سومین و آخرین جلسه از ویژه برنامه «من بهشتی هستم» که ظهر روز چهارشنبه ۲۳ آبان در سالن شریعتی دانشگاه اصفهان در حال برگزاری بود، با تجمع جمعی از دانشجویان ناتمام ماند.

به گزارش جماران؛  حجت‌الاسلام جعفر شانظری، معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا با بیان اینکه بنده و معاون شهردار اصفهان چند ماه پیش درخواستی را مبنی بر برگزاری برنامه‌ای با عنوان «احیای اندیشه‌های شهید بهشتی» با همکاری دانشگاه اصفهان برای خانه شهید بهشتی ارسال کردیم، اظهار کرد: این پیشنهاد با استقبال خوبی رو به رو شد و به مناسبت نودمین سالگرد تولد این شهید بزرگوار، برنامه «من بهشتی هستم» با موضوع «گفت‌وگو کلید رشد فرزندان» و محوریت فعالیت تشکل‌های دانشجویی از روز دوشنبه ۲۱ آبان در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

وی با بیان اینکه نخستین برنامه «من بهشتی هستم» با عنوان بازخوانی دیدگاه‌های شهید بهشتی در حوزه توسعه‌ اقتصادی با حضور دکتر فرشاد مومنی برگزار شد، افزود: دومین روز این برنامه نیز با موضوع دین و حاکمیت دینی با حضور سید محمدرضا بهشتی، فرزند ارشد شهید بهشتی برگزار شد.

 معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان با بیان  اینکه سومین برنامه «من بهشتی هستم» با موضوع حقوق و قانون اساسی به دلیل نقش کلیدی شهید بهشتی در این زمینه در دستور کار قرار داشت، ادامه داد: مهمان این برنامه پسر شهید دکتر بهشتی، سید علیرضا بهشتی بود که دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است و بر اساس استعلام‌های صورت گرفته مشکلی برای حضور و سخنرانی وی در برنامه وجود نداشت.

وی با بیان اینکه برخی از جریان‌های مخالف به این بهانه که سیدعلیرضا بهشتی در فتنه ۸۸ حضور داشته اجازه حضور در برنامه را ندادند، افزود: باید توجه داشت که هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت سخنرانی وی وجود ندارد و دستگاه‌های امنیتی نیز در این زمینه مشکلی را اعلام نکردند.

حجت‌الاسلام شانظری ادامه داد: حراست وظیفه کنترل برنامه را داشت، اما شرایط به وجود آمد که امکان ادامه یافتن جلسه وجود نداشت.

سید محمد حسن امامی، خواهرزاده شهید بهشتی نیز در این خصوص با بیان اینکه احیای فرهنگ گفت‌وگو محور و هدف اصلی برگزاری برنامه بزرگداشت شهید بهشتی بوده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای اجرای این برنامه به مناسبت نودمین سالگرد تولد شهید بهشتی از سه ماه گذشته آغاز و برای اجرای آن مجوزهای لازم از سوی شورای نظارت دانشگاه دریافت شده است.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی طلایه‌دار فرهنگ گفت‌وگو در کشور بوده و برای این امر حزب جمهوری اسلامی را راه‌اندازی کرده است، ادامه داد: مناظره‌هایی اول انقلاب نیز به ابتکار شهید بهشتی بوده و نتایج خوبی را نیز به همراه داشته است.

خواهرزاده شهید بهشتی ادامه داد: ویژه برنامه «من بهشتی هستم» در قالب سه برنامه تدوین و در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: دو روز اول این برنامه در آرامش کامل برگزار شد، اما امروز و تا قبل از برگزاری سومین برنامه، تشکل‌های دانشجویی غیرهمسو با اعلام فراخوان‌های عمومی با حضور تعدادی از دانشجویان به سمت محل برگزاری برنامه حمله و از اجرای آن ممانعت کردند.

وی با تاکید بر اینکه رفتار عده‌ای از تشکل‌های دانشجویی غیرهمسو و ممانعت آنها از اجرای برنامه من بهشتی هستم با موضوع حقوق و قانون اساسی با توجه به نقش تاثیرگذار این شهید در این زمینه منجر به تدوام بخشیدن به مظلومیت شهید بهشتی شد، افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های امنیتی با توجه به قانونی بودن همه مراحل برگزاری ویژه برنامه «من بهشتی هستم» توجه بیشتری نسبت به تامین امنیت جلسات داشته باشند.

