پیشتر رسانه ها گزارش داده بودند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول صادر کرده است.

به گزارش جماران؛ وزارت خارجه آمریکا به رغم نتیجه گیری سازمان مرکزی اطلاعات این کشور (سیا) مبنی بر مقصر بودن ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی، اعلام کرد که واشنگتن هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که گزارش ها مبنی بر اینکه واشنگتن در موضوع قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی به نتیجه نهایی رسیده «غیردقیق» است.

پیشتر رسانه ها گزارش داده بودند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول صادر کرده است.

نوئرت با بیان اینکه در مورد قتل خاشقچی هنوز پرسش های بی پاسخ متعددی وجود دارد، اظهار داشت که آمریکا به تحقیق در این باره و همکاری با کشورهای دیگر در این زمینه ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: روابط راهبردی مهم میان ایالات متحده و عربستان سعودی را حفظ می کنیم.

این موضع گیری وزارت خارجه آمریکا در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور پس از اعلام خبر نتیجه گیری سازمان سیا با جینا هاسپل رئیس این سازمان و مایک پمپئو وزیر خارجه اش دیدار کرده و در جریان آخرین تحولات قرار گرفت.

خاشقچی که منتقد ولیعهد عربستان بود، ماه گذشته در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید. وی برای تحویل گرفتن اسناد مورد نیاز برای ثبت ازدواج خود به این کنسولگری مراجعه کرده بود. 

ترامپ و مقام های ارشد دولت وی با تاکید بر لزوم مسئولیت خواهی از افراد دخیل در قتل خاشقچی، 17 شهروند سعودی را به دلیل نقش آفرینی در این قتل تحریم کرده اند. 

مقام های مزبور در عین حال بر اهمیت روابط واشنگتن با ریاض تاکید کرده اند، حتی با وجودی که نمایندگان آمریکایی از دولت واشنگتن خواسته اند عربستان را به خاطر این قتل مجازات کند. 

در همین حال، رسانه های ترکیه نقش بن سلمان در قتل خاشقچی را انکارناپذیر می دانند. با گذشت چندین هفته از اعتراف عربستان به قتل خاشقچی، رسانه های ترکیه با انتشار اخبار و تحلیل هایی برگرفته از نظر کارشناسان داخلی و یا به نقل از مطبوعات غربی، بر چگونگی قتل، عاملان و آمران جنایت علیه خاشقچی و نقش آل سعود به خصوص ولیعهد سعودی در این حادثه متمرکز شده اند و خواهان روشن شدن ابعاد پنهان این ماجرا و مجازات سازمان دهندگان این جنایت هولناک هستند.

در این میان، «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، چندی پیش یک شرکت اطلاعات سایبری رژیم صهیونیستی موسوم به «ان.اس.او. گروپ تکنولوژیست» را به فروش نرم افزاری دیجیتالی متهم کرد که برای تعقیب خاشقچی مورد استفاده قرار می گرفت.

خاشقچی بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان این رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل وی، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد 15 مامور از نزدیکان بن سلمان که از طرف وی به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقام های سعودی رد شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.