان داریم، ابراز داشت: همه کشورها محیط‌‌‌بان دارند اما مهم این است که ما به وظایفمان در قبال شما عمل نکرده‌ایم. تنها شعار دادیم. آقای سبز و بانوی سبز در سازمان فراوان داشتیم اما در عمل آیا یک محیط‌‌بان حرفه‌‌ای تعلیم داده‌‌‌ایم؟

قصور سازمان محیط زیست در عدم آموزش حرفه‌ای محیط‌بانان

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید مجدد بر اینکه شما جان برکف هستید اما ما محیط‌‌‌‌بانان حرفه‌‌‌‌ای تربیت نکردیم، بیان کرد: کما اینکه در زمان جنگ نیز افراد دو روز آموزش نظامی می‌‌‌دیدند، بعد به جبهه اعزام می‌‌‌‌شدند و بر اثر برخی مسایل شهید می‌‌‌شدند. در حال حاضر نیز سازمان محیط زیست در مقابل شما مقصر است که چرا از ابتدا به دنبال تربیت محیط‌‌‌بان حرفه ای نبوده و هر وقت به مشکل خوردیم، تصمیم گرفتیم به شما آموزش ارایه دهیم.

کلانتری با بیان اینکه ما پایه‌‌‌‌ریزی کردیم تا در تداوم راه شما یک شبکه محیط‌‌‌‌بانی کاملا حرفه‌‌‌‌ای به وجود آوریم، یادآور شد: شما انسان‌‌‌‌های جان برکفی هستید و بسیار تلاش می‌‌‌کنید اما به علت قصور و سوءمدیریت ما، شما همیشه ناقص و بی تجهیزات به پاسگاه‌ها اعزام شدید. البته این قصور به شما ارتباطی ندارد و متوجه سازمان محیط‌زیست است.

پول‌‌‌‌های هنگفتی را در دانشکده‌‌‌‌های محیط زیست به هدر می‌‌‌دهیم

وی با اشاره به آموزش محیط‌‌‌‌بان عنوان کرد: در کشور ما ۴۰ الی ۵۰ دانشکده محیط زیست وجود دارد که مهندس مکانیک، شیمی و منابع طبیعی تربیت می‌‌‌‌کنند اما در هیچ کدام از این دانشکده‌‌‌ها، محیط‌‌‌بان تربیت نمی‌‌شود و ما پول‌‌‌‌های هنگفتی را در این دانشکده‌‌‌‌ها به هدر می‌‌‌دهیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید از زیربنا سازمان محیط زیست را درست کنیم، گفت: وقتی یک محیط‌‌‌بان ما آموزش دید و یاد گرفت با حیوان، جانوران و انسان چگونه رفتار کنند قطعا مشکلات نیز کم می‌‌‌‌شود. ما باید به سراغ مردم برویم و به آنها بگوییم محیط زیست برای شماست چراکه ما اگر شش میلیون نابغه هم باشیم، باز هم نمی‌‌‌‌توانیم به تنهایی و بدون کمک مردم از محیط زیست حفاظت کنیم.

تنوع زیستی ربطی به تراریخته ندارد

آمده‌‌‌ام زیرساخت محیط زیست را درست کنم​

کلانتری با اشاره به موضوع تنوع زیستی اظهار داشت: از سی سال پیش تا به امروز وزارت امور خارجه مسئول تنوع زیستی بوده و هیچ کسی، هیچ اعتراضی به این موضوع نداشته است اما وقتی دولت تصمیم درستی می‌‌‌گیرد همه سوال می‌‌‌پرسند چرا این اتفاق افتاده است و تنوع زیستی را به تراریخته ارتباط می‌‌‌‌دهند در حالی که تنوع زیستی ربطی به تراریخته ندارد و دو مقوله جدا از یکدیگر است.

وی با تاکید بر اینکه باید ساختارمان را قوی کنیم، تصریح کرد: من هیچ گونه وابستگی به پست و مقام ندارم. از من دیگر گذشته است. زمانی که سی ساله بودم، وزیر بودم و این پست و مقام‌‌‌‌ها امروز از نظر من نیز دوزار ارزش ندارد اما از نظر خدمت چرا. آمده‌‌‌ام که زیرساخت محیط زیست را درست کنم و تاکنون سعی کردم بتوانم وضعیت ورشکستگی را که تا سال قبل وجود داشت، حفظ کنم.

فریاد کسانی که رانت‌هایشان حذف شده، به آسمان رسیده است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: در گذشته طرح‌‌‌‌ها مدت زمان طولانی طول می‌‌کشید تا توسط سازمان محیط زیست ارزیابی شود و چرخ تولید کشور معطل چند خانم یا آقا می‌‌‌ماند اما امروز چه در تهران و چه در استان‌ها اگر طرحی پیش از ۴۵ تا ۶۰ روز پاسخ نگیرد، طبق قانون طرح اجرا می‌‌‌شود.

کلانتری افزود: ما امروز امضای طلایی و رانت را حذف کردیم و افرادی که رانت‌‌‌‌هایشان حذف شده، امروز داد و فریادشان به آسمان رسیده است.

تلاش داریم دانشکده محیط زیست سازمان را به دانشگاه محیط‌‌‌‌بانی تغییر دهیم

وی با بیان اینکه در گذشته در حالی که امکاناتش در سازمان فراهم بود اما محیط‌‌‌بانان را آموزش ندادند، خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم دانشکده محیط زیست سازمان را به دانشگاه محیط‌‌‌‌بانی تغییر دهیم. تلاش می‌‌‌‌کنیم آموزش جزو سوابق خدمت محیط‌‌‌بانان منظور شود، دانش‌‌‌آموختگان دانشکده محیط‌‌‌بانی مانند دانشگاه‌های نظامی شوند البته این موضوع نیازمند قانون است و ما امیدواریم برطرف شود.

