رئیس فراکسیون شفاف‌سازی گفت: یکی از مواردی که در مجلس محل اشکال است، این است که ما در پارلمان کشورمان اسپیکر (سخنگو) نداریم و به جای آن رئیس داریم در حالی که در تمام مجالس دنیا به جای رئیس، اسپیکر دارند اما ما رئیسی داریم که رئیس‌تر شده و در نتیجه حیطه اختیارات نمایندگان کاهش یافته است.

به گزارش جماران؛ رئیس فراکسیون شفاف‌سازی با اشاره به حمایت خود از طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان بر ضرورت تضمین مصونیت پارلمانی و امنیت نمایندگان پس از اعلام آرای آنها در مورد طرح‌ها و لوایح تاکید کرد.

محمود صادقی در همایش "چالش شفافیت مجلس" که در دانشگاه شریف برگزار شد، در پاسخ به سوال دانشجویان درباره اعلام حقوق نمایندگی خود اظهار کرد: من در ابتدای دوره نمایندگی، در دانشگاه فردوسی مشهد، حقوقم را اعلام کردم. بعد از آن بود که هجمه‌ها به من شروع شد. برخی نمایندگان حتی به من هجمه فیزیکی کردند و می‌خواستند من را بزنند. آنها به خاطر اعلام حقوق پشت سر هم در جلسه علنی مجلس، تذکر ماده ۷۹ دادند.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون تا پایان سال ۹۶ سامانه اعلام و انتشار علنی حقوق و مزایا باید بارگذاری می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. ما از آقای جمشید انصاری رئیس امور استخدامی در این باره توضیح خواستیم و ایشان گفت که ۴۰۰ دستگاه اطلاعاتشان را بارگذاری کردند و برخی دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات قدری تاخیر کردند که یکی از آنها مجلس است. البته آقای لاریجانی در دیدار با فراکسیون شفاف‌سازی گفتند که آمار و اطلاعات مجلس نیز ارائه شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره میزان حقوق دریافتی‌اش نیز گفت: برخی نمایندگان از دستگاه‌های خودشان مامور به خدمت هستند و حقوق آنجا را دریافت می‌کنند. من هیات علمی دانشگاه و دانشیار هستم و حقوقم حدود ۹ میلیون تومان است اما میزان هزینه‌های دفاتر بر اساس تعداد شهرهایی که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان دارند، متغیر است. من بابت هزینه‌های دفاتر ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کنم و غیر از تهران در اسلامشهر، شهرری، لواسانات و پردیس دفاتری داریم.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه مبانی انتقادی و قانونی شفافیت وجود دارد، اظهار کرد: در قانون اساسی بحث آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و جمعیت‌ها، آزادی برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها، مشخص بودن دخل و خرج دولت، علنی بودن مذاکرات مجلس و پخش آن از رادیو و گزارش دارایی مقامات به قوه قضاییه و محاکمات علنی دادگاه‌ها، مواردی است که تضمین‌کننده شفافیت است.

صادقی ادامه داد: فراکسیون شفاف‌سازی، سالم سازی اقتصادی و انضباط مالی در مجلس دهم تشکیل شد و پیش از این تشکیل چنین فراکسیونی سابقه نداشته است. ما همچنین ۹ راهبرد با مرکز پژوهش‌ها تدوین کردیم. یکی از مواردی که در مجلس محل اشکال است، این است که ما در پارلمان کشورمان اسپیکر (سخنگو) نداریم و به جای آن رئیس داریم در حالی که در تمام مجالس دنیا به جای رئیس، اسپیکر دارند اما ما رئیسی داریم که رئیس‌تر شده و در نتیجه حیطه اختیارات نمایندگان کاهش یافته است.

صادقی با بیان اینکه شفافیت، شکاف دولت - ملت را کم می‌کند، کیفیت قوانین و نظارت عمومی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: در دنیا پارلمان‌ها در یک دهه اخیر حرکت به سمت شفافیت را تقویت کرده‌اند. اگر پارلمان شفاف باشد، قابل نظارت و قابل دسترسی خواهد بود و نمایندگان هم پاسخگو خواهند بود. در واقع شفافیت باعث صداقت در رفتار آنها و اثربخش خواهد بود. علاوه بر این ۴۹ کشور جهان ساز و کاری برای اعلام نتایج آرا را دارند.

