سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: آنها تحریم های خود را در ماه‌های اخیر با جنگ روانی آغاز کردند و با تهدید شرکت‌های خارجی تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی و اعمال محدودیت‌های تراکنش های مالی با تمام توان درصدد هستند، تحریم ها و محدودیت ها را در حوزه دارو اعمال و ایجاد نارضایتی کنند.

به گزارش جماران؛ تحریم‌های جدید آمریکا علیه مردم ایران به شکلی هدفگذاری شده که حوزه سلامت و دارو را نیز ‌تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی بسیاری از مواد اولیه دارویی از طریق واردات تامین شده و حتی بخشی از داروهای مصرفی نیز از ‌کشورهای اروپایی وارد می‌شود، ممانعت از مراودات مالی می‌تواند آسیب جدی به صنعت دارو و در نتیجه تامین داروی مصرفی ‌وارد کند در حالی که مسئولان آمریکا از جمله برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا به راحتی و آشکارا دروغ می گویند و از تحریم نبودن دارو سخن می گویند.

هر چند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو طی ماه‌های اخیر تمام تلاش خود را برای مبارزه با این تحریم‌ها و تامین ‌نیازهای صنعت داروی کشور انجام داده است، اما نمی‌توان با این ظلم آشکار به بیماران به واسطه تحریم‌ها به سادگی برخورد کرد.‌

طی روزهای اخیر، هنرمندان نیز با راه اندازی کمپینی در فضای مجازی به تحریم‌های آمریکا در حوزه سلامت و دارو واکنش نشان ‌دادند. در این کمپین که با انتشار ویدیویی از مادر یک کودک مبتلا به سرطان آغاز شده، اثرات مستقیم تحریم در حوزه سلامت و دارو ‌شفاف‌تر شده است.

رهبر مژدهی آذر، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: مسئولان آمریکایی در اینکه دارو مشمول تحریم نیست صداقت ندارند اما چون ایران در بسیاری از کشورها اعتبار دارد در بسیاری از موارد جایگاه و اعتبار ایران باعث شده که در بسیاری از موارد داد و ستد نیز برقرار باشد و مشکلات دارویی برای مردم ایجاد نمی شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: اقلام دارویی در همه دوره ها کمبودهایی داشته است، اکنون نیز که در شرایط تحریم هستیم این کمبودها وجود دارد ولی با مدیریت انجام شده در مصرف کنندگان دارو نگرانی ایجاد نکرده است.

مژدهی آذر ادامه داد: صنعت داروسازی کشور فعال است اما تحریم های ظالمانه آمریکا، مشکلاتی را برای درخواست کنندگان مواد اولیه دارو ایجاد می کند که البته مسئولان، ساز و کارهایی نیز برای مقابله با آن اندیشیده اند.

وی گفت: با توجه به اینکه مسئولان به ویژه سازمان غذا و دارو پیش بینی هایی را در این زمینه کرده اند، می توانیم به راحتی از پیچ و خم های مشکلات دارویی که تحریم آمریکا ایجاد کرده، عبور کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران افزود: دولت پیش بینی های لازم را برای تامین دارو در سخت ترین شرایط تحریم کرده و داروسازان و متولیان صنعت داروسازی نیز نیز نهایت سعی خود را برای اینکه به مردم فشار وارد نشود، دارند و داروهایی که با محدودیت مواجه شده را در داروخانه ها با مدیریت بین بیماران توزیع می کنند تا بیماران از آثار تحریم های ناجوانمردانه و ضد بشر آمریکا آسیب نبینند.

احمد شیبانی، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز پیش از این در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه ‌بین المللی ایران فارما گفته بود: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که دارو تحریم نیست. به گفته او آمریکایی‌ها به واسطه تحریم ‌اجازه نمی‌دهند مواد اولیه دارویی وارد ایران شود.‌

تحریم نبودن دارو دروغی آشکار است

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز گفت: هر چند غذا و دارو روی کاغذ تحریم نیست اما در اعمال تحریم ها، صنعت دارو مستثنی نخواهد بود و تحریم نبودن دارو دروغی آشکار است.