معاون رئیس‌جمهور خطاب به محیط‌‌‌بانان ابراز داشت: می‌‌‌دانم چقدر مشکل دارید اما همه مشکلات را نمی‌‌‌توانم همزمان برطرف کنم بلکه باید با اولویت پیش برویم. من محیط‌‌‌‌بان نیستم و نمی‌‌‌دانم مشکلات شما چیست. بنابراین خودتان با همراهی فرماندهان مشکلات را اولویت‌‌‌بندی کنید. ممکن است دو سال حل مشکلاتتان زمان ببرد.

براساس قانون باید از جنس تولید داخل استفاده کنیم

کلانتری با بیان اینکه ما در حال حاضر نمی‌‌‌‌‌‌‌توانیم به متمرکز شدن برگردیم، عنوان کرد: یکسری از مصوبات سد راه ما است. به ما گفتند برای حمایت از تولید ملی نمی‌‌‌توانیم واردات کنیم و جلیقه ضدگلوله ۱۵ کیلویی تولید داخل برای شما تهیه کردیم در حالی که جلیقه ضد گلوله آمریکایی و اروپایی کمتر از سه کیلو وزن دارد یا مجبور شدیم به جای خودروی تویوتا از خودروی تولید داخل استفاده کنیم. ما هم می‌‌‌دانیم جنس خارجی بهتر است اما براساس قانون باید از جنس تولید داخل استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی اجازه واردات نمی‌‌‌‌دهند یا نباید بخریم یا باید آدم آهنی بشوید چراکه اجازه واردات براساس قانون داده نمی‌‌‌شود. سال ۶۷ زمانی که در وزارت جهاد بودم،‌ چهار خودرو برای وزارت جهاد گرفتیم که هنوز هم کار می‌‌‌کند در حالی که خودرو داخلی چهار الی پنج سال بیشتر کار نمی‌‌‌کند. ما هم نمی‌‌‌توانیم فراتر از قانون برویم بنابراین با توجه به این قوانین و سوابق  دوستان موظف هستند، دوستان مشکلات شما را حل کنند.

شیفت‌ محیط‌بانی ۱۵ روز، ۱۵ روز یا یک هفته در میان شود

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درخصوص شیفت‌‌‌های محیط‌‌‌بانان نیز یادآور شد: متوجه این شیفت‌‌‌های ۱۸ روز کار، ۱۲ روز استراحت نمی‌‌‌شوم. این شیفت‌‌‌‌ها برای نوشتن روی کاغذ است؟ پیشنهاد می‌‌‌دهم شیفت‌تان ۱۵ روز، ۱۵ روز یا یک هفته در میان شود.

کلانتری ادامه داد: همچنین درخصوص ۴۰۰ محیط‌‌‌بانی که به صورت قراردادی فعالیت می‌‌‌کنند، دستور می‌‌‌دهم تا زمانی که وضعیت‌شان تعیین تکلیف نشد و اصلاح وضعیت نشده‌‌‌اند از جرگه محیط‌‌‌بانی خارج و در جرگه اداری و خدماتی فعالیت کنند.

باید در بودجه‌‌‌‌های استانی اولویت با محیط‌‌‌بانان باشد

وی درخصوص موضوعات رفاهی برای محیط‌‌‌‌بانان بیان کرد: درباره رفاهیات برای محیط‌‌‌‌بانان نیز هر اقدامی که برای ما عملیاتی و امکانپذیر باشد، قطعا انجام می‌‌‌‌‌دهیم. تاکید می‌‌‌‌کنم نباید قول بی‌‌‌‌ربط بدهیم. دستور می‌‌‌‌دهم درخصوص بیمه تکمیلی نیز از بودجه سازمان، یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای بیمه تکمیلی محیط‌‌‌‌بانان در نظر گرفته شود اما بدانید ما یکی از فقیرترین سازمان‌‌‌هایی کشور هستیم و کل بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در مجموعه دو و نیم در هزار از بودجه کشور است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید در بودجه‌‌‌‌های استانی اولویت با محیط‌‌‌بانان باشد، گفت: متاسفانه گاهی اوقات در یک استان استاندار محیط زیست را نمی‌‌فهمد و متوجه موضوعات محیط زیست نیست یا اینکه مدیرکل‌‌‌های سازمان در استان‌ها ضعیف بوده و نمی‌‌‌‌توانند بودجه مناسبی برای محیط زیست تامین کنند. بودجه‌‌‌های استانی به صورت صددرصد تحقق می‌‌یابد. آن چیزی که قطعی است در بودجه استانی هزینه‌‌‌های جاری صددرصد اختصاص یافته است بنابراین باید در انتخاب مدیرکل‌‌‌های استان دقیق‌‌‌تر عمل کنیم و مدیرکل‌‌‌ها نیز هماهنگ باشند. البته در برخی استان‌ها عملکرد مدیرکل‌‌ها خوب است اما در برخی از استان‌ها ضعیف عمل می‌‌‌کنند که باید بر کنار شوند اما بدانید که یکی از سوالات اصلی من از مدیران کل استانی در خصوص وضعیت محیط‌‌‌بانان است و معتقدم تمام تجهیزات از جمله خودروهایی که برای محیط‌‌‌بانان تهیه می‌‌شود باید در اختیار محیط‌‌بانان بوده و در استان‌ها استفاده نشود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد : من نمی‌‌‌توانم تمام ضعف‌‌‌های ۴۰ سال گذشته را یک شبه برطرف کنم. ما یک دستگاه مظلوم درجه سه کشوری هستیم که به مرور تلاش می‌‌کنیم از این وضعیت خارج شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.