صادقی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روش‌های رای‌گیری در مجلس اظهار کرد: اگر بخواهیم شفافیت در مجلس سیستماتیک باشد و موردی نباشد، آیین‌نامه مجلس باید اصلاح شود. در واقع باید اصل بر علنی بودن گذاشته شود در حالی که الان اصل بر غیرعلنی بودن است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر ضرورت پرهیز از تبلیغات و فضاسازی و مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: نمایندگان به فوریت این طرح رای ندادند و این به معنای مخالفت با اصل آن نیست. من معتقدم شفافیت سیستماتیک پادزهر فساد سیستماتیک است. نمایندگان هم وکیل و صدای مردم هستند. نباید موضوعاتی مثل این طرح را سیاسی کنیم. به هر حال اتفاقاتی باید در نظام با همکاری همه جناح‌ها بیفتد.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی در ادامه خاطرنشان کرد: من جزو مدافعان طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان هستم و هر وقت این طرح مطرح شود، به آن رأی مثبت خواهم داد. خودم هم جزو برنامه‌ریزان آن بودم. ما را جلب شبانه هم کردند. ولی عقب‌نشینی نکردیم و پرونده‌هایی داریم. به اعتقاد من فساد سیستماتیک همان چیزی است که از آن به عنوان اژدهای هفت سر فساد نام برده شد و این بهترین بیان تمثیلی برای فساد سیستماتیک است. البته این بدان معنا نیست که از صدر تا ذیل سیستم آلوده به فساد است. بلکه به این معناست که در این سیستم راه گریزی از مبتلا شدن به فساد وجود ندارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما در فراکسیون شفاف‌سازی جلسه‌ای را با فناوری اطلاعات مجلس تشکیل دادیم. آنها گفتند زیرساخت لازم برای شفافیت آرای نمایندگان فراهم شده که هر نماینده به صورت داوطلبانه پروفایلی داشته باشد و اطلاعات آن موجود باشد که هر کس به چه چیزی رأی داده است. در این صورت هر نماینده می‌تواند خودش این اطلاعات را منتشر کند.

وی با بیان اینکه مزایا و فواید شفافیت حداکثری بسیار بیشتر از معایب آن است خاطرنشان کرد: کل سیستم هم باید شفاف شود. در واقع مصونیت پارلمانی و امنیت نماینده باید تضمین شود تا آرایش را اعلام کند.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی ادامه داد: در حال حاضر انتخابات ما شکل محلی به خود گرفته اما اگر احزاب در آن نقش آفرین باشند، ملی می‌شود.

وی درباره آرای مجلس به طرح‌های تحقیق و تفحص از جمله تفحص از شهرداری تهران گفت: من از ابتدای ورود به مجلس تصمیم گرفتم به هر تحقیق و تفحصی رای دهم ولی متاسفانه در موضوع شهرداری تهران یک تصمیم جناحی گرفتند و به آن رای ندادند.

صادقی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این‌که «طبق آیین‌نامه مجلس، دیوان محاسبات باید اطلاعات درخواستی نمایندگان را ارائه کند» مدعی شد: من اطلاعاتی از قوه قضاییه و شورای نگهبان درخواست کردم اما آن را ارائه نمی‌کنند. درخواست ارائه گزارش عملکرد مالی شورای نگهبان در سه سال اخیر را دادم اما گویی این جزو اسناد مگو است. به من گفتند برای آن نامه محرمانه بزنم.

وی درباره هزینه تبلیغات نمایندگان نیز گفت: طرحی در این رابطه در مجلس قبل تهیه شد تا نمایندگان ملزم باشند منبع هزینه‌هایشان را منتشر کنند. به اعتقاد من مهم‌ترین مسئله‌ای که ما در نظام درگیر آن هستیم، بحث تعارض منافع است. گاهی یک نماینده رانت اطلاعاتی پیدا می‌کند و با رای خود می‌تواند منفعت صنفی را در نظر بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.