وی افزود: واقعیت این است که تحریم ها تاثیرات منفی و سختی هایی برای مردم در حوزه دارو ایجاد خواهد کرد اما با مدیریت دولت، اجازه نمی دهیم، بیماران دچار مشکل شوند.

وی ادامه داد: تحریم های آمریکا خلاف حقوق بشر است و با توجه به بازتاب‌های بین المللی این عمل ضد حقوق بشر، قدرت های استکباری تلاش می کنند با فضاسازی های رسانه ای و ادعاهای دروغین از این مرحله عبور کنند و سعی دارند با فضاسازی رسانه ای و دروغگویی افکار آگاه بین المللی را از این موضوع منحرف سازند.

وی اضافه کرد: مولفه های مختلفی از جمله مولفه های اجتماعی و اقتصادی بر سلامت مردم تاثیرگذار است و هیچکس نمی تواند سلامت را از سیاست و اقتصاد جدا کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اعمال تحریم و ایجاد محدودیت برای اقتصاد ایران، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت کودکان، زنان و آحاد جامعه خواهد داشت و تحریم های ظالمانه و غیر قانونی آمریکا به طور مستقیم، سلامت مردم را متاثر می کند.

جهانپور افزود: قدرت های جهانی از این تاثیرات آگاه هستند و این تحریم‌ها را با هدف افزایش آلام و رنج های مردم ایران اعمال می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این قدرت ها به طور قطع می دانند تحریم ها سلامت مردم را هدف گرفته و این تحریم‌ها به رغم مقاومت ها، تمهیدات اندیشیده شده و نهایت استفاده از ظرفیت های بین المللی و دیپلماتیک روی سلامت مردم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: آنها تحریم های خود را در ماه‌های اخیر با جنگ روانی آغاز کردند و با تهدید شرکت‌های خارجی تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی و اعمال محدودیت‌های تراکنش های مالی با تمام توان درصدد هستند، تحریم ها و محدودیت ها را در حوزه دارو اعمال و ایجاد نارضایتی کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: اما واقعیت این است که آنها در اعمال تحریم ها در حوزه دارو به علت تمهیدات اندیشیده شده و استفاده از فرصت های موازی عملا موفق نبوده اند.

جهانپور افزود: با تدابیر انجام شده، فشارها تا حد امکان به مردم منتقل نشده و امید است در ماه‌های آینده نیز با طراحی و برنامه های اندیشیده شده، کمترین میزان فشار به مردم را داشته باشیم. گر چه با آغاز جنگ روانی و تحریم در ماه‌های اخیر، کمبودهایی در برخی اقلام دارویی داریم اما با وضعیت نگران کننده فاصله داریم و این فاصله را حفظ می کنیم.

علی اکبر حق دوست، معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت نیز درباره تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران گفت: تحریم‌ها از دو جنبه مستقیم و غیرمستقیم به حوزه سلامت و دارو آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: شاید به ظاهر بگویند ‌اقلام دارویی و پزشکی تحریم نیست، اما در عمل اشکالات جدی ایجاد می‌شود. مسائل پزشکی فقط محدود به دارو نمی‌شود، بلکه ‌تجهیزات پزشکی و برخی قطعات نیز مشمول تحریم می‌شود. به طور مثال برخی قطعات و ملزومات مصرفی را با برچسب استفاده ‌دوجانبه تحریم می‌کنند. در نتیجه وقتی یک ماده مصرفی به واسطه استفاده دو جانبه تحریم شود، ممکن است یک دستگاه پزشکی را از ‌کار بیندازد.‌

وی افزود: موضوع دیگر تاثیر غیرمستقیم است که به واسطه ممانعت از مراودات مالی اتفاق می‌افتد. وقتی کشتیرانی و هواپیمایی با ‌تحریم مواجه می‌شود، انتقال مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی دچار مشکل خواهد شد. از طرفی آمریکایی‌ها ترسی ایجاد می‌کنند ‌که شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، قراردادهای خود را با ایران لغو کنند.‌

حق دوست اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، یک دروغ است. زیرا اقتصاد با سایر حوزه‌ها ‌متصل است و نمی‌توان یک حوزه را تحت فشار قرار داد و به سایر حوزه‌ها آسیب نزد.‌

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.