امامی در خصوص همکاری تشکل ها در اجرای ویژه برنامه من بهشتی هستم نیز گفت: به لحاظ محتوایی تشکل‌های دانشجویی مدیریت این برنامه‌ را بر عهده داشتند.

photo_2018-11-15_13-02-44

photo_2018-11-15_13-02-41

photo_2018-11-15_13-02-39

photo_2018-11-15_13-02-35

خبرگزاری فارس نیز در این خصوص نوشت: حامد فدایی با اشاره به حواشی امروز برنامه «من بهشتی هستم» در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: علی‌رغم هشدارهای قبلی تشکل‌های دانشجویی به ریاست دانشگاه و معاونت فرهنگی دانشگاه در جلسات شورای فرهنگی مبنی بر اینکه حضور و سخنرانی فتنه‌گران با زمینه التهابات موجود در دانشگاه مانند مشکلات صنفی نظیر معضلات اتوبوس‌ها، سلف، حسینیه و... سبب بروز مشکل خواهد شد، اما باز هم برنامه‌ای پیرامون شهید دکتر بهشتی با دخالت‌های شهرداری اصفهان برگزار شد.

وی افزود: صبح امروز اعلام کردند مجوز سخنرانی علیرضا بهشتی که سابقه محکومیت قضایی در فتنه 88 را دارد لغو شده و بنا بود اگر قرار است لغو مجوز شود  تا صبح امروز اطلاع بدند تا دانشجویان را آرام کنیم که این اتفاق نیافتاد؛ از شب گذشته این زمزمه در دانشگاه شنیده می‌شد که تجمعی در اعتراض به این برنامه صورت گیرد که از کنترل تشکل‌ها هم خارج بود، با توجه به اینکه زمزمه تجمعی به دلیل مشکلات صنفی هم از قبل مطرح بود هر چقدر سعی شد تا با رئیس دانشگاه صحبت و این سخنرانی لغو شود، موفق نشدیم.

photo_2018-11-15_13-02-48

photo_2018-11-15_13-02-46

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی گفت: امروز صبح در مساجد دانشگاه و مصلی تجمع‌هایی صورت گرفت، صحبت‌هایی شد و خیل دانشجویانی که به بحث فتنه 88 حساس هستند در این مکان حضور داشتند و به سمت تالار شریعتی حرکت کردند و شعارهایی مثل مرگ بر فتنه‌گر می‌دادند.

وی اضافه کرد: افراد حاضر در تجمع تا تالار بهشتی هم رفتند اما وارد تالار نشدند، قصد آن‌ها برهم زدن جلسه نبود، صرفاً عدم حضور آقای بهشتی مد نظر بود، بارها گفته شد اگر آقای بهشتی از جلسه خارج شود همه دانشجوها سر کلاس رفته و ادامه جلسه با جو آرامی که طی دو روز قبل هم برگزار شده ادامه پیدا کند.

photo_2018-11-15_13-02-52

photo_2018-11-15_13-02-50

فدایی ابراز داشت: در حالی که پیش از این دانشجوهای معترض بیرون از تالار ایستاده بودند، سخنرانی علیرضا بهشتی شروع شد و دانشجویان وارد تالار شدند، با اینکه پیش از این گفته شده بود مخاطبان این برنامه دانشجویان هستند اما دیده شد بیشتر افراد حاضر در جلسه از شهرداری هستند و نیروهای امنیتی شهرداری مانع حضور دانشجوها شدند، با اینکه در برنامه‌های معمول دانشگاه افراد با نشان دادن کارت دانشجویی وارد سالن می‌شوند.

وی تصریح کرد: نیروهای امنیتی شهرداری برخورد بدی با دانشجویان داشتند و سبب زد و خورد شد و حتی یک مورد چاقوکشی هم در جلسه دیده شده؛ مسؤولان دانشگاه باید پاسخگو باشند که چرا اینقدر دانشگاه بی در و پیکر شده که هرکسی اقدام به تهدید دانشجویان می‌کند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی تأکید داشت: مقصر اصلی هیات نظارت دانشگاه هستند که به افرادی که عامل تشنج و بهم زدن آرامش دانشگاه هستند و محکومیت در پرونده‌شان دارند مجوز می‌دهد تا به راحتی وارد دانشگاه شوند و سخنرانی داشته باشند. واقعا چه معنایی دارد مأموران شهرداری با دانشجویان آن هم در دانشگاه برخورد کنند؛ طوری به نظر می‌رسد که شهرداری مجری برنامه‌های سیاسی دانشگاه شده است.

فدایی در پایان تاکید کرد: پیش از این پشت تالار به صورت مسالمت‌آمیز صحبت‌ها و اعتراضات توضیح داده شد، که با خروج آقای بهشتی دانشجویان محل را ترک خواهند کرد اما میسر نشد؛ چرا دانشگاه باید جولانگاه بازی امثال شهرداری باشد چرا شهرداری باید از دانشگاه استفاده ابزاری کند تا به اهداف سیاسی خود برسد؟ ما با دانشجویان بحثی نداشتیم کمااینکه افرادی هم که جلوی دانشجوها را می‌گرفتند که می‌خواستند علیرضا بهشتی خارج شود کارت دانشجویی نداشتند و از نیروهای شهرداری بودند.

 

حجم ویدیو: 25.95M | مدت زمان ویدیو: 00:03:13